Obecné zásady komunikace
Obecné zásady komunikace
Při zásahu má záchrana osob přednost před záchranou zvířat a majetku. Cílem činnosti odpovědných osob při záchraně osob a zvířat je odstranění bezprostředního ohrožení jejich života.
Při záchraně většího množství osob se určí jejich pořadí. Pořadí určí velitel zásahu nebo jím pověřený velitel jednotky či skupiny provádějící záchranu nebo záchranář, který je se zachraňovanými osobami v přímém kontaktu. Záchrana osob probíhá zpravidla v pořadí děti, ženy, starci, muži. Je však třeba zvážit momentální stav zachraňovaných osob.
Hlavní pravidla pro práci s člověkem v krizi je možné shrnout následovně:
- Komunikujte optimálně (slovní a mimoslovní komunikace i řeč těla jsou v souladu).
- Komunikujte empaticky.
- Komunikujte strukturovaně a jasně.
- Komunikujte lehce asertivně.
- Aktivně naslouchejte, co zasažený člověk potřebuje.
Pravidlo optimální komunikace
Aby bylo možné se zasaženými lidmi vytvořit vztah plný důvěry, snížit jejich utrpení a navázat s nimi jasnou a efektivní komunikaci, je třeba dodržovat pravidlo optimální komunikace: verbální stránka naší řeči (obsah slov), její paraverbální složka (tón, intonace) a neverbální chování (mimika, gesta, postoj těla) by měly být v souladu. Jinými slovy, je důležité, aby mimoslovní chování a tón vždy odpovídaly obsahu řeči.
Opatření pro zvládnutí paniky:
- Předejít panice a informovat
Nedostatek informací může být jednou z příčin vedoucích ke vzniku paniky a v konečném důsledku může mít nepříznivý vliv na provedení záchrany. V případě potřeby mohou být tyto informace cílené, směrované k potřebám záchranářů. Velitel zásahu zajistí včasnou informovanost ohrožených osob o blížící se pomoci. Skupina určená k provedení záchrany musí zachraňované s dostatečnou srozumitelností a s přehledem uklidnit, informovat o stanoveném způsobu záchrany, o jeho bezpečnosti a případných dalších skutečnostech, které je vhodné v daný okamžik sdělit.
- Sebevědomí a připravenost hasičů
Při provádění záchrany osob je třeba postupovat rychle, energicky, ale zároveň s rozvahou. Sebevědomé vystupování při záchraně spolu s perfektní znalostí technických prostředků použitých k záchraně, včetně postupu záchrany, působí na zachraňované osoby velice příznivě a hlavně uklidňujícím dojmem. Pokud ohrožené osoby vycítí nerozhodnost v chování hasičů, může u nich dojít ke vzniku nedůvěry ke zvolenému způsobu jejich záchrany.
- Razance
Při záchraně osob mohou nastat situace, kdy z různých důvodů nelze ohroženým osobám racionálně vysvětlit nutnost jejich záchrany (např. osoby s duševními poruchami, se sníženou schopností vnímání, pod vlivem narkotik, alkoholu). Takové osoby mohou odmítat svou záchranu, a to i projevem fyzického násilí. V těchto případech je třeba zasáhnout s patřičnou razancí.