Student/ka se seznámí s informacemi o vztahu životního prostředí k lidskému organizmu, s rizikovými faktory, zdravotními riziky a s organizací a základními pracovními metodami hygienické služby. Student/ka se orientuje v základech zdravotnické edukace a výchovy ke zdraví. Student/ka získat profesní znalosti a dovednosti z oblasti podpory a udržení zdraví při dodržování zdravého životního stylu. Studentka chápe vztah mezi edukací klienta a jeho léčbou. Studentka dokáže obhájit roli sestry edukátorky v péči o zdravé i nemocné, u jednotlivců, skupin i komunit. Student bude mít ucelené informace o výživě člověka. Student bude seznámen s důvody a důsledky poruch výživy ve zdraví a nemoci a s klinickými stavy při poruchách výživy, dále s enterálními i parenterálními způsoby podávání výživy.
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Je součástí komplexu předmětů, které profilují absolventa k práci v primární, sekundární a terciární sféře péče o zdraví. Umožňuje studentům získat profesní znalosti z podpory a udržení zdraví při dodržování zdravého životního stylu v jednotlivých obdobích lidského života. Seznamuje s problematikou úrazů v dětském věku, týrání, zanedbávání a zneužívání dětí všech věkových skupin, s problematikou šikany a závislostí, s jejími riziky, prevencí, léčbou a následnou péčí. Studenti získají znalosti pro efektivní edukaci a poskytování informací při zjištěných rizicích a při přímém ohrožení zdraví jednotlivců, rodin a komunit. - student/ka rozumí důležité změně v orientaci zdravotní politiky od roku 1978 v Evropských zemích. - student/ka chápe výchovu ke zdraví jako neoddělitelnou součást výkonu povolání dětské sestry. - student/ka dokáže obhájit roli dětské sestry ve veřejném a komunitním zdravotnictví. - student/ka získá profesní znalosti a dovednosti z oblasti podpory a udržení zdraví při dodržování zdravého životního stylu. - student/ka chápe zdravý způsob života jako jednu možností, jak snižovat náklady na léčbu onemocnění a komplikací. - student/ka umí definovat determinanty zdraví dětí, rodin i komunit. - student/ka zná základní zásady a metody, které se využívají ve výchově ke zdraví v praxi. - student/ka dokáže rizikové faktory životního způsobu identifikovat a vyhodnotit s návrhem na možné zlepšení situace. - student/ka zná základní národní programy podpory zdraví v České republice. - student/ka obhajuje konkrétní možnosti působení dětské sestryv oblasti výchovy ke zdraví.
Seznamuje s novou rolí sestry mentorky, činností supervize a uplatnění teoretických poznatků a praktických dovedností z didaktiky v rámci vedení a edukace oš. týmu. Cílem předmětu je připravit studenta/ku tak, aby byl/a schopen/a samostatně využít vyučovací metody a techniky včetně pedagogické komunikace, supervize a kritického myšlení ve vyučovacím procesu při působení v teoretické i praktické výuce ošetřovatelských předmětů a byl/a schopen/na efektivně pracovat s pedagogickou dokumentací i v roli sestry mentorky na pracovišti. Student/ka je seznámen/a se specifickou problematikou výuky v ošetřovatelských předmětech.Součástí praktické části předmětu je nácvik psychomotorických a komunikačních dovedností v porodní asistenci v simulačních laboratořích. Důraz je kladen na zvládnutí komplexní situace včetně dodržení hygienicko epidemiologických zásad, prevence rizik, týmové spolupráce a zvládnutí krizových situací. Proces učení je podpořen následným debriefingem, který je nezbytným prvkem simulační výuky.