Scénář dobře a špatně vedené komunikace
Situace 1:Příklad dobře vedeného rozhovoru
Výživový poradce – milý, příjemný, mluví pomalu a srozumitelně |
Výživový poradce: Dobrý den, vítám Vás, pane Nováku. Prosím, posaďte se.
Senior: Dobrý den. Já vlastně ani nevím, proč tu jsem.
Výživový poradce: Pane Nováku, to je v pořádku. Všechno Vám vysvětlím.
Senior: Tak to bych byl moc rád, já těm doktorským termínům moc nerozumím.
Výživový poradce: Pane Nováku, kvalitní výživa je pro celkové zdraví a pohodu člověka důležitá. Dnes si popovídáme hlavně o tom, co Vás trápí za nemoci, jak jste na tom po stránce výživové a jak bychom Vám mohli společně pomoct. Vysvětlím Vám, co je důležité, a kdybyste něčemu nerozuměl, tak se hned můžete zeptat.
Senior: A má to ještě cenu, víte, v mým věku a něco měnit?
Výživový poradce: Ano, má to cenu a hned Vám vysvětlím, proč. |
|
|
Situace 2: Příklad špatně vedeného rozhovoru
Chyby v komunikaci se seniory: chybné tempo, přerušování, infantilizace, nesrozumitelnost
|
Výživový poradce: Dobrý den, dědo. Tak jakpak se vede?
Senior: Dobrý den. Já vlastně ani nevím, proč tu jsem.
Výživový poradce: No tak to s Váma asi bude těžké pořízení, že.
Senior: (pokrčí rameny a mlčí….)
Výživový poradce: Tak…..no…..tak co budeme dělat?
Senior: (pokrčí rameny a mlčí….)
Výživový poradce: A dědo, copak jste snídal, když koukám do papírů, máte diabetes mellitus II. typu, tak kolik sacharidů dneska bylo? Co?
Senior: (pokrčí rameny a mlčí, nechápe….)
Výživový poradce: Tak pane Nováku! (Výživový poradce zvyšuje hlas), Ptám se Vás, kolik těch sacharidů dneska bylo? Když nebudete spolupracovat, tak se nikam nedostaneme!
Senior: Snídal jsem 1 rohlík a kafe.
Výživový poradce: No, konečně nějaká odpověď….. |