Otázky, úkoly a doplňkové materiály k opakování a procvičování
Aggregazione dei criteri
- Popište rozdíl mezi pojetím pedagogiky jako humanitního oboru a pojetím pedagogiky jako vědy sociální. Jak se tento rozdíl projevuje v chápání předmětu zkoumání (výchova x edukační realita) a ve způsobu zkoumání (metodologii)? Na příkladu vybraného pedagogického problému vysvětlete vztah mezi těmito přístupy.
- Proč bylo v pedagogice zavedeno rozlišení mezi výchovou „v širším pojetí“ a „v užším pojetí“? V čem se liší význam těchto výrazů a jaký vztah mají k pojmu „vzdělávání“?
- Co je to „odborný pojem“? V čem se odborné pojmy liší od běžných slov? Jaký je rozdíl v tom, když pojem „výchova“ použije laik, nebo odborník?
- Uveďte několik příkladů odborných pojmů, které jsou problematické (víceznačné). Vysvětlete, co je příčinou tohoto problému. Je možné tyto pojmy definovat jednoznačně?
- Vysvětlete, jak se pozitivistické principy filozofie vědy uplatnily v behaviorálním pojetí „vědeckého zkoumání“.
- Stručně vyjádřete základní rozdíl mezi pozitivistickým a fenomenologickým chápáním „skutečnosti“. Jak v této souvislosti chápete výrazy „pedagogika zkoumá edukační realitu“ a „pedagogika se snaží porozumět tomu, co je to výchova“ (viz také téma 5).
- „Pedagogika budiž vědou, ovšem vědou positivistickou, tj. zakládající se na empirii, a budiž úplně neodvislá od náboženství a filosofie…“ „…témata filozofie výchovy jsou neobyčejně závažná, … Lze (však) konstatovat, že filozofie výchovy spíše tyto problémy otevírá, uvažuje o nich, diskutuje o nich v obecných výpovědích, ale není schopna je řešit a vyřešit tak, aby se o to mohla opřít vzdělávací politika a vzdělávací praxe.“ V návaznosti na tyto citáty (nebo v konfrontaci s nimi) zhodnoťte vztah pedagogiky jako sociální vědy, pedagogiky jako humanitního („filosofujícího“) oboru, vzdělávací politiky a pedagogické praxe.
- Vysvětlete, proč vědění založené na empirickém výzkumu nemůže mít povahu jistoty, ale „pouze“ pravděpodobnosti. V této souvislosti uveďte, jak se tento problém pokusil vyřešit K. R. Popper (falzifikace hypotéz).
- „…ale pochybuje se nezřídka o každé koncepci racionality, která předpokládá obecnou platnost a nárok na univerzalitu.“ Vlastními slovy přetlumočte význam této charakteristiky postmoderního myšlení.
- „Restaurace subjektivních a intersubjektivních jevů včetně normativních jevů, jako jsou hodnoty, normy, principy, standardy, a jejich zařazení do oblasti racionálního porozumění rozšiřuje koncepci racionality. A zároveň vzniká otázka, jak je možné racionální rozhodnutí ve věci hodnot.“ Vlastními slovy vyjádřete význam tohoto citátu.
- Vysvětlete výraz paradigma, jak jej do filozofie vědy zavedl T. S. Kuhn, a popište, jak nám tento konstrukt může pomoci porozumět tomu, jak se „vyvíjejí“ některé pedagogické teorie (a jak se mohou proměňovat subjektivní pedagogické teorie, viz také téma 8). Co znamená, pokud o pedagogice řekneme, že to je multiparadigmatická věda?
- „Věda začíná tam, kde vědění … se vyhledává pro vědění samo.“ „Účel pedagogiky spočívá prvořadě v rozvíjení sebe samé jakožto vědy…“ Objasněte smysl těchto tvrzení, shrňte možné důvody pro tato tvrzení a zhodnoťte, nakolik souhlasíte s tvrzením o účelu pedagogiky. Vysvětlete přitom vztah mezi pedagogickou teorií a praxí, mezi pedagogikou a vzdělávací politikou.
