Základní informace o tématu
Komunikace je nedílnou součástí lidského soužití. Lidé se díky ní vzájemně formují a ovlivňují, sdělují si nejen veškeré informace, ale také názory nebo postoje. Komunikaci můžeme rozdělit na verbální, tedy slovní, a neverbální, do které patří mimika, gesta, posturologie a další. Mnoho lidí dělá chybu v tom, že berou komunikaci pouze jako předávání informací. Neuvědomují si emocionální stránku každého člověka, která se, ač chce či nechce, promítá do průběhu rozhovoru.
K tomu, abychom mohli úspěšně komunikovat, potřebujeme druhou stranu a také zajímavé téma. Aby oba mohli být následně spokojeni, je nezbytné, aby obě strany měly možnost se vyjádřit a prostor. Na tuto podmínku také navazuje fakt, že komunikace není jen o sdělování informací a názorů, ale také o naslouchání, které je významnou součástí celého procesu.
Sdělení, ale i naslouchání bychom mohli rozdělit do tří úrovní:
Úrovně sdělení:
- verbální;
- neverbální;
- činy.
Úrovně naslouchání:
- ušima (porozumění mluvenému
slovu, to, zda bylo porozuměno správně, je potřeba průběžně ověřovat správně
kladenými otázkami a hodnotit na základě zpětné vazby);
- očima (zrakem posluchač zachytí
další podněty, jež není schopný zachytit pomocí sluchu, jedná se o výraz ve tváři
hovořící osoby, oční kontakt apod.);
- srdcem (tuto úroveň naslouchání
bychom mohli také označit jako „čtení mezi řádky“).
ZDROJ: http://skolicistredisko.net/zasady-efektivni-komunikace