Techniky efektivní komunikace se seniory - zásady pro jednání se seniory:

  • techniky aktivního naslouchání;
  • řešení konfliktu vyjednáváním;
  • asertivní techniky;
  • využití poznatků transakční analýzy v komunikaci;
  • komunikace s příbuznými a blízkými seniorů.


Faktory přispívající ke špatné výživě seniorů:

  • snížená chuť k jídlu (zmenšení počtu chuťových pohárků);
  • snížený pocit žízně a snížená potřeba pít vede k odvodnění;
  • problémy s chrupem, ústní sliznicí a s polykáním také vedou ke snížení chuti k jídlu (sucho v ústech, choroby dásní, umělý chrup);
  • zhoršená pohyblivost a zhoršený zrak vedou ke snížené schopnosti nákupu potravin;
  • zhoršení duševních funkcí, stárnutí vnitřních orgánů;
  • osamělost, sociální izolace, nezájem, apatie, sociální izolace.

 

Vývojové změny ovlivňující komunikaci ve stáří:

  • o čem senioři rádi mluví, co rádi poslouchají;
  • podmínky úspěšné komunikace;
  • parafrázování, zrcadlení, povzbuzení, mlčení;
  • aktivní naslouchání, vzájemné setkání;
  • chyby v komunikaci se seniory: chybné tempo, přerušování, infantilizace;
  • komunikace s problémovým seniorem.

 

Nejčastější bariéry v komunikaci se seniorem:

  • klient nepřístupný, obětní, s deficitem humoru, samotářský;
  • klient pedant, politik, v nadřízené roli, pohodlný, využívající druhých;
  • klient naivní, smutný, lhář, tajnůstkář, s tendencí manipulovat;
  • klient v depresi, úzkosti, strachu, smutku, se sebevražednými úmysly;
  • klient vzteklý, útočný, s projevy hulvátství, pod vlivem alkoholu;
  • svépomocná řešení a obranné mechanismy;
  • nejvhodnější způsoby osobní reakce v problémové situaci.
Modifié le: jeudi 2 janvier 2020, 19:19