Starý zákon 2 (KSZ2 - 2020 - LS)
Osnova sekce
-
Tento výstup lze užít v souladu s licenčními podmínkami Creative Commons BY-SA 4.0 International
(http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode).
-
-
Výborný on-line nástroj pro práci s biblickými texty: množství jazykových verzí a možnost vzájemného porovnání mezi nimi, včetně původních jazyků.
-
Odkaz vede k celkem 24 lekcím Christine Hayes z kurzu Úvodu do Starého zákona (v angličtině). Jde o vynikající přednášky, které vřele doporučuji.
Jelikož se struktura jejího kurzu nepřekrývá zcela s naším, nedávám odkazy na jednotlivá videa k oddílům zde; student, který bude mít zájem, si příslušná relevantní videa snadno najde.
-
Psaný průvodní materiál pro kurz Christine Hayes "Introduction to the Old Testament".
-
-
Stručný popis obsahu jednotlivých Malých proroků, každému je věnována 1 strana. Text se soustředí na obsah knih, nikoli na strukturu, jazyk apod., a má pomoci především v orientaci v tom, o čem která prorocká kniha je a co je její pointou. Může to být dobrá a praktická pomůcka ke studiu těchto knih.
Tentýž text je pro praktičnost uveden ještě jednou níže, zlášť u datovaných a nedatovaných proroků.
(Texty pocházejí z diecézního časopisu Setkání z lete 2018-2019)
-
Dějepisné knihy Starého zákona lze rozdělit do dvou skupin. Jedny se snaží prezentovat události a interpretovat je a mají charakter učebnic dějepisu, kronik či analistických děl. Druhá skupina obsahuje příběhy, jejichž hlavní smysl spočívá v pointě příběhu, nikoli v jejich historické věrohodnosti, ačkoli se obvykle odehrávají na pozadí konkrétních dějinných událostí.
Toto téma je věnováno první skupině knih. Knihy Předních proroků, tj. Deuteronomistického dějepravného díla, byly předmětem prvního semestru. Nyní jsou na řadě tzv. Kronikář, tj. knihy Paralipomenon, Ezdráš, Nehemjáš, a knihy Makabejské. Kromě deuteronomistických dějepisných knih se totiž „interpretaci dějin“ věnují i tyto. Při studiu věnujte zvláštní pozornost článku A. R. Guenthera, který popisuje rozdíly v pojetí dějin u deuteronomistů a u Kronikáře.Literatura:
Bándy, Juraj. Teológia Starej zmluvy, s. 126-134.
Bándy, Juraj. Úvod do Starej zmluvy, s. 154-163.
Kaiser, Otto. Odkaz alexandrijských Židů, s. 33-45 (knihy Makabejské)
Rendtorff, Rolf. Hebrejská bible a dějiny, s. 94-102; 341-354.Další zvlášť doporučená literatura:
Guenther, Allen R. „Kings and Chronicles. Interpreting Historical Interpretations“. In Direction, April 1982, Vol. 11 No. 2, s. 4–15.
(tento článek velmi pěkně a struně popisuje rozdíl mezi deuteronomistickým dějepravným dílem a dílem Kronikáře).Biblické texty ke zkoušce
Student má za úkol přečíst a znát úplné texty starozákonních knih, nicméně u zkoušky bude dotazován především na následující:
2Pa 11,5-17 (Lévijci v Judsku)
2Pa 33,1-20 (Menaše)
Ne 8,1-18 (četba zákona)
Ne 9,1-37 (vyznání hříchů)
2Mak 7,1-41 (mučednictví sedmi bratří)
-
Toto téma je věnováno druhé skupině dějepisných knih, skupině, v níž hlavní roli hraje pointa příběhu. Jsou to obvykle velmi čtivě psané knihy s plynulým dějem a dobře vykreslenými postavami. Dvě z těchto knih jsou protokanonické, dvě deuterokanonické. Jedná se o knihy Rút, Ester, Jonáš, Júdit a Tóbijáš.
Literatura:
- Bándy, Juraj. Teológia Starej zmluvy, s. 177-178; 182-184 (Ester a Rút).
