Scénář dobře a špatně vedené komunikace s dospělým pacientem
Problematika komunikace v ošetřovatelství |
|
|
Téma A |
Komunikace s dospělým |
|
Co chceme ukázat |
Dobrou a špatnou komunikaci mezi zdravotnickým personálem a dospělým pacientem |
|
Hlavní sdělení simulované situace |
Vhodné a nevhodné komunikační prostředky mezi zdravotnickým personálem a dospělým pacientem |
|
Hlavní problém, který chceme komunikací vyřešit |
Naučit studenty vhodné komunikaci s dospělým pacientem |
|
|
||
Situace 1 |
||
Příklad dobře vedeného rozhovoru V čekárně praktického lékaře pro dospělé sedí pacientka, která se léčí pro hypertenzi. Přichází na kontrolu krevního tlaku a pro recept na chronickou medikaci. Pacientka má diagnostikovanou esenciální hypertenzi a obezitu. Sestra přichází do čekárny, pozdraví pacienty. Osloví pacientku jménem a příjmením a pozve ji do pracovny sestry. Lokace: čekárna praktického lékaře. Sestra se přivítá s pacientkou ve své pracovně podáním ruky. Lokace: pracovna sestry.
|
Sestra: "Dobrý den, paní ..... Jak se vám daří?“ Pacientka: „Dobře“ Sestra: „Prosím, posaďte se na židli vedle stolu. Jsou nějaké změny v pojištění, bydlišti nebo telefonickém kontaktu od poslední návštěvy v naší ordinaci?“ Pacientka: „ Nejsou setřičko“. Sestra: "Jak dlouho jste seděla v čekárně?" Pacientka: „ Asi 10 minut, zadýchaná už nejsem“. Sestra: Přistupuje k pacientce čelem a vyzve ji, aby si odložila halenku. „Paní ....odložte si halenku, její rukáv je úzký a měření krevního tlaku by mohlo být ovlivněno“. Pacientka svléká halenku a spolupracuje se sestrou při přikládání manžety na horní končetinu. Manžeta standartní velikosti po přiložení nelze zapnout. Sestra: „Paní ...tato manžeta nestačí na objem vaší paže. Musím ji vyměnit za manžetu většího rozměru určenou pro pacienty mající obezitu.“ Pacientka mlčí a přikyvuje. Sestra provede výměnu manžety. Při samotném měření rozhovor neprobíhá. Pacientka: „ Sestřičko, jaká je naměřená hodnota mého tlaku dnes?“ Sestra: „ Paní ...dnes je hodnota 165/100. Pacientka projevuje nespokojenost pouze neverbálně. Sestra sleduje její projev a reaguje slovně. "Vidím, že jste s hodnotou nespokojená. Máte zájem rozebrat možnosti řešení vaší situace, nebo zhodnotit režimová opatření, která vám byla navrržena při předchozích návštěvách v naší ordinaci?“ Pacientka : „Nespokojená jsem, sestřičko. Vím, kde jsou mé nedostatky v nedodržování opatření." Sestra pohledem verbalizuje souhlas.“ Pokud tedy nemáte nic proti, náš dnešní společný úkol je splněný a můžete přejít do ordinace paní doktorky." Sestra provede záznam naměřené hodnoty krevního tlaku do zdravotní karty pacienta a odvádí pacientku do ordinace lékařky.
|
|
Situace 2 |
||
Příklad špatně vedeného rozhovoru V čekárně praktického lékaře pro dospělé sedí pacientka, která se léčí pro hypertenzi. Přichází na kontrolu krevního tlaku a pro recept na chronickou medikaci. Pacientka má diagnostikovanou esenciální hypertenzi a obezitu. Sestra přichází do čekárny, bez pozdravu vyzve dalšího pacienta dále. Lokace: čekárna praktického lékaře. Sestra se přivítá s pacientkou ve své pracovně podáním ruky. Lokace: pracovna sestry.
