Ateliér dokumentační a krajinářské fotografie - ZS 2017
Osnova sekce
-
Cílem předmětu je naučit studenty základy práce s dokumentací krajiny, biotopů a vegetace. Důraz je kladen na způsoby obrazového záznamu krajiny, které lze použít pro dokumentaci vlastních projektů a závěrečných zpráv i pro simulaci potenciálního projektového záměru (fotomontáž). Absolvent tohoto kurzu bude schopen samostatně zpracovat fotodokumentaci krajiny a vegetace před realizací záměru tak, aby tato dokumentace byla použitelná pro vyhodnocení a případný následný monitoring projektového záměru.
-
Historie a vývoj zobrazovacích technik, fotodokumentace. Historie fotografie - úvod (realismus, počátky fotografie, fotografické styly). Historická technika a její použití. Vysvětlení P,A,T,M režimů, principy filtrace (polar, ND, barevné, infra) a umělého nasvětlení (blesk, víc blesků, kruhový). Clona a hloubka ostrosti. Formáty (zejména 1:1, 3:2, 4:3, 4:5, panorama (obj, kruhové), velkoformátová fotografie a možnosti manipulace perspektivy (tilt, shift). STATIVy. Objektivy – kvalita kresby (Zeiss, další pevná ohniska). Čipy – různá řešení a problémy se „šumem“. Skenování DIA a obrazová kvalita.
-
107.8 KB
-
-
Zonální systém Ansela Adamse. Cvičení zaměřené na práci s přirozeným světlem (dokumentace objektů), čekání na vhodné světlo (trajektorie slunce během dne a během roku – hemisférická fotografie), ploché světlo - modelace terénu. Bohaté polotóny, citlivost a jas, možnosti RAW a JPG. Fotografování snímků HDR prolínáním expozic (a výhoda RAWu). Přední, boční světlo a protisvětlo. Frye M. - Digitální krajinářská fotografie. Zoner Press, Brno 2011.
Estetická krajinářská fotografie - základy kompozice. Cvičení zaměřené na prvky zvyšující schematickou „líbivost“ a vizuální percepci a preferenci snímku, hranice s kýčem, odstínění reality jako nežádoucí manipulace. Pravidlo třetin a zlatý řez. Perspektiva, linie, vzory a opakování. Počasí a atmosféra.
Dokumentační krajinářská fotografie, panorama [s J. Sudkem]. Dokumentace objektů a její opakování v čase (Letem českým světem).
-
Technické základy - exponometrie, kvalita zobrazení. Osvětlení, jas, kontrast, světla a stíny.
Teorie barev. Ateliérová fotografie v praxi + dokumentace objektu (makro). Barevné schéma, použití barev, kontrast, redukce barev, nepravé barvy, vhodnost BW přístupu. Základní barevná schémata (1) malířská paleta RBY, (2) tisk CMYK a (3) monitor RGB. HSV model. Primární, sekundární a terciární barvy. Kontrastní a doplňkové barvy. Komplementární a analogické barevné schéma, vnímání barev (červená, oranžová, modrá, žlutá, zelená, fialová. Barevné kombinace. Barevná teplota AWB, filtrace barev, barevné úpravy.
-
Tématická fotografie - rozmanitost celku a detail, technické pomůcky pro venkovní makrofotografii. Cvičení zaměřené na praxi - zpracování tématu ve smyslu fotografického průvodce (celek, detail, důraz, resp. 5C (v čj „K“): Kontext, Kontura, Kontrast, maKro, Chaos). Makrofotografie v terénu. Shaw J. - Landscape Photography, Nature Photography, Closeups in Nature, Focus on Nature.; Thompson R. - Makro a detail. Zoner Press, Brno 2007.
Vegetace - les a bezlesí, světlo a kontrast, barvy (fotografie květů). Kučera T. (2002): Jak fotografovat vegetaci pro vědecké potřeby. - Živa 50/6: 283-285.
Stromy a keře - vertikální panorama, dokumentace (makro) list, větvička, květ, plod, borka, houby, mechorosty a lišejníky. Kučera T. (2014): Na krajinu s kompaktem? Fotografujeme vegetaci a krajinu digitálně. - Živa, 62: 293-296.
-
Digitální temná komora. Cvičení zaměřené na základní úpravy fotografií (jas, kontrast, barvy, horizont, kácející se svislice, skládání snímků, zdůraznění možností práce s RAW oproti JPG - ukázky rozdílů v kvalitě). Workflow - postup úprav.
-
10.2 MB
-