- Učitel: Michal Kaplánek
Název semináře je v němčině z těchto důvodů:
1. probíhá převážně v němčině, a to jak proto, aby umožnil českým studentům konverzaci v němčině, tak i pro případnou účast studentů pocházejících z německé jazykové oblasti (např. v rámci programu Erasmus);
2. v češtině se dosud neetabloval pojem věda či nauka o volném čase, takže označení tematiky semináře v originále se jeví vhodnější
Cílem semináře je naučit studenty pracovat s cizojazyčným textem z oboru pedagogika volného času. Student je po absolvování schopen:
1. S pomocí slovníku a dalších pomůcek samostatně přeložit do češtiny německý odborný text pojednávající o volném čase.
2. Vystihnout stručně obsah delšího německého textu a použít jej při další práci.
3. Zvládat základní konverzaci o odborném tématu v německém jazyce.
Hlavní smysl předmětu spočívá v odstranění jazykové bariéry (obav z používání cizího jazyka) při studiu konkrétních témat, např. při zpracovávání diplomové práce.
Předpoklady (očekávaná vstupní úroveň znalostí a dovedností)
Vstupním předpokladem je úspěšně ukončené studium německého jazyka v rámci předchozího bakalářského studia, případně odpovídající zkouška z německého jazyka (mimo studium). Předmět není vhodný pro začátečníky v němčině. Naopak je velmi vhodný pro studenty, kteří studovali v rámci mezinárodní výměny (Erasmus) v německé jazykové oblasti.
Počet kreditů: 3
Typ předmětu: povinně volitelný
Doporučený ročník: 2
Semestr: LS
Požadavky na studenta
· Student v rámci semináře zpracuje referát na základě rozsáhlejšího německého odborného textu (20–30 stran).
· Student při závěrečném kolokviu prezentuje německy svůj referát.
· Student je schopen odpovídat na dotazy vyučujícího a ostatních účastníků.
· Student odevzdá referát po přednesení v písemné formě.
Organizace studia
Při studiu v prezenční formě studia vyučující v prvním semináři seznámí účastníky s problematikou a rozdělí podklady pro referáty. Při druhém semináři prezentuje vyučující „vzorový referát“ a diskutuje o něm. Při dalších seminářích probíhají prezentace jednotlivých referátů, které jsou spojeny s diskusí.
V kombinované formě studia úvodní instruktáž a rozdělení podkladů probíhá individuálně. Prezentace (bez diskuse, pouze s doplňujícími otázkami) probíhá při zápočtovém kolokviu.
Individuální práce studenta (kontrola samostatného studia)
Studenti zpracovávají referát z textů, které obdrží od vyučujícího. Jsou to klasická i aktuální díla německé vědy o volném čase, příp. pedagogiky volného času.
Rozsah německého textu (podkladu pro referát) bude 20-30 stran. Student zpracuje z tohoto textu referát v němčině o rozsahu cca 5 stran, který přednese při závěrečném kolokviu.