- Bándy, Juraj. Úvod do Starej zmluvy, s. 138-140; 147-149 (Ester a Rút).
- Kaiser, Otto. Odkaz alexandrijských Židů, s. 55-76 (Tóbijáš a Júdit).
- Rendtorff, Rolf. Hebrejská bible a dějiny, s. 319-321; 332-335 (Ester a Rút).
- Chalupa, Petr. Královna Ester : kniha Ester v pohledu synchronním a diachronním. Svitavy : Trinitas, 1999.Biblické texty ke zkoušce
Student má za úkol přečíst a znát úplné texty starozákonních knih, nicméně u zkoušky bude dotazován především na následující:
Rt 1-4 (celá kniha)
Est 9,20-32 (ustavení svátku purím)
Jon 1-4 (celá kniha)
Jdt 5 (Achiórova řeč)
Tób 6,1-9 (ryba) -
Mudroslovná literatura představuje samostatnou skupinu starozákonních textů. Obsahuje minimum (případné žádné) narážek na Izrael a hlavní události spojené s jeho dějinami (vyjití z Egypta, obsazení země) a soustřeďují se na každodenní životní zkušenost jedince a na to, co znamená vést dobrý život. Ve Starém zákoně tuto skupinu zastupují kniha Přísloví a kniha Sírachovcova.
Literatura:
- Bándy, Juraj. Teológia Starej zmluvy, s. 166-170 (mudrosloví obecně); 174-176 (Přísloví).
- Bándy, Juraj. Úvod do Starej zmluvy, s. 124-126 (mudrosloví obecně); 132-137 (Přísloví).
- Flossman, Karel. Moudrost ve Starém zákoně. Praha : Česká katolická charita, 1989 (všechna témata).
- Kaiser, Otto. Odkaz alexandrijských Židů, s. 125-137 (Sírachovec).
- Rendtorff, Rolf. Hebrejská bible a dějiny, s. 315-318 (Přísloví).
- Vlková, Ivana. Úvod do prorocké a mudroslovné literatury Starého zákona, s. 63-68; 76-78 (všechna témata).Biblické texty ke zkoušce
Student má za úkol přečíst a znát úplné texty starozákonních knih, nicméně u zkoušky bude dotazován především na následující:
Pří 8,12-36 (báseň o moudrosti)
Pří 9,1-6 (hostina připravená moudrostí)
Pří 25-26 (druhá Šalomounova sbírka - charakteristické příklady biblických přísloví)
Pří 31,10-31 (zdatná žena)
Sír 24,1-34 (chvála moudrosti; moudrost a zákon)
Sír 34,18 - 35,24 (oběti, zbožnost a spravedlnost)
Sír 44-50 (chvála otců)
-
Knihy Kazatel a Jób spadají do mudroslovné literatury, protože vycházejí z každodenní zkušenosti a hodnotí ji. Jsou však specifické tím, že se systematicky zaměřují na otázku lidského štěstí a odplaty za dobré či špatné skutky. Při četbě knih Kazatel a Jób je třeba autorovi velmi pozorně naslouchat a vnímat, co říká. Autoři obou knih rozvíjejí logickou argumentaci a odvolávají se na životní zkušenosti a pozorování své i čtenářovo, což od čtenáře vyžaduje (někdy značné) mentální úsilí porozumět. K těmto knihám se řadí ještě kniha Moudrosti, která reflektuje život člověka mjl. z hlediska existence posmrtného života a odplaty.
Literatura:
- Mackerle, Adam. „Utrpení jako cesta k poznání Boha: K interpretaci knihy Jób“. In Caritas et veritas, 1/2 (2012), s. 27–38.
- Mackerle, Adam. „Kazatel jako projev „pastorační péče“ Starého zákona o bohaté“. In Caritas et veritas, 2/3 (2013), s. 24–36.
- Bándy, Juraj. Teológia Starej zmluvy, s. 170-174; 179-181 (Jób a Kazatel).
- Bándy, Juraj. Úvod do Starej zmluvy, s. 143-145; 126-132 (Jób a Kazatel).
