Základní informace o tématu
Základní informace o tématu
Školy a školská zařízení jsou druhem objektu, kde děti tráví podstatnou část dne a ve velkém počtu. Z tohoto důvodu je nezbytné umět vhodně komunikovat s touto cílovou skupinou v případě vzniku mimořádné události.
Při mimořádných událostech ve školách je nutno počítat s následujícími komplikacemi: svévolným ukrytím dětí v objektu, snahou odnést si svoje věci i s návratem zpět, ztíženou kontrolou evakuovaných dětí tím, že budou nekontrolovaně odváděny či se samy bez vědomí odpovědných osob vzdálí, selháním informačních systémů, zhoršeným dorozumíváním u dětí předškolního věku nebo u dětí mentálně postižených, velkým zájmem sdělovacích prostředků a rodičů.
Řadě výše uvedeným komplikacím lze předcházet efektivní a účelnou komunikací s pedagogickým personálem a dětmi, kdy vždy záleží na formě a obsahu samotného sdělení. Pro tyto účely jsou příslušníci a členové složek IZS proškolování a cvičeni.
Vzdělávací soustava, školy a školská zařízení
Školy
Rozeznáváme následující druhy škol:
a) mateřská škola,
b) základní škola,
c) střední škola (gymnázium, střední odborná škola a střední odborné učiliště),
d) konzervatoř,
e) vyšší odborná škola,
f) základní umělecká škola,
g) jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky.
Školská zařízení
Podpůrná a další doplňující vzdělávání ve školách, včetně ústavní a ochranné výchovy, popřípadě preventivně výchovné péče ve školách, jsou souhrnně označována jako tzv. školské služby, které poskytují školská zařízení.
Druhy školských zařízení jsou:
a) zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků,
b) školská poradenská zařízení,
c) školská zařízení pro zájmové vzdělávání,
d) školská účelová zařízení,
e) školská výchovná a ubytovací zařízení,
f) zařízení školního stravování,
g) školská zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy,
h) školská zařízení pro preventivně výchovnou péči.
Předškolní vzdělávání
Před nástupem do základního vzdělávání mohou děti ve věku zpravidla od 3 do 6 let navštěvovat tzv. předškolní vzdělávání. K přijetí dítěte se zdravotním postižením může dojít na základě písemného vyjádření školského poradenského zařízení, respektive také registrujícího lékaře a rozhodnutí ředitele mateřské školy.