Požadavky na absolvování předmětu
Abschnittsübersicht
-
Prezentace: Student si na cvičení připraví referát, ve kterém představí příklad situace, která je konfliktní nebo řeší etické dilema, a kterou musel sociální pracovník řešit ve spolupráci s dalšími pomáhajícími profesemi nebo jako vedoucí pracovník, který řídí poskytování služeb sociální práce nebo pomáhající organizaci.
Studenti přitom vyjdou ze svých profesních zkušeností a ze zkušeností, které získali v rámci odborných praxí (vč. bakalářského studia sociální práce), a navrhnou řešení.
Prezentace musí být připravena elektronicky, obsahovat min 10 snímků. Časový rozsah, ve kterém musí prezentace proběhnout je 20-30 minut.
Výběr termínu prezentace probíhá prostřednictvím systému Moodle do 1.3.- Seminární práce:
Na základě prezentace, dotazů studentů a vyučujících a hodnocení referátu vypracují studenti na půdorysu referátu seminární práci v rozsahu 5-10 stran, ve které analyzují zvolený problém a navrhnout pro něj 2-3 řešení, jejichž užití podloží argumenty jak z oblasti sociální práce, tak také profesní etiky sociální práce.Seminární práce se odevzdává prostřednictvím systému Moodle do 31.5. - Student v seminární práci představí příklad situace, která je konfliktní nebo řeší etické dilema, a kterou musel sociální pracovník řešit ve spolupráci s dalšími pomáhajícími profesemi nebo jako vedoucí pracovník, který řídí poskytování služeb sociální práce nebo pomáhající organizaci. Rozsah práce bude 5-10 stran. Po analýze zvoleného problému student v práci navrhne jeho 2-3 řešení, jejichž užití podloží argumenty jak z oblasti sociální práce, tak také profesní etiky sociální práce.
Seminární práce se odevzdává prostřednictvím systému Moodle do 31.5. - Písemná zkouška: Přezkoušení látky probírané na přednáškách
pomocí testu. Výsledná známka zohledňuje i hodnocení referátu a seminární
práce.
Přezkoušení látky probírané na přednáškách probíhá pomocí on-line testu s uzavřenými otázkami (4 možnosti odpovědi/1 správná). Pro hodnocení „dobře“ je nutné správně zodpovědět 8 otázek.
Výsledná známka za zkoušku pak zohledňuje i hodnocení referátu a seminární práce.
Vypisování řádných a opravných termínů zkoušek a jejich organizace probíhá dle Studijního a zkušebního řádu JU a souvisejícího opatření děkana TF JU (dokumenty jsou zveřejněny na internetových stránkách fakulty, sekce Studium a Úřední deska).
Organizace studia:
Kromě rozvrhovaných konzultací bude pro prezentaci referátů studentů kombinovaného studia vypsán zvláštní zkouškový termín (zápočet před zkouškou) v IS/STAG
Dále probíhá komunikace studentů v kombinované formě studia s vyučujícím prostřednictvím systému Moodle, ve kterém budou pro studenty k dispozici výukové moduly k tématům, které nebudou přímo probírány na rozvrhovaných konzultacích a které není možné přímo nastudovat z odborné literatury.
Přes systém Moodle budou studenti také odevzdávat svou seminární práci.
Povinná základní studijní literatura:
Grün, A. Pracovat i žít, Napětí mezi profesním a osobním životem. Kostelní Vydří 2006.
Grün, A. - Assländer, F. Řízení jako duchovní úkol. Kostelní Vydří 2008.
Janoušková, K., Nedělníková, D. Profesní dovednosti terénních pracovníků. Ostrava, 2008.
Musil, L. "Ráda bych Vám pomohla, ale..": Dilema práce s klienty v organizacích. Brno, 2004.
Navrátil, P. & Janebová, R. a kol. Reflexivita v posuzování životní situace klienta a klientů sociální práce. Hradec Králové, 2010.
Doporučená studijní literatura:
- Berkel, K. Führung: Ziele vereinbaren und Coachen, Weinheim, 2001.
- Novosad, L. Základy speciálního poradenství s uvedením do školních porad.
- Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese, Praha. 1999.
Rozšiřující studijní literatura:
- Beckmann, Ch. etc. Qualität in der Sozialen Arbeit. Wiesbaden, 2004.
- Berkel, K. Führungsethik: Die reflexive Seite des Führens: Orientierung und Ermutigung. Hamburg, 2013.
- Berkel, K. Konflikttraining: Konflikte verstehen, analysieren, bewältigen. Hamburg, 2017.
- Herriger, N. Empowerment in der Sozialen Arbeit. Stuttgart, 2002.
- Koziol, K. Die Markengesellschaft, Wie Marketing Demokratie und Öffentlichkeit verändert. Konstanz, 2007.