Reflections on Leisure
Section outline
-
Tento výstup lze užít v souladu s licenčními podmínkami Creative Commons BY-SA 4.0 International
(http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode).
Cíle předmětu
Studenti se seznámí s vybranými tématy Leisure Studies a související terminologií, zdokonalí se v dovednosti porozumět cizojazyčnému odbornému textu.Předpoklady (očekávaná vstupní úroveň znalostí a dovedností)
Předpokládá se alespoň středně pokročilá znalost anglického jazyka, resp. pokročilá pasivní znalost anglického jazyka (četba odborného textu s porozuměním).Organizace studia
V prezenční formě studia je studentům k dispozici seminář 2h týdně (kromě studia odborných textů je zde většé prostor pro rozvíjení obecnějších jazykových kompetencí studentů). V kombinované formě studia je k dispozici 8 hodin rozvrhovaných konzultací, studentům jsou dále nabízeny individuální konzultace dle potřeby (prezenčně nebo online prostřednictvím MS Teams), v případě zájmu a časových možností se studenti KS mohou účastnit semináře společně se studenty prezenčního studia.Požadavky na studenta
Student si dle vlastního zájmu (např. dle zaměření své diplomové práce) zvolí odborný cizojazyčný text (delší souvislý text, nebo více kratších kapitol či statí, min. rozsah 50 stran) a prokáže, že literaturu prostudoval a porozuměl jí vypracováním eseje na jedno ze zvolených témat. V eseji shrne názory uvedené ve studijním textu, rozebere základní argumenty textu a zformuluje k nim své zdůvodněné stanovisko. Esej může být vypracována v českém nebo v anglickém jazyce. Esej v rozsahu min. 3 strany je třeba odevzdat nejpozději 10 pracovních dní před koncem zkouškového období. -
Zde máte k dispozici výběr čtrnácti výchozích (základních, povinných) textů: STEBBINS, R. A. Leisure Reflections Series. LSA Newsletter. Leisure Studies Association, 2002–2014:
- Choice and Experiential Definitions of Leisure, LSA Newsletter No. 63, November 2002.
- Boredom in Free Time, LSA Newsletter No. 64, March 2003.
- Leisure and Citizen Participation: A Salutary Reciprocity, LSA Newsletter No. 65, July 2003.
- The Importance of Concepts in Leisure Studies, LSA Newsletter No. 71, July 2005.
- Non-Western Leisure: How to Study It, LSA Newsletter No. 72, November 2005.
- Contemplation as Leisure and Non-Leisure, LSA Newsletter No 73, March 2006.
- The Serious Leisure Perspective, LSA Newsletter No. 75, November 2006.
- Social Networks in Leisure-From Meso to Macro Structure, LSA Newsletter No. 82, March 2009.
- Addiction to Leisure Activities: Is It Possible?, LSA Newsletter, No. 86, July 2010.
- Flow in Serious Leisure: Nature and Prevalence, LSA Newsletter, No. 87, November 2010.
- Personal Memoirs, Project-Based Leisure and Therapeutic Recreation for Seniors, LSA Newsletter, No. 88, March 2011.
- Leisure Choice, Facilitation and Constraint, LSA Newsletter, No. 88, July 2011.
- Leisure and Happiness, LSA Newsletter, No. 89, November 2011.
- Self-Directed Learning as a Foundation for Complex Leisure, LSA Newsletter, No. 90, March 2012.
Pokud Vás autor zaujal, další texty ze série Leisure Reflections jsou dostupné online zde.
V případě zájmu je možné namísto některých z výše uvedených základních textů vybrat si k prostudování texty jiné, zvlášť je to žádoucí v případě že tyto alternativní texty lépe odpovídající zaměření zpracovávané diplomové práce. Konkrétně se jedná o tyto knihy, resp. kapitoly z níže uvedených knih:
- COHEN-GEWERC, E., STEBBINS, R. Serious leisure and individuality. McGill-Queen’s University Press, 2013.