- Kaiser, Otto. Odkaz alexandrijských Židů, s.
- Rendtorff, Rolf. Hebrejská bible a dějiny, s. 309-315; 326-39 (Jób a Kazatel).
- Vlková, Ivana. Úvod do prorocké a mudroslovné literatury Starého zákona, s. 69-75; 79-80 (všechna témata).Biblické texty ke zkoušce
Student má za úkol přečíst a znát úplné texty starozákonních knih, nicméně u zkoušky bude dotazován především na následující:
Jób 1-2 (prolog: Jóbovy zkoušky)
Jób 3,1-26 (první Jóbova řeč)
Jób 16,1 - 17,16 (pátá Jóbova řeč: svědek)
Jób 19,1-29 (šestá Jóbova řeč: vykupitel)
Jób 28,1-28 (moudrost)
Jób 38,1 - 39,30 (první Boží odpověď)
Jób 40,1-14 (Boží výzva)
Jób 42,7-16 (epilog)
Ka 1,3-11 (prolog o marnosti)Ka 3,1-8 (rozjímání o čase)
Ka 12,1-7 (rozjímání o stáří)
Mdr 2,12-20 (pronásledování spravedlivého)
Mdr 7,22 - 8,1 (povaha spravedlnosti)
Mdr 9,1-12 (modlitba o moudrost)
-
Toto video zde je umístěno ne proto, že je vtipné, ale hlavně proto, že dobře shrnuje základní osbah knihy Jób. Od studentů se samozřejmě čeká trochu více, ale jako základní rámec pro pochopení knihy J´ób jde o velmi dobré zpracování.
-
-
Prorocký fenomén nebyl ničím specificky izraelským. Izraelskou specifičností je spíš existence mnoha prorockých knih. Je dobré se u tohoto tématu pozastavit, protože to, jak budeme vnímat rozdíl mezi prorockým fenoménem a prorockým knihami, ovlivní naši interpretaci těchto knih. Proto než opustíme toto téma, nechť si každý čtenář zodpoví, co je to prorocká kniha, co obsahuje a co od ní čtenář (ne)může očekávat.
Připojuji též soubor obsahující chronologický přehled prorockých knih ve dvou pohledech: jednak tak, jak se prorocké knihy "tváří", tj. do jaké doby je jejich obsah zasazen, jednak tak, jak jsou tradičně datovány, tj. v jaké době (dle většiny badatelů) vznikly. Všimněte si rozdílů mezi oběma seznamy a také rozdělení do historických period, které do značné míry ovlivňují obsah knihy. Soubor ke stažení zde.
Literatura:
- Bándy, Juraj. Úvod do Starej zmluvy, s. 50-52.
- Hoblík, Jiří. Proroci, jejich slova a jejich svět. Praha : Vyšehrad, 2009. ISBN 978-80-7021-948-5.
- Rendtorff, Rolf. Hebrejská bible a dějiny, s. 151-165; 301-304.
- Vlková, Ivana. Úvod do prorocké a mudroslovné literatury Starého zákona, s. 5-17.Povinný text navíc:
ČAPEK, Filip. "Zadní proroci - dějinný, literární a teologický kontext". Kapitola č. 21 v knize: PRUDKÝ, Martin. Obtížné oddíly Zadních proroků. Kostelní vydří : Karmelitánské nakladatelství, 2016, s. 237-260.
VERMEYLEN, Jacques. "Prorocký literární žánr". In RÖMER, Thomas; MACCHI, Jean-Daniel; NIHAN, Christophe. Úvod do Starého zákona. Jihlava : Mlýn, 2020, s. 397-403.
