Etika v komunikaci ve výživovém poradenství

„Etika je vědecká disciplína, zabývající se hodnocením mravnosti lidského chování“ (Ptáček, Bartůněk, 2011). Etické principy by měl určitým způsobem dodržovat každý člověk. Diskutovaným tématem je v medicíně, pomáhajících profesích, ošetřovatelství, ale celkově v povoláních, kde se komunikuje s lidmi. Proto i ve výživovém poradenství jsou jisté zásady správného jednání. Profesní etika se zabývá těmito „pravidly“ (tzv. etický kodex) v ohledu pracovní činnosti. Problémy, se kterými přicházejí klienti do poraden, bývají citlivé záležitosti. Klienti nebývají v psychické pohodě, trápí je jejich vzhled či zdravotní stav, proto je nutné, aby se poradce choval co nejvíce citlivě a dokázal se vžít do role klienta. Jen tak je schopen zcela pochopit daný problém (Heřmanová, 2012).

Mezi nejzákladnější etické normy výživového poradce patří mezilidská komunikace. Psychologické studie dokazují, že díky správné komunikaci se léčba daří výrazně lépe. Je důležité se v komunikaci přizpůsobit klientovi, správně mu objasňovat metody a postupy, popřípadě věnovat pozornost jiným problémům a naslouchat. Individuální kontakt je tedy podpůrným faktorem a je nezbytný pro tuto profesi stejně tak, jako komunikace (Ptáček, Bartůněk, 2011).

Neméně důležitou součástí etiky je lidská důstojnost. Tuto formulaci je možné definovat jako jednání s úctou k druhým a zároveň jednání, které je opětováno. Poradce musí vnímat klienta jako plnohodnotného jedince, bez ohledu na sympatie. Pojem důstojnost je zakotven v etickém kodexu a je nezbytné jej respektovat (Heřmanová, 2012).

Další součástí etické vědní disciplíny je zachování mlčenlivosti, která je ve výživovém poradenství nutná. V praxi je potřeba zajistit alespoň písemnou smlouvou, že nedojde k poskytnutí informací třetí osobě. Ve zvláštních případech a se svolením klienta lze sdělovat informace jiným osobám.


Naposledy změněno: čtvrtek, 2. ledna 2020, 19.05