Čtení jako kreativní proces
Section outline
-
Textocentrická interpretační strategie (close reading) a její slabiny
Aktivní a tvořivý charakter četby uměleckého díla:
- Gadamer: čtení jako dialog, interpretace jako splývání horizontů, předporozumění a hermeneutický kruh, interpretace a aplikace
- tzv. místa nedourčenosti/prázdná místa - místa nedourčenosti v textu vs. ve filmu, v literárních vs. faktuálních textech
- role historického/sociálního/kulturního kontextu, role čtenářovy imaginace, kompetence, jeho životní zkušenosti a zkušenosti s uměním (předporozumění)
- Hirsch: smysl x význam textu
Doporučená literatura:
- Wolfgang Iser: Proces čtení ve fenomenologickém pohledu. Aluze 2/2002.
- Hans-Georg Gadamer: Text a interpretace. Reflexe 21/2000, s. 5-35.
- Umberto Eco: Šest procházek literárními lesy. Olomouc: Votobia 1997.
- E. D. Hirsch: Objektivní interpretace. Aluze 2/2003, s. 150-165.