|
Sestra: „Dobrý den, paní ....." Pacientka: „Dobrý den.“ Sestra: „Posaďte se na židli jako vždycky. Co je u vás nového?“ Pacientka: „Nic, setřičko“. Sestra: „Dýcháte jako když jste šla do pátého patra. To bude zase hodnota vašeho krevního tlaku..“ Pacientka mlčí. Sestra: Přistupuje k pacientce a hovoří bez očního kontaktu a žádá jí aby si odložila halenku. „Paní ....odložte si halenku, přes látku se nám to bude blbě měřit“. Pacientka svléká halenku a spolupracuje se sestrou při přikládání manžety na horní končetinu. Manžeta standartní velikosti po přiložení nelze zapnout. Sestra: „Paní ...to jsem tušila. Zase vám manžetu nezapnu. Máte tlustou ruku, jako byste byla naše reprezentanka v hodu koulí.“ Pacientka mlčí a sklápí oči k zemi. Sestra provede výměnu manžety, rychle, s opovržením. Při samotném měření sestra hovoří na pacientku. Sestra : „Kolik si naměříte doma ? Tedy pokud se měříte..." Pacientka: „Sestřičko většinou 155/100“ Sestra: „Paní ...dnes je hodnota naměřená u nás 165/100. Pacientka projevuje nespokojenost. Pacientka: „Co s tím budeme dělat?“ Sestra: „Já pouze to, že hodnotu měření zapíši do vaší karty.“ Sestra provede záznam naměřené hodnoty krevního tlaku do zdravotní karty pacienta a odvádí pacientku do ordinace lékařky.
|
|
Rozhovor sestry a obézního pacienta s bolestmi kloubů na chirurgické ambulanci.
Příklad špatně vedeného rozhovoru
Lokace: pracoviště sestry, ambulantní zdravotnické zařízení
Sestra: „Dobrý den, s čím přicházíte na chirurgii?“
Pacient: „Dobrý den, sestřičko, bolí mě koleno“.
Sestra: „To mě také. Vy jste měl nějaký úraz?“
Pacienta: „Ani ne. Kdysi dávno jako mladý ano. Ale teď už mě to bolí i v noci, mám ho oteklé a nemohu pořádně chodit do schodů.“
Sestra: „ A proč jdete na chirurgii?"
Pacient: „No vždyť vám povídám, že mě to bolí jako čert. Tak doufám, že když si platím pojištění, zbavíte mě té bolesti teď hned.“
Sestra: „No to tedy nezbavíme. My se staráme pouze o pacienty s úrazem. Vy patříte k obvodnímu lékaři, který si rozhodne, zda vás pošle ke specialistovi na vyšetření. Když budeme řešit takové lidi jako vy, na naše chirurgické pacienty nebude čas.“
Sestra nemá zájem dále vyslechnout pacienta, otáčí se k němu zády a věnuje pozornost vyzvánějícímu telefonu.
Pacient stojí v její pracovně a projevuje nejistotu a rozpaky ze vzniklé situace.
Sestra dotelefonuje. „Kolik vážíte?“
Pacient: „ Asi 120 Kg.“
Sestra: „No a s takovou nadváhou se divíte, že vás něco bolí? Bude nejlepší, když začnete s nadváhou něco dělat a pak vás tak klouby bolet nebudou. To se nedivte, klouby nosí 120 kg.“
Pacient odchází bez vyřešení zdravotního problému a s bolestí kolenních kloubů domů.
Rozhovor sestry a obézního pacienta s bolestmi kloubů na chirurgické ambulanci
Příklad dobře vedeného rozhovoru
Lokace pracoviště sestry,ambulantní zdravotnické zařízení
Sestra: „Dobrý den, s jakými obtížemi k nám přicházíte?"
Pacient přichází o francouzských berlích. „Dobrý den, sestro, přicházím pro bolest kolene.“
Sestra pacienta posadí do své pracovny.
Sestra: „ Máte nějaké doporučení od praktického lékaře k nám na chirurgii?“
Pacient: „ Ne, doporučení nemám. Bolí mě už několik týdnů koleno a nelepší se to.“
Sestra: „ Pane …a čerstvý úraz se vám také nestal?“
Pacient: „ Ne,ne, sestřičko. Koleno bolí několik týdnů. Zkoušel jsem různá mazání, ale nezabralo to.“
Sestra: „ Pane …v naší ambulanci chirurgie ošetřujeme pacienty s úrazy kolene akutně bez objednání. Pokud máte obtíže několik týdnů bylo by vhodné navštívit vašeho praktického lékaře, který zná váš zdravotní stav a on rozhodne, jaké je potřeba další ošetření a na jakém pracovišti. Je možné, že vás odešle například na ortopedii.“
Pacient: „ Aha. Já si myslel, že nebudu muset sedět v čekárně a vyřeším to teď hned u vás."
Sestra : „Váš odvodní lékař má k dispozici kompletní zdravotní dokumentaci, zná váš zdravotní stav a určitě správně rozhodne, jak řešit vaše obtíže. Na aktuálním zhoršení vašeho zdravotního stavu může mít vliv i nadváha.“
Pacient: „Dobře tedy. Dojdu si k němu.“
Pacient odchází s vysvětlením a pochopením vzniklé situace.