SCHMID, Konrad. "Vznik Zadních proroků (dějiny redakce)". In RÖMER, Thomas; MACCHI, Jean-Daniel; NIHAN, Christophe. Úvod do Starého zákona. Jihlava : Mlýn, 2020, 405-415. -
"Datované" prorocké knihy jsou specifické tím, že výslovně uvádějí datum, kdy byly výroky, které obsahují, vyřčeny. To znamená, že k výrokům připojují interpretační klíč; říkají, na pozadí jakých událostí je třeba tyto výroky interpretovat. Stávají se z nich tak v jistém smyslu "komentáře" k dějinám Izraele, resp. sondy do života Izraele komentované Božím hlasem. Jde o knihy (chronologicky): Ámos, Ozeáš, Izajáš, Micheáš, Sofonjáš, Jeremjáš, Báruch, Ezechiel, Ageus a Zacharjáš.
Literatura:
- Bándy, Juraj. Teológia Starej zmluvy, passim.
- Bándy, Juraj. Úvod do Starej zmluvy, passim.
- Rendtorff, Rolf. Hebrejská bible a dějiny, passim.
- Vlková, Ivana. Úvod do prorocké a mudroslovné literatury Starého zákona, passim.Biblické texty ke zkoušce
Student má za úkol přečíst a znát úplné texty starozákonních knih, nicméně u zkoušky bude dotazován především na následující:
Oz 1,1-9 (život proroka jako proroctví)
Oz 2,1-25 (nevěra a obrácení)
Oz 11,1-11 (Boží láska k Izraeli)
Am 1,3-2,16 (výroky proti národům)
Am 3,3-8 (prorok a Boží slovo)
Am 5,18-20 (den Hospodinův)
Am 7-8 (třetí a čtvrté vidění)
Iz 2,1-5 (národy vystupují k Jeruzalému)
Iz 5,1-7 (píseň o vinici)
Iz 6,1-13 (Izaiášovo povolání)
Iz 7,10-25 (proroctví o Emanuelovi)
Iz 14,3-23 (konec babylonského krále)
Iz 25,6-9 (hostina národů)
Iz 40,1-11 (potěšte, potěšte!)
Iz 42,1-9 (služebník)
Iz 49,1-6 (služebník)
Iz 50,4-11 (služebník)
Iz 52,13 - 53,12 (služebník)
Iz 61,1-11 (prorokovo poslání)
Mi 3,1-12 (výroky proti zneužívání moci a proti hamižným prorokům)
Mi 5,1-5 (mesiáš)
Mi 6,1-8 (Boží proces s lidem)
So 3 (vina a obrácení Izraele)
Jer 1,4-10 (Jeremiášovo povolání)
Jer 2,1-13 (proces s Izraelem)
Jer 7,1-15 (výrok proti chrámu)
Jer 12,1-13; 20,1-13 (Jeremjášova vyznání)
Jer 23,1-8 (pravý pastýř Izraele)
Jer 30-31 (obnova Izraele)
Jer 36 (Báruchův svitek)
Bár 6 (Jeremjášův list)
Ez 1,1-28 (Ezechielovo vidění)
Ez 28,1-19 (proroctví proti týrskému králi)
Ez 34,1-31 (izraelští pastýři)
Ez 36-37 (obnovený Izrael)
Ez 47,1-12 (chrámový pramen)
Ag 1,3-15 (stavba Božího chrámu)
Za 9,9-10 (pokorný a mírný mesiáš)
Za 14,1-21 (poslední soud)
-
Popis obsahu datovaných Malých proroků, má sloužit pro lepší orientaci v obsahu a pointě těchto knih. Text pochází z diecézního časopisu Setkání z let 2018-2019.
-
Na rozdíl od datovaných prorockých knih jsou tyto knihy prosty explicitních historických odkazů. Ačkoli se tedy dá více či méně usuzovat na historický kontext jejich vzniku, jejich text je formulován abstraktně, jakoby odpojen od konkrétních událostí. Jde o knihy: Jóel, Abdijáš, Náhúm, Abakuk a Malachiáš.
Literatura:
- Bándy, Juraj. Úvod do Starej zmluvy, passim.
- Mackerle, Adam. „Postoj věřícího k liturgii ve světle Mal 1,6-2,9“. In Ambros, Pavel (ed.). Fórum pastorálních teologů. Tajemství eucharistie: Pascha, oběť, iniciace a spiritualita. Olomouc : Refugium, 2013, ISBN 978-80-7412-143-2. S. 32–47.