- „Moderní pedagogika staví na: … objektivní a přesné reflexi procesů a jevů edukační reality bez úporné snahy o její normování či ‚přetváření‘.“ „Nelze říci, co výchova je, aniž bychom současně řekli, co výchova být má.“ Na pozadí těchto citátů vysvětlete rozdíl mezi pedagogickou teorií chápanou explanativně a teorií chápanou normativně.
- Vysvětlete, jak lze v jednotlivých pojetích pedagogiky rozumět výrazům teorie a praxe.
- Vysvětlete vztah mezi pojmy praxe, výzkum a teorie (oproti prvnímu tématu by již porozumění této otázce mělo být o něco hlubší).
- Vysvětlete podobnosti a základní rozdíly těchto tří způsobů „poznávání světa“ a „sdílení se o světě“: věda, umění a náboženství. Je možné tyto přístupy nějak hierarchicky uspořádat? Pokud ano, podle jakých kritérií?
- Vysvětlete, z hlediska praxe, „k čemu je dobré“ porozumět filozofickým souvislostem označování pedagogiky jako „vědy“. Jak by se lišilo pochopení toho, co je pedagogika, pokud bychom se domnívali, že pedagogika je „umění“?
- Na konkrétních příkladech vysvětlete, co znamenají tyto atributy: „subjektivní“, “objektivní“, „relativní“.
- Pokud lze uvažovat o humanistickém pojetí výchovy, myslíte, že lze uvažovat o humanistickém pojetí pedagogiky?
- Pokuste se vlastními slovy vyjádřit, v jakých významech lze uvažovat o tezi, že „výchova je vztah“ (vztah člověka k člověku, vztah člověka k lidem, vztah člověka k vědění). Považujete pro zkoumání výchovy pojímané jako vztah vhodnější metodologii vycházející z pozitivismu, nebo fenomenologie?
- Uveďte alespoň dvě odlišnosti moderního (novověkého) myšlení a myšlení postmoderního.
- Na příkladech vysvětlete význam těchto pojmů tak, abyste je od sebe vzájemně odlišili: subjektivita, intersubjektivita, objektivita.
- Vlastními slovy vysvětlete, co znamená tvrzení: „Skutečnost je objektivní, názory jsou subjektivní.“
- Stručně charakterizujte explorativní a normativní pojetí pedagogiky: jaké základní otázky si kladou, v čem spočívají jejich silné a slabé stránky?
Doplňkové audiozáznamy (vhodné pro opakování a procvičování)
- Předmět pedagogiky: jaký je rozdíl, když řekneme, že předmětem zkoumání pedagogiky ja výchova a vzdělávání, nebo edukační realita?
- Normativní a explorativní (humanitní a sociálněvědní) pojetí pedagogiky a studium pedagogiky jako vědy.
- Normativní a explanativní pojetí pedagogiky, problémy normativního přístupu vyplývající z postmoderního myšlení a hodnot, problémy explanativního přístupu.
- Co je to věda I: aristotelský způsob definování (jak definovat), rozlišení vědy a ostatních způsobů poznávání světa, uvození problému faktů a interpretace.
- Co je to věda II: pohled sociologie vědy a filosofie vědy, objektivita, racionalita, empirický způsob poznávání, věda jako analogie všednodenního poznávání světa a zdravého selského rozumu.
- Co je to věda III: věda jako způsob poznávání světa a sdílení se o světě, atributy vědy.
- Atributy vědy I: racionalita (víra a rozum, Tomáš Akvinský, osvícenství, rozum jako součást lidské podstaty), objektivita (předpoklad stability objektivní skutečnosti, René Descartes, odlišení subjektu a objektu, objektivita a subjektivita ve vztahu k naší identitě), empirický způsob poznávání (Francis Bacon, indukce a dedukce, pravděpodobnostní povaha indukce).
