Otevřená komunikace 

Otevřenost v mezilidské komunikaci je ochota člověka se odhalit - odhalit informace o sobě samém dle potřeby. Otevřenost také zahrnuje ochotu naslouchat a otevřeně a upřímně reagovat na sdělení ostatních. Není ovšem pravdou, že otevřenost je vždy vhodná. Ve skutečnosti příliš velká otevřenost pravděpodobně povede k poklesu spokojenosti vztahů. Jedná se o formu jakéhosi „odhalení“, což není vždy pro každého jednoduché. Vhodné je korigovat vlastní otevřenost na základě pozorování otevřenosti ostatních v kolektivu. V takovém případě jedinec nevyčnívá ani přílišnou otevřeností ani uzavřeností, která může okolí odradit. Pozorné a otevřené naslouchání může pro ostatní znamenat často mnohem více než otevřené vyjadřování a také je to první krok k tomu, jak přimět otevřeně komunikovat druhé. Pokud totiž jedinec vidí, že o jeho názor je zájem a má pocit, že mu skutečně někdo naslouchá, lehčeji se se svým míněním svěří (DeVito, 2013).


Robertson (2003) definuje tři základní složky komunikační otevřenosti, která přispívá k efektivnímu komunikačnímu klimatu, jde o: 

  • informační přiměřenost, jedná se o stupeň nesouhlasu mezi informacemi, jež pracovníci obdrželi a jež měli obdržet, pokud je nutné vykonat úkol efektivně, je předpokládána absolutní znalost úkolu, 
  • informační tok, je třeba, aby v organizaci docházelo k neustálé komunikaci ve vertikálním i horizontálním směru, 
  • sdílení informací, je vhodné, aby se sdílely pracovní, osobní, finanční, operační a strategické informace.


Komunikace na pracovišti v rámci výživového poradenství probíhá především mezi výživovými poradci nebo mezi výživovým poradcem a všeobecnou sestrou, lékařem či trenérem, který sestavuje klientům pohybový plán. 


V rámci komunikace na pracovišti existuje několik pravidel, která by se měla dodržovat:

  • komunikace musí být jasná a pochopitelná
  • v rámci komunikace bychom měli kombinovat verbální a nonverbální projev
  • je důležité nejen poslouchat, ale umět i naslouchat
  • zachovat mlčenlivost
  • důkladně si dovysvětlit fakta, která nám nejsou jasná
  • udržovat na pracovišti přátelskou atmosféru
  • pravidelně realizovat teambuilingové aktivity
  • budovat formální i neformální vztahy.

Last modified: Thursday, 2 January 2020, 8:11 PM