7. Podobenství o milosrdném Samaritánovi a s ním související antropologie a metodologie charitativní práce
Section outline
- 
                    Vyučuje: doc. Michal Opatrný, Dr. theol. Text podobenství o milosrdném Samaritánovi z Evangelia podle Lukáše v tzv. katolickém liturgickém překladu. Evangelium podle Lukáše 10, 25-37: 10,25 Jednou povstal jeden znalec Zákona, aby ho přivedl do úzkých, a zeptal se ho: „Mistře, co mám dělat, abych dostal věčný život?“ 10,26 (Ježíš) mu řekl: „Co je psáno v Zákoně? Jak tam čteš?“ 10,27 On odpověděl: „Miluj Pána, svého Boha, celým svým srdcem, celou svou duší, celou svou silou i celou svou myslí, a svého bližního jako sám sebe!“ 10,28 Řekl mu: „Správně jsi odpověděl. To dělej a budeš žít.“ 10,29 Ale on se chtěl ospravedlnit, a proto se Ježíše zeptal: „A kdo je můj bližní?“ 10,30 Ježíš se ujal slova a řekl: „Jeden člověk sestupoval z Jeruzaléma do Jericha a octl se mezi lupiči. Ti ho o všechno obrali, zbili, nechali napolo mrtvého a odešli. 10,31 Náhodou šel tou cestou nějaký kněz; viděl ho, ale vyhnul se mu. 10,32 Stejně i jeden levita přišel k tomu místu; viděl ho, ale vyhnul se mu. 10,33 Ale jeden Samaritán přišel na své cestě k němu, viděl ho a bylo mu ho líto. 10,34 Přistoupil k němu, nalil mu do ran oleje a vína, obvázal je, vysadil ho na svého soumara, dopravil do hostince a staral se o něho. 10,35 Druhého dne vytáhl dva denáry a dal je hostinskému se slovy: 'Starej se o něho, a co vynaložíš navíc, já ti doplatím, až se budu vracet.' 10,36 Co myslíš, kdo z těch tří se zachoval jako bližní k tomu, který se octl mezi lupiči?“ 10,37 On odpověděl: „Ten, kdo mu prokázal milosrdenství.“ A Ježíš mu řekl: „Jdi a stejně jednej i ty!“ Alegorické výklady podobenství: Ekonomický výklad pro charitu a diakoniiAlegorické výklady nesledují kritický jazykový rozbor biblického textu, který je zasazený do kontextu historických znalostí a poznatků z archeologických vykopávek. V textu hledají skryté významy a inspirace, které jsou často podmíněny současnou situací, ve které se čtenář nebo vykladač textu nachází. Tak vznikaly i ekonomické výklady podobenství, které si všímají především poznámky na konci příběhu, že Samaritán zaplatil hostinskému za další péči o přepadeného pocestného. Podobenstvím je ospravedlněno financování křesťanské charity a diakonie jako nutná součást jejího fungování a rozvoje: Je možné rozlišovat profesionální a organizovanou charitativní a diakonickou pomoc (služby a projekty charitativních a diakonických organizací) od spontánní a dobrovolné charitativní a diakonické pomoci (angažmá křesťanů ad hoc, komunitní aktivity ve farnostech a církevních sborech) - Je tak umožněno oddělení postojů a jednání i různých forem pomáhající praxe – profesionální, dobrovolnické, dárcovské.
- Je tak možné budovat i sofistikovanější modely pro manažerské a ekonomické fungování křesťanských Charit a Diakonií, ve kterých hraje zásadní roli nakládání s prostředky, které jim poskytuje církev nebo její součást jako jejich zřizovatel.
 Alegorické výklady podobenství: Metodologický výklad pro charitu a diakoniiAlegorické výklady nesledují kritický jazykový rozbor biblického textu, který je zasazený do kontextu historických znalostí a poznatků z archeologických vykopávek. V textu hledají skryté významy a inspirace, které jsou často podmíněny současnou situací, ve které se čtenář nebo vykladač textu nachází. Tak vznikaly i metodologické výklady podobenství, které si všímají především toho, jak jedná Samaritán. Důraz na propojení soucitu a jednání – jako by to byly dvě stránky jedné mince: 
 Soucit – pohnutí nad situací člověka, který potřebuje pomoc, se projevuje jedině věcným a účinným jednáním, nikoliv projevem emocí, verbálně, atp.- Emoce nejsou tím, co vede jednání pomáhajícího.
- Je vedeno rozumovou reflexí pohnutí, které člověk prožívá, protože jinak by jen těžko ústilo do věcného a účinného jednání.
 - K pomoci je Bohem uschopněn každý člověk, což se projevuje pohnutím nad nouzí druhého. Sám se ale musí rozhodnout, že na své pohnutí bude také reagovat věcným a účinným jednáním.
 Samaritánův postup při pomoci přepadenému je inspirativní: - Bylo mu ho líto, ošetřil a obvázal přepadenému rány, odvezl ho do hostince, staral se o něj a zaplatil další péči a šel dál svou cestou.