- Atributy vědy II: (rekapitulace ve vztahu k tomu, jak myslíme) co je věda, racionalita, objektivita, empirický způsob poznávání, indukce, předsudky, verifikace, reliabilita, falzifikace, fakt a interpretace, struktura odborného textu; změny moderního myšlení v 19. a 20. století, postmoderní myšlení, kultura a civilizace, intersubjektivita, lidská práva, dialog a racionalita jako základní hodnoty pedagogické práce.
- Atributy vědy III: vědecký způsob poznávání zdůrazňuje objektivitu, je empirický a racionální (umožňuje dialog); analogie vědeckého a běžného uvažování.
- Atributy vědy IV: racionalita a empiričnost vědy, dedukce a indukce, pravděpodobnost; vědy přírodní, sociální a humanitní, vývoj vědy od 17. století, pochybnost o objektivitě, subjektivita a intersubjektivita, posmoderní a post-postmoderní myšlení v souvislosti s pedagogikou.
- Atributy vědy V: objektivita a subjektivita, objektivita a totalita, opakovatelnost, ověřitelnost.
- Atributy vědy VI: subjektivita a objektivita (René Descartes, problém subjektivity a objektivity společenských norem, historický posun z důrazu na objektivitu k důrazu na subjektivitu); racionalita (vztah víry a rozumu, oddělení filosofie, teologie a náboženství, posun od důrazu na racionalitu k jiným přístupům ke světu); empirie (Francis Bacon, dedukce a indukce, pravděpodobnost, Karl R. Popper, falzifikace, skromnost vědy); shrnutí.
- Atributy vědy VII: Objektivita a opakovatelnost, struktura vědeckého článku.
- Exkurz do vývoje moderního myšlení (podrobnější) I: induktivní postup poznávání, kořeny důrazu na racionalitu: mytické vs. kritické myšlení, vztah víry a rozumu (Tertulianus, Akvinský, novotomismus), Francis Bacon a důraz na empirické poznatky v moderní vědě, souvislost s normativním a explorativním pojetím pedagogiky.
- Exkurz do vývoje moderního myšlení (podrobnější) II: subjektivita, objektivita a intersubjektivita, René Descartes.
- Exkurz do vývoje moderního myšlení (podrobnější) III: osvícenství, 19. století (Charles Darwin, viktoriánská morálka, Sigmund Freud), postmoderní myšlení a jeho důsledky pro pedagogiku.
- Exkurz do vývoje moderního myšlení (stručnější, s důrazem na počátky moderního myšlení): mýtus (vyprávění), filozofie a kritické myšlení, Tomáš Akvinský (vztah víry a rozumu, dedukce a limity rozumu), Francis Bacon (empirický původ poznání a metoda indukce), René Descartes (oddělení subjektu a objektu).
- Typy věd: přírodní (science), sociální (social science), humanitní (humanities); pedagogika jako věda sociální a humanitní.
- Typy věd, co to je věda, subjektivita a objektivita, racionální způsob poznávání, empirická povaha poznání; výchova a vzdělávání jako pojmy nepopisné (Kučerová), pojem edukační realita jako sociálněvědní pojem, humanitní a sociálněvědní pojetí pedagogiky.
- Typy věd, stručný přehled.
- Typy věd z hlediska metodologie: přírodní vědy, Comte a začátky sociologie, humanitní vědy.
- Paradigma jako rámec toho, co zkoumáme, co poznáváme a jaké otázky si klademe.
- Paradigmata ve vědě a praxi.
- Klasifikace paradigmat pedagogiky (nominalismus, realismus, determinismus, voluntarismus), komentář k samostudiu.
- Kontrolní otázka - téma "racionalita", komentář k samostudiu.
Ultime modifiche: martedì, 18 gennaio 2022, 20:49