Komunikace je nedílnou součástí lidského soužití. Lidé se díky ní vzájemně formují a ovlivňují, sdělují si nejen veškeré informace, ale také názory nebo postoje. Komunikaci můžeme rozdělit na verbální, tedy slovní, a neverbální, do které patří mimika, gesta, posturologie a další. Mnoho lidí dělá chybu v tom, že berou komunikaci pouze jako předávání informací. Neuvědomují si emocionální stránku každého člověka, která se, ač chce či nechce, promítá do průběhu rozhovoru.


K tomu, abychom mohli úspěšně komunikovat, potřebujeme druhou stranu a také zajímavé téma. Aby oba mohli být následně spokojeni, je nezbytné, aby obě strany měly možnost se vyjádřit a prostor. Na tuto podmínku také navazuje fakt, že komunikace není jen o sdělování informací a názorů, ale také o naslouchání, které je významnou součástí celého procesu.

Sdělení, ale i naslouchání bychom mohli rozdělit do tří úrovní:

Úrovně sdělení:

  • verbální;
  • neverbální;
  • činy.

Úrovně naslouchání:

  • ušima (porozumění mluvenému slovu, to, zda bylo porozuměno správně, je potřeba průběžně ověřovat správně kladenými otázkami a hodnotit na základě zpětné vazby);
  • očima (zrakem posluchač zachytí další podněty, jež není schopný zachytit pomocí sluchu, jedná se o výraz ve tváři hovořící osoby, oční kontakt apod.);
  • srdcem (tuto úroveň naslouchání bychom mohli také označit jako „čtení mezi řádky“).

ZDROJ: http://skolicistredisko.net/zasady-efektivni-komunikace


Naposledy změněno: čtvrtek, 2. ledna 2020, 19.26