Schema della sezione

  • Osnova tématu

    1. pojem vzdělávací koncepce (hodnotový rámec, představa o výchozím stavu, cíli a metodách dosažení cíle), identifikace hodnotových a antropologických východisek výchovy a vzdělávání
    2. spiritualistické koncepce výchovy, esencialismus, perenialismus a akademické koncepce vzdělávání vs. personalistické teorie a pedocentrismus
    3. materiálně-technologické a kognitivně-psychologické teorie vzdělávání
    4. sociálně-funkcionalistické vs. sociálně-kritické koncepce výchovy a vzdělávání; postpedagogické odmítnutí výchovy; postmoderní (poststrukturalistická) kritika školy jako nástroje politické moci


    Komentář

    Cílem studia jednotlivých koncepcí je:

    • konfrontovat vlastní pedagogické názory s jejich možnými alternativami, resp. skrze konfrontaci s různými pojetími výchovy a vzdělávání si začít více uvědomovat vlastní pojetí cílů a hodnot ve výchově, od nichž se odvíjí vlastní pedagogické jednání;
    • porozumět diskusím, které se vedou s ohledem na formulaci současné vzdělávací politiky a odlišným hodnotovým východiskům jednotli­vých stanovisek; v neposlední řadě pak získat kritický náhled na formulaci cílů vzdělá­vací politiky jako „jediných možných“.

    Výsledkem studia by tedy nemělo být zaměření se na fakta a „všeobecný rozhled“ (tento je sice těžištěm historických bloků, ale nikoli cílem o sobě), ale získání zdůvodněného základu pro argumentaci vlastního pedagogického „kréda“.

    Záznamy přednášek a další studijní materiály

    Audiozáznam přednášky - část 1
    Audiozáznam přednášky - část 2
    Audiozáznam přednášky - část 3
    Audiozáznam přednášky - část 4

    Tento materiál je s ohledem na ustanovení § 30 odst. 1 písm. c) zákona č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, dostupný pouze v rámci výuky.

    Audiozáznam přednášky - část 5

    Tento materiál je s ohledem na ustanovení § 30 odst. 1 písm. c) zákona č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, dostupný pouze v rámci výuky.

    Audiozáznam přednášky - část 6

    Tento materiál je s ohledem na ustanovení § 30 odst. 1 písm. c) zákona č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, dostupný pouze v rámci výuky.


    Texty k výuce

    Texty ke vzdělávací politice

    Doporučená rozšiřující studijní literatura

    • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998.
    • FLINDERS, D. J.; THORNTON, S. J. The curriculum studies reader. New York, London: Routledge, 2009.
    • KAŠČÁK, O.; PUPALA, B. Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus, 2009
    • ZELINA, M. Teórie výchovy alebo Hľadanie dobra. Bratislava: SPN, 2004.


    Kontrolní otázky a úkoly

    1. Charakterizujte základní myšlenky … (jméno vybraného myslitele) a jeho význam z pohledu současných koncepcí výchovy a vzdělávání (v čem mohou být/jsou tyto myšlenky dnes inspirativní).
    2. Popište souvislost mezi následujícími:
      • John Dewey – demokracie – personalistické teorie
      • Pierre Abélard – scholastika – racionalismus
      • J. A. Komenský – spiritualistické koncepce výchovy – baroko
      • romantismus – esencialistické koncepce výchovy – Jean Jacques Rousseau
      • osvícenství – akademické koncepce výchovy – racionalismus
      • globalizace – materiálně-technologické koncepce výchovy – Erich Fromm
      • Alfred Binet – efektivnost vzdělávání – materiálně-technologické koncepce výchovy
    3. Charakterizujte stručně historická východiska, základní cíle a dnešní význam této koncepce výchovy a vzdělávání (nakolik je aktuální, kde se s ní v praxi můžeme setkat): spiritualistické koncepce vzdělávání,…
    4. Vysvětlete základní teze kritiