Scénář dobře a špatně vedené komunikace
Situace 1: Příklad dobře vedeného rozhovoru mezi lékařem a nutričním terapeutem
Nutriční terapeut přichází za lékařem po telefonické domluvě.
|
NT: Dobrý den pane doktore, ráda bych s Vámi zkonzultovala pacienta p.Lichého z pokoje č.3. Lékař: Dobrý den, ano, pojďte dál. NT: Jedná se o komplikovaného pacienta, je obézní, má diabetes mellitus, je vegetarián a zároveň trpí laktózovou intolerancí. Nyní má dietu č.9 (diabetická dieta). Ideální by bylo, kdybychom mu změnili dietu na výběrovou a nutriční terapeutka by s ním průběžně plánovala jídelníček. Lékař: Ano, souhlasím, že to by bylo nejlepší, pacient má problémy s koleny a potřeboval by redukovat hmotnost. Jeho hospitalizace bude ještě nějakou dobu trvat, tak spolu rovnou změníme dietu, ať máte pacienta pod dohledem. Průběžně ho prosím edukujte. NT: Děkuji, ano, chceme redukovat pacientovu hmotnost a zlepšit jeho stravování. Pacienta průběžně edukujeme a reedukujeme. |
|
|
Situace 2: Příklad dobře vedeného rozhovoru mezi nutričními terapeuty
Rozhovor dvou NT |
NT 1: Mohla bych Tě poprosit o pomoc? NT 2: Samozřejmě, už jsem všechny své pacienty obešla, co bys potřebovala? NT 1: Paní Malá má výrazný pokles hmotnosti za poslední dva měsíce, sní maximálně polovinu porce a spíše se vyhýbá masu, prý že jí nechutná. Tak přemýšlím, jak jí nejlépe vyjít vstříc. NT 2: A co jí zkusit dávat jako přídavky mléčné výrobky, z hlavních jídel vybírat alespoň někdy vegetariánská, zejména když budou např. s vejci a pokud se její stav nezlepší, bude dostávat sipping. NT 1: Ano, přemýšlela jsem hlavně o těch přídavcích a o sippingu, aby měla dostatečný příjem, ale pokrmy s vejci jsou dobrý nápad, děkuji za pomoc. |
|
|
Situace 3: Příklad dobře vedeného rozhovoru nutričním terapeutem a zdravotní sestrou
Nutriční terapeut přichází za sestrou na nemocniční oddělení po telefonickém hovoru
|
NT: Dobrý den, sestřičko, přišel jsem, abychom zkonzultovali pacienta, kvůli kterému jste volala. Sestra: Dobrý den, jsem ráda, že jste přišel tak rychle. Pan Mladý z pokoje č.3 skoro nejí, pije dostatečně, ale začal nám hubnout. Prý bude jíst jen to, co mu donese rodina. NT: Dobře, dojdu se za ním tedy podívat, abych zjistil, jaký je problém. Něco mu samozřejmě rodina přinést může, ale musíme najít nějakou alternativu, aby se nezhoršoval jeho zdravotní stav. Sestra: Děkuji, je na pokoji č.3. |
Situace 1: Příklad špatně vedeného rozhovoru mezi lékařem a nutričním terapeutem
|
NT: Dobrý den, pane doktore, pacientka z pokoje č. 1 nemá dostatečný příjem, není schopná stravu rozkousat. Lékař: No, a co já s tím? Ať jí to sestry, nebo někdo z personálu nakrájí. NT: Chtěla jsem se s Vámi domluvit na změně diety. Lékař: Nemám čas. |
|
|
Situace 2: Příklad špatně vedeného rozhovoru mezi nutričními terapeuty
Rozhovor dvou NT na chodbě nemocničního oddělení.
|
NT 1: Dobré odpoledne, tak co dnes pacienti? NT 2: Ahoj, no hrůza, zase dva noví tlusťoši, co si neumí najít nic na internetu. NT 1: To je strašný. Ta moje pacientka z pokoje č.3 nic z toho co dostává nechce jíst, chtěla by jen chlebíčky a dortíky. NT 2: Tak kašli na nějakou edukaci, to je ztráta času, do týdne ji pustí domů, tak ať si dělá a jí co chce.
|
|
|
Situace 3: Příklad špatně vedeného rozhovoru nutričním terapeutem a zdravotní sestrou
Telefonický hovor
|
Sestra: Dobrý den, paní Nová nám nechce jíst. NT: Dobrý den, děkuji, že voláte. Do 14:00 za paní Novou zajdeme a zkonzultujeme s ní, jaké jsou možnosti. Mohu Vás poprosit o informace, na jakém pokoji pacientka leží? Sestra: Já Vás ale nežádám o konzultaci, napište jí přídavek nebo sipping, to stačí. NT: Ovšem pacientka potřebuje propočet jídelníčku a … (sestra ji přeruší) Sestra: Stačí jen poslat sipping. Nashle. (sestra zavěsí)
|