Soudobé koncepce výchovy a vzdělávání (dr. Bauman)
Section outline
-
Osnova tématu
- pojem vzdělávací koncepce (hodnotový rámec, představa o výchozím stavu, cíli a metodách dosažení cíle), identifikace hodnotových a antropologických východisek výchovy a vzdělávání
- spiritualistické koncepce výchovy, esencialismus, perenialismus a akademické koncepce vzdělávání vs. personalistické teorie a pedocentrismus
- materiálně-technologické a kognitivně-psychologické teorie vzdělávání
- sociálně-funkcionalistické vs. sociálně-kritické koncepce výchovy a vzdělávání; postpedagogické odmítnutí výchovy; postmoderní (poststrukturalistická) kritika školy jako nástroje politické moci
KomentářCílem studia jednotlivých koncepcí je:
- konfrontovat vlastní pedagogické názory s jejich možnými alternativami, resp. skrze konfrontaci s různými pojetími výchovy a vzdělávání si začít více uvědomovat vlastní pojetí cílů a hodnot ve výchově, od nichž se odvíjí vlastní pedagogické jednání;
- porozumět diskusím, které se vedou s ohledem na formulaci současné vzdělávací politiky a odlišným hodnotovým východiskům jednotlivých stanovisek; v neposlední řadě pak získat kritický náhled na formulaci cílů vzdělávací politiky jako „jediných možných“.
Výsledkem studia by tedy nemělo být zaměření se na fakta a „všeobecný rozhled“ (tento je sice těžištěm historických bloků, ale nikoli cílem o sobě), ale získání zdůvodněného základu pro argumentaci vlastního pedagogického „kréda“.
Záznamy přednášek a další studijní materiály
Audiozáznam přednášky - část 1
Audiozáznam přednášky - část 2
Audiozáznam přednášky - část 3
Audiozáznam přednášky - část 4
Tento materiál je s ohledem na ustanovení § 30 odst. 1 písm. c) zákona č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, dostupný pouze v rámci výuky.
Audiozáznam přednášky - část 5
Tento materiál je s ohledem na ustanovení § 30 odst. 1 písm. c) zákona č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, dostupný pouze v rámci výuky.
Audiozáznam přednášky - část 6
Tento materiál je s ohledem na ustanovení § 30 odst. 1 písm. c) zákona č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, dostupný pouze v rámci výuky.
Texty k výuce
- Soudobé koncepce vzdělávání (stručný přehled přednášek – blok 3)
- Nepřítomnost ve výuce je možné do jisté míry kompenzovat studiem vybraných pasáží textu BAUMAN, P. Ideová dimenze kurikula základní škoy, konkrétně stran 75–127, případně pouze četbou stran 109–127 a četbou níže uvedené doporučené literatury.
Doporučená rozšiřující studijní literatura
- BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998.
- FLINDERS, D. J.; THORNTON, S. J. The curriculum studies reader. New York, London: Routledge, 2009.
- KAŠČÁK, O.; PUPALA, B. Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus, 2009
- ZELINA, M. Teórie výchovy alebo Hľadanie dobra. Bratislava: SPN, 2004.
Kontrolní otázky a úkoly
- Charakterizujte základní myšlenky … (jméno vybraného myslitele) a jeho význam z pohledu současných koncepcí výchovy a vzdělávání (v čem mohou být/jsou tyto myšlenky dnes inspirativní).
- Popište souvislost mezi následujícími:
- John Dewey – demokracie – personalistické teorie
- Pierre Abélard – scholastika – racionalismus
- J. A. Komenský – spiritualistické koncepce výchovy – baroko
- romantismus – esencialistické koncepce výchovy – Jean Jacques Rousseau
- osvícenství – akademické koncepce výchovy – racionalismus
- globalizace – materiálně-technologické koncepce výchovy – Erich Fromm
- Alfred Binet – efektivnost vzdělávání – materiálně-technologické koncepce výchovy
- Charakterizujte
stručně historická východiska, základní cíle a dnešní význam této koncepce
výchovy a vzdělávání (nakolik je aktuální, kde se s ní v praxi můžeme
setkat): spiritualistické koncepce vzdělávání,…
- Vysvětlete
základní teze kritiky školy jako nástroje politické moci. Jak souvisí
vzdělávání s realizací ideje dobra podle Platóna? V čem může být Platónova
koncepce chápána jako „prototyp“ totalitního řádu (viz také K. R. Popper: Otevřená společnost a její nepřátelé.)?
- V jakém
smyslu můžeme výchovu a vzdělávání chápat jako nástroj ekonomické (re)produkce?
Vysvětlete na příkladech.
- V jakém
smyslu můžeme výchovu a vzdělávání chápat jako nástroj kulturní (re)produkce?
Vysvětlete na příkladech.
- Co
znamená pojem efektivita vzdělávání? Jak souvisí s pojmem kvalita vzdělávání?
- Vysvětlete
antropologické předpoklady spiritualistické koncepce výchovy ve srovnání
s jinými koncepcemi.
- Vysvětlete
na příkladech, co vyjadřují tato označení: heteronomní vs. autonomní pojetí
výchovy; subjektivní pedagogická antropologie; tradicionalismus vs.
progresivismus.
- Na příkladech z kontextu výchovy a vzdělávání odlište
tyto výrazy: pragmatismus x utilitarismus, idealismus x utopismus.
- Jak významná je funkce konceptů svobody a odpovědnosti v jednotlivých
koncepcích výchovy a vzdělávání?
- Pokuste se navrhnout několik odlišných definic výchovy a vzdělávání z pohledu různých vzdělávacích koncepcí.
- Vysvětlete, co znamená, pokud je vzdělávání označováno jako politikum.