14. Hodnocení spolupracovníků a pracovní rozhovory
Résumé de section
-
Osnova tématu (dílčí témata)
1) Rozhovor – etymologie a historie rozhovoru jako nástroje pro řízení
2) Plánování s pracovníkem a hodnotící rozhovory
3) Biografii pracovníka a jeho hodnocení
Komentář
Téma vyučuje: doc. Michal Opatrný
Existuje řada systémů pro tzv. hodnocení pracovníků. Mezi ně je možné počítat různé měření pracovního výkonu, splněných úkolů, kvality odvedené práce apod. Nejen v pomáhajících profesích a sociálních službách nebo neziskovém a veřejném sektoru, ale také v komerčním sektoru obecně, se jako jedna za nejúčinnějších metod jeví tzv. hodnotící rozhovor s pracovníkem.
Hodnotící rozhovor je chápán – v kontextu postmoderny a konstruktivismu – jako partnerský dialog mezi nadřízeným/zaměstnavatelem a spolupracovníkem/zaměstnancem. Nejedená se tedy o jednostranné sdělení hodnocení nadřízeného pracovníka zaměstnanci. Mnohem více jde o dialog, součástí kterého by měly být i biografické a pracovní plány a vize pracovníka. Takový rozhovor pak poskytuje zpětnou vazbu nejen pracovníkovi, ale i vedoucímu. Umožňuje mu plánovat a zadávat přiměřené pracovní úkoly každému z jeho spolupracovníků. Pro to je ale nutné, používat také konkrétní techniky a postupy, aby se hodnotící rozhovory nestaly formalitou nebo jednostranným sdělením hodnocení pracovníkovi či kritiky vedení nadřízenému.
Studijní materiály k povinnému prostudování
- Grün, A. - Assländer, F. Řízení jako duchovní úkol. Kostelní Vydří 2008.
Studijní materiály doporučené k dalšímu studiu
- Berkel, K. Führung: Ziele vereinbaren und Coachen, Weinheim, 2001.