Scénář dobře a špatně vedené komunikace
Situace 1:Příklad dobře vedeného rozhovoru
Výživová poradna: výživový poradce sedí za stolem. Do místnosti přichází klientka, paní Nováková, která se posadí ke stolu na připravenou židli a začíná dialog. Klientka přichází již na druhé sezení.
|
Výživový poradce: Dobrý den, paní Nováková, jak se máte?
Klientka: Dobrý den, ale celkem to ujde. Jen mi přijde, že začínám mít ve všech těch informacích trošku zmatek. (klientka má marný výraz)
Výživový poradce: Ničeho se nebojte. To je běžný pocit klientů. Dnes si ze začátku zopakujeme vše důležité z minulého sezení a plynule navážeme další problematikou, která se s tou předchozí velmi úzce pojí. Tím se Vám informace z minula krásně propojí s informacemi z dneška a uvidíte, že Vám bude vše jasné.
Klientka: To zní dobře. Já už jsem měla pocit, že je to na mě moc a musím se přiznat, že už jsem za Vámi na druhé sezení už ani nechtěla jít.
Výživový poradce: To byste paní Nováková udělala velkou chybu, protože je velmi důležité, abyste v rámci výživy pochopila různé souvislosti.
Klientka: To bych ráda, bez toho to asi nepůjde.
Výživový poradce: Tak tedy můžeme začít. Jen Vám ještě chci připomenout, ať se hned ptáte, pokud Vám nebude něco jasné.
Klientka: Dobře .(klientka má spokojený výraz) |
| |
Situace 2: Příklad špatně vedeného rozhovoru
Výživová poradna: výživový poradce sedí za stolem. Do místnosti přichází klientka, paní Nováková, která se posadí ke stolu na připravenou židli a začíná dialog
|
Výživový poradce: Dobrý den, paní Nováková.
Klientka: Dobrý den, jak se máte?
Výživový poradce: Fajn, ale nebudeme se moc zdržovat a rovnou se vrhneme na výživu, nemáme totiž moc času.
Klientka: Tak doufám, že to všechno pochopím a nebudu mít ve všech těch informacích zmatek.
Výživový poradce: No to doufám, že to pochopíte, jinak nemá cenu ani chodit na další sezení.
Klientka: (nic neříká, má vystrašený a velmi nejistý pohled)
Výživový poradce: Takže co nás dneska během následující hodinky všechno čeká. Musíme probrat hlavní živiny, mikroživiny, pitný režim, příčiny vzniku obezity, způsoby antropometrického měření, rizika a léčbu obezity, zásady racionální výživy, pohybovou aktivitu a další.
Klientka: To se snad ani nedá stihnout, tolik témat.
Výživový poradce: Budeme muset, tak mi hlavně neskákejte do řeči a na nic se neptejte. |