 Role Samaritána a hostinského reprezentují spontánní a dobrovolnou pomoc a profesionální a organizovanou pomoc. Metoda charity a diakonie: Vidět-Nechat se pohnout-Být reflexivní-Jednat Alegorické výklady podobenství: Pastorální výkladAlegorické výklady nesledují kritický jazykový rozbor biblického textu, který je zasazený do kontextu historických znalostí a poznatků z archeologických vykopávek. V textu hledají skryté významy a inspirace, které jsou často podmíněny současnou situací, ve které se čtenář nebo vykladač textu nachází. Tak vznikaly i pastorální výklady podobenství, které si všímají především toho, co z podobenství vyplývá pro křesťanskou komunitu - farnost, sbor nebo obec. Spontánní a dobrovolná pomoc je věcí církevních komunit (farností, sborů a obcí), profesionální a organizovaná je věcí charitativních a diakonických organizací jako poskytovatelů sociálních služeb. nebo Církevní komunity (farnosti, sbory a obce) mají podporovat profesionální a organizovanou pomoc charitativních a diakonických institucí: - Mají být finančními a materiálními podporovateli institucí a mají v nich působit jako dobrovolníci.
- Mají se stávat sociálním prostředím pro klienty a podporou pro pracovníky organizací.
 Stručný exegetický rozbor a principy vyplývající z diakonické exegeze podobenstvíBiblická exegeze se zabývá výkladem textů Písma. Zkoumá text samotný, provádí jeho jazykový rozbor, a zasazuje ho do kontextu historických poznatků a znalostí získaných archeologickým výzkumem. Podobenství je exkluzivní látka Evangelia podle Lukáše: - V evangeliích podle Marka a Matouše je jen dialog o největším přikázání
- U Lukáše má podobenství roli druhého ohniska elipsy – je protikladem k podobenství o milosrdném otci
 - Milosrdný otec = v příběhu Bůh představuje sám sebe jako milosrdného otce;
 - milosrdný Samaritán = příběh o tom, jak si Bůh představuje člověka.
 Samaritán je heretik a schismatik; patří k alternativnímu židovskému kultu na hoře Garazim, který byl spojen i s alternativním výkladem Tóry - Mojžíšova zákona. Pro Ježíšovy posluchače je to příslušník opovrhované menšiny z periferie. Ačkoli v příběhu není řeč o Bohu, Samaritán jedná bez náboženských zájmů a motivů: - Kontrast ke kněžím a levitům: Zatímco oni vždy jednali z náboženských zájmů a motivů, Samaritán s těmi pravými náboženskými zájmy a motivy nemůže mít podle Ježíšových posluchačů nic společného.
- A přitom Boží vůli odpovídá jednání Samaritána.
 Samaritán nevykonal nic zásadního, mimořádného: - Hostinec, řec. pandocheion = krčma, pajzl, také: bordel
- 2 denáry - denní mzda námezdního dělníka
 Podobenství vrcholí obrácením původní zákoníkovy otázky: - Nikoliv: Kdo je bližní?, ale: Jednám já jako bližní?
 Z toho vyplývají tři principy diakonické exegeze příběhu: Lidskost jednání - Samaritánův příběh ukazuje, že dvě části největšího přikázání nestojí proti sobě a ani nejsou vzájemně zaměnitelné nebo nahraditelné.
- Chce říci, že se láska k Bohu odehrává v lásce k člověku.
 Priorita bližního - Změna v otázce na konci příběhu znamená, že ten, kdo se setká s nouzí druhého, se musí bližním teprve stát (získaný status je důležitější než připisovaný).
 Odstranění sociálních hranic - Že kněz a levita nepomohou a Samaritán ano, není kritika kultu, ale důraz položený na skutečnost, že náboženská a etnická příslušnost není pro jednání podle Boží vůle nutná.
- Jakékoliv hranice (náboženské, sociální) nemají vliv na nekonečného Boha jeho vůli, kdo má být bližním.
 Metodologie charitativní a diakonické pomociPodobenství vždy bylo a je významným zdrojem inspirace pro křesťanskou charitu a diakonii. Podobenství je významným zdrojem inspirace pro křesťanskou charitu a diakonii: Vyplývá z něj rozhodující kritérium křesťanské charity: - Charita/diakonie je pomoc těm, kdo jsou na tom nejhůř, protože je ostatní obešli
 Vyplývá z něj metoda pro charitativní práci: - Vidět: Vnímat situace, které mohou být situací nouze
- Nechat se pohnout: Přijmout povolání, být bližním
- Posoudit situaci: Rozhodnout, kolik a jaké pomoci je potřeba a jaká pomoc je v silách pomáhajícího
- Jednat: Systematicky řešit situaci – následovat své rozhodnutí
 Antropologie charitativní a diakonické pomociPodobenství představuje určitý obraz člověka: - Nouze a ohrožení života jsou běžné a obvyklé jevy, patří k člověku, protože je člověkem
- Pomoci v nouzi a ohrožení života je také běžné, paří to k člověku (viz antický étos pomoci)
 Soucitu a jednání – blíženecké lásky je schopný každý člověk, protože je k nim povolán Bohem: - Křesťan není lepším pomáhajícím než nekřesťan
- Blíženecká láska vyplývá z přirozenosti člověka