Osnova sekce

  • Tento výstup lze užít v souladu s licenčními podmínkami Creative Commons BY-SA 4.0 International

    (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode).


    41




    Předmět uvádí do pedagogických myšlenek a koncepcí významných filozofů/pedagogů minulosti a současnosti, a to skrze přehled soudobých kon­cepcí výchovy a vzdělávání v jejich historické perspektivě. Cílem předmětu je podněcovat studenty k hlubšímu promýšlení hodnotových východisek rozmanitých pojetí výchovy a vzdělávání a souvisejících diskurzů, které se promítají do vzdělávacích koncepcí na rovině státní vzdělávací politiky, na rovině vymezení poslání vzdělávacích institucí i na rovině subjektivních teorií výchovy, a vést je k vědomému utváření vlastního zdůvodněného „pedagogic­kého kréda“, resp. k reflexi ideové dimenze vlastního pedagogického myšlení (pojetí cílů, smyslu a hodnot) jako východiska pedagogického jednání.

    Studenti si v rámci předmětu osvojí či upevní tyto odborné znalosti a dovednosti:

    • znalosti o významných pedagogických koncepcích a myšlenkách významných filozofů/pedagogů;
    • orientaci v soudobých koncepcích výchovy a vzdělávání;
    • porozumění historickým souvislostem, východiskům a návaznostem pedagogických koncepcí;
    • dovednost promýšlet vlastní pojetí hodnot a cílů výchovy a vzdělávání a konfrontovat vlastní zdůvodněné názory s pojetími odlišnými (ať už těmi, které se prosazují v současnosti nebo které se prosadily v minulosti).


    Požadavky na studenta
    Studenti jsou povinni prostudovat studijní text (Čítanka k dějinám pedagogického myšlení),  osvojit si přednášenou látku a vypracovat esej. 


    Organizace studia
    Rozvrhovaná výuka v kombinované formě studia je organizována ve třech blocích:

    • blok věnovaný vybraným historickým souvislostem vývoje pedagogického myšlení - starověk a středověk (prof. Weis),
    • blok věnovaný vybraným historickým souvislostem vývoje pedagogického myšlení - od renesance po současnost; výchova a vzdělávání jako politikum (doc. Svoboda),
    • blok věnovaný přehledu soudobých koncepcí výchovy a vzdělávání v perspektivě současné vzdělávací politiky a subjektivních teorií výchovy (vyučuje dr. Bauman).

    Současně jsou studentům k dispozici individuální konzultace; studenti kombinované formy studia se mohou (v rámci svých možností) účastnit rovněž přednášek pro prezenční formu studia. Studentům jsou rovněž k dispozici audiozáznamy přednášek.