- DAVIDSON, L., STEBBINS, R. Serious Leisure and Nature, Sustainable Consumption in the Outdoors. New York: Palgrave Macmillan, 2011.
- ELKINGTON, S., STEBBINS, R. The Serious Leisure Perspective, An Introduction.
Oxon: Routledge, 2014.
- FREIRE, T. (ed.) Positive Leisure Science, From Subjective Experience to Social Contexts. Dordrecht: Springer, 2013.
- HARRIS, D. Key Concepts in Leisure Studies. London: Sage Publications, 2005.
- HALPERN, R. Making play work, the promise of after-school programs for low-income children. New York: Teachers College Press, 2003.
- HIRSCH, B. J. et al. After-School Centers and Youth Development, case studies of success and failure. Cambridge university press, 2011.
- MANSFIELD et al. (eds.) The Palgrave Handbook of Feminism and Sport, Leisure
and Physical Education. London: Palgrave Macmillan, 2018.
- ROBERTS, K. Leisure in contemporary society, 2nd ed. Wallingford: CABI Publishing, 2006.
- ROJEK, Ch. The Labour of Leisure; The Culture of Free Time. Sage Publications, 2009.
- ROJEK, Ch. Leisure and Culture. London: Macmillan, 2000.
- ROJEK, Ch. Leisure Theory, Principles and Practice. New York: Palgrave Macmillan, 2005.
- ROJEK, Ch.; SHAW, S. M.; VEAL, A. J. (eds.) A Handbook of Leisure Studies. New York: Palgrave Macmillan, 2006.
- SIVAN, A., RUSKIN, H. (eds.) Leisure Education, Community Development and Populations with Special Needs. Oxon: CABI Publishing, 2000.
- SPRACKLEN, K. The Paradox of Leisure. In Karl Spracklen. The Meaning and Purpose of Leisure: Habermas and Leisure at the End of Modernity. Palgrave
Macmillan, 2009.
- SPRACKLEN, K. Constructing Leisure, Historical and Philosophical Debates. New York: Palgrave Macmillan, 2011.
- SPRACKLEN, K. Digital Leisure, the Internet and Popular Culture, Communities and Identities
in a Digital Age. New York: Palgrave Macmillan, 2015.
- SPRACKLEN, K.; LASHUA, B.; SHARPE, E.; SWAIN, S. (eds.) The Palgrave Handbook of Leisure Theory. New York: Palgrave Macmillan, 2017.
- STEBBINS, R. Leisure and Consumption; Common Ground Separate Worlds. New York: Palgrave Macmillan, 2009.
- STEBBINS, R. Leisure and Positive Psychology, Linking Activities with Positiveness. New York: Palgrave Macmillan, 2015.
- STEBBINS, R. The Interrelationship of Leisure and Play, Play as Leisure, Leisure as Play. New York: Palgrave Macmillan, 2015.
- STEBBINS, R. The Serious Leisure Perspective, A Synthesis. New York: Palgrave Macmillan, 2020.
-
-
V případě, že si některý text zvolí více studentů, můžete při studiu samozřejmě spolupracovat a text společně konzultovat. Při následné práci na eseji však již postupujte samostatně.
-
Po přečtení studijní literatury si zvolte užší téma, které zpracujete ve formě eseje. V eseji shrňte názory uvedené ve studijním textu, rozebere základní argumenty textu a zformuluje k nim své zdůvodněné stanovisko. Esej může být vypracována v českém nebo v anglickém jazyce. Esej v rozsahu min. 3 strany je třeba odevzdat nejpozději 10 pracovních dní před koncem zkouškového období. Vyučující k odevzdanému textu poskytne svůj komentář. Samozřejmě můžete využít také možnost průběžných konzultací s vyučujícím nebo s dalšími studenty, a to jak při studiu textů, tak při zpracování eseje.
-