- Rendtorff, Rolf. Hebrejská bible a dějiny, passim.
- Vlková, Ivana. Úvod do prorocké a mudroslovné literatury Starého zákona, passim.Biblické texty ke zkoušce
Student má za úkol přečíst a znát úplné texty starozákonních knih, nicméně u zkoušky bude dotazován především na následující:
Jó 3,1-5 (vylití Ducha)
Abd 1 (celá kniha)
Na 3 (zkáza Ninive)
Ab 1,12 - 2,4 (spravedlivý bude žít z víry)
Ma 3 (problematická přítomnost a nadějná budoucnost)
-
Popis obsahu nedatovaných Malých proroků, má sloužit pro lepší orientaci v obsahu a pointě těchto knih. Text pochází z diecézního časopisu Setkání z let 2018-2019.
-
Poetickými knihami ve Starém zákoně jsou Žalmy, Pláč a Píseň písní. Snad nejdůležitější a nejpoužívanější ze zde probíraných knih je kniha Žalmů. Všechny tři knihy jsou však výsostně poetické a poezií reflektují různé životní situace: národní tragédii (Pláč), osobní každodenní i náboženský život (Žalmy) či milostnou zkušenost (Píseň písní).
Literatura:
- Bándy, Juraj. Teológia Starej zmluvy, s. 178-179; 181; 135-165.
- Bándy, Juraj. Úvod do Starej zmluvy, s. 118-123; 140-143; 145-146.
- Rendtorff, Rolf. Hebrejská bible a dějiny, s. 304-309; 322-325; 329-332.
- Trstenský, František. Kniha Žalmov.
- Vlková, Ivana. Úvod do prorocké a mudroslovné literatury Starého zákona, s. 81-9.Biblické texty ke zkoušce
Student má za úkol přečíst a znát úplné texty starozákonních knih, nicméně u zkoušky bude dotazován především na následující:
Žalmy (výběr dle hebrejského číslování): 1 - 2 - 8 -16 - 22 - 23 - 31 - 36 - 40 - 42 - 43 - 45 - 49 - 50 - 51 - 62 - 72 - 73 - 89
- 91 - 100 - 103 - 104 - 110 - 114 - 118 - 121 - 122 - 126 - 127 - 130 - 136 - 137 - 139 - 150
Pí 1,1-17 (kéž mne obejme!)
Pí 2,8-17 (jaro)
Pí 3,1-4 (hledání milovaného)
Pí 8,5-7 (láska je silná jako smrt)
Pl 1 (první z žalozpěvů)
-
Daniel je zcela specifickou knihou Starého zákona, neboť obsahuje více žánrů: dvorské příběhy a apokalyptická vidění, spojených tématem královstí a královské moci. Mj. jde o vrchol starozákonní apokalyptické literatury (lze ji najít např. i v Izajáši, u Zacharjáše apod.). Apokalyptika vzkvétala zvláště mimo starozákonní literaturu, nicméně tento žánr pronikl i do ní, a to zvláště právě v knize Daniel. Je to také jediná kniha, která obsahuje všechny tři biblické jazyky.
- Bándy, Juraj. Úvod do Starej zmluvy, passim.
- Rendtorff, Rolf. Hebrejská bible a dějiny, passim.
- Vlková, Ivana. Úvod do prorocké a mudroslovné literatury Starého zákona, passim.- Horňanová, Sidónia. Židovská apokalyptika a merkavotické texty.
- Kaiser, Otto. Odkaz alexandrijských Židů, s. 76-81 (dodatky k Danielovi); 96-13 (apokalyptika).Biblické texty ke zkoušce
Student má za úkol přečíst a znát úplné texty starozákonních knih, nicméně u zkoušky bude dotazován především na následující:
Da 2,1-49 (vidění sochy)
Da 3,1-23 (tři mládenci v ohnivé peci)
Da 6,2-29 (Daniel ve lví jámě)
Da 7,1-28 (Danielova vidění: mj. vidění syna člověka)
Da 12,1-4 (vzkříšení)
Da 13 (Daniel a Zuzana)