5.+6. Spiritualita a religiozita jako "opěrný systém" a jako rizikový faktor životní situace klienta
Schema della sezione
-
Osnova tématu (dílčí témata)
1) Spirituální posouzení a intervence sociálního pracovníka
2) Spiritualita a religiozita klienta jako zdroj hodnot a motivací pro řešení životní situace klienta
3) Spiritualita a religiozita klienta jako zdroj překážek a rizik při řešení životní situace klienta
Komentář
Spiritualita a religiozita klienta je zdrojem jeho hodnot a motivací. Ty mohou posoužit jako „opěrný systém“ klientova života – dodávají mu smysl a motivaci k řešení jeho životní situace. V některých případech může spiritualita a religiozita klienta působit také opačně, tedy vytvářet překážky a ohrožovat řešení životní situace klienta.
V prvním případě klient používá svou spiritualitu jako zdroj smyslu života a také zdroj pro hledání inovativních přístupů k vlastnímu životu a aktuální životní situaci. Úkolem sociálního pracovníka je pomoci klientovy tyto své zdroje odkrýt a využít. Typickým příkladem mohou být postojové hodnoty u V. E. Frankla, jejich internalizace a z ní vyplývající změna způsobu života.
Ve druhém případě může např. naivní nebo fundamentalistická víra v rámci etablovaných náboženství nebo některé prvky alternativní religiozity ohrožovat řešení životní situace klienta. Žena, která je praktikující křesťanskou, se např. nemusí chtít rozvést s manželem, který se na ní dopouští násilí.
Studijní materiály k povinnému prostudování
DUDLEY, J. R. Spirituality Matters in Social Work: Conntecting Spirituality, Religion, and Practice. New York – London: Routledge, 2016.
HOOK, M. – HUGEN, B. – AGUILAR, M. et all. Spirituality within Religious Traditions in Social Practice. Belmont: Brook/Cole, 2002.
KAŇÁK, J. Postavení diskursu spirituality v sociální práci. In: Sociální práce/Sociálna práca 4/2015: 30-46.
NAVRÁTIL, P. – JANEBOVÁ, R. et all. Reflexivita v posuzování životní situace klientek a klientů sociální práce. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010.
Kontrolní otázky a úkoly
1) Jakým způsobem využívá sociální pracovník informace, které získal při posouzení životní situace klienta během jejího posouzení a během následné intervence?
2) Za jakých okolností mohou být spiritualita a religiozita klienta „opěrným systémem“, který klient využije při řešení své životní situace?
3) K předchozí otázce uveďte příklady z prostředí etablovaných náboženství i z prostředí individualizované detradicionalizované spirituality a alternativní religiozity.
4) Za jakých okolností může být spiritualita a religiozita klienta ohrožením a rizikem pro úspěšný proces sociální práce a řešení životní situace klienta?
5) K předchozí otázce uveďte příklady z prostředí etablovaných náboženství i z prostředí individualizované detradicionalizované spirituality a alternativní religiozity.