Cílem předmětu je poskytnout úvod do hlavních směrů současné lingvistiky, kterými jsou především korpusová lingvistika, generativní lingvistika, kognitivní lingvistika, Teorie optimality (OT) a současné teorie flexe. Zvláštní pozornost bude věnována především základním teoretickým premisám, jež z jednotlivých směrů dělají svébytná vědecká paradigmata.
Cílem předmětu je poskytnout úvod do hlavních směrů současné lingvistiky. Po úvodním exkurzu do počátků moderní lingvistiky v 19. století a počátku 20. století budou postupně představovány lingvistické směry a jejich vývoj (strukturalismus, generativní gramatika, typologie, sociolingvistika, pragmatika, sémantika, funkční a kognitivní lingvistika). Zvláštní pozornost bude věnována především základním teoretickým premisám, jež z jednotlivých směrů dělají svébytná vědecká paradigmata. Na základě četby a analýzy jazykového vzorku podle jednotlivých paradigmat se studenti naučí pohybovat se v jednotlivých jazykovědných paradigmatech.
Cílem předmětu je poskytnout úvod do hlavních směrů současné lingvistiky. Po úvodním exkurzu do počátků moderní lingvistiky v 19. století a počátku 20. století budou postupně představovány lingvistické směry a jejich vývoj (strukturalismus, generativní gramatika, typologie, sociolingvistika, pragmatika, sémantika, funkční a kognitivní lingvistika). Zvláštní pozornost bude věnována především základním teoretickým premisám, jež z jednotlivých směrů dělají svébytná vědecká paradigmata. Na základě četby a analýzy jazykového vzorku podle jednotlivých paradigmat se studenti naučí pohybovat se v jednotlivých jazykovědných paradigmatech.
Cílem předmětu je poskytnout úvod do hlavních směrů současné lingvistiky. Po úvodním exkurzu do počátků moderní lingvistiky v 19. století a počátku 20. století budou postupně představovány lingvistické směry a jejich vývoj (strukturalismus, generativní gramatika, typologie, sociolingvistika, pragmatika, sémantika, funkční a kognitivní lingvistika). Zvláštní pozornost bude věnována především základním teoretickým premisám, jež z jednotlivých směrů dělají svébytná vědecká paradigmata. Na základě četby a analýzy jazykového vzorku podle jednotlivých paradigmat se studenti naučí pohybovat se v jednotlivých jazykovědných paradigmatech.