Specifika komunikace se seniorem
Completion requirements
Techniky efektivní komunikace se seniory - zásady pro jednání se seniory:
- techniky aktivního naslouchání;
- řešení konfliktu vyjednáváním;
- asertivní techniky;
- využití poznatků transakční analýzy v komunikaci;
- komunikace s příbuznými a blízkými seniorů.
Faktory přispívající ke špatné výživě seniorů:
- snížená chuť k jídlu (zmenšení počtu chuťových pohárků);
- snížený pocit žízně a snížená potřeba pít vede k odvodnění;
- problémy s chrupem, ústní sliznicí a s polykáním také vedou ke snížení chuti k jídlu (sucho v ústech, choroby dásní, umělý chrup);
- zhoršená pohyblivost a zhoršený zrak vedou ke snížené schopnosti nákupu potravin;
- zhoršení duševních funkcí, stárnutí vnitřních orgánů;
- osamělost, sociální izolace, nezájem, apatie, sociální izolace.
Vývojové změny ovlivňující komunikaci ve stáří:
- o čem senioři rádi mluví, co rádi poslouchají;
- podmínky úspěšné komunikace;
- parafrázování, zrcadlení, povzbuzení, mlčení;
- aktivní naslouchání, vzájemné setkání;
- chyby v komunikaci se seniory: chybné tempo, přerušování, infantilizace;
- komunikace s problémovým seniorem.
Nejčastější bariéry v komunikaci se seniorem:
- klient nepřístupný, obětní, s deficitem humoru, samotářský;
- klient pedant, politik, v nadřízené roli, pohodlný, využívající druhých;
- klient naivní, smutný, lhář, tajnůstkář, s tendencí manipulovat;
- klient v depresi, úzkosti, strachu, smutku, se sebevražednými úmysly;
- klient vzteklý, útočný, s projevy hulvátství, pod vlivem alkoholu;
- svépomocná řešení a obranné mechanismy;
- nejvhodnější způsoby osobní reakce v problémové situaci.
Last modified: Thursday, 2 January 2020, 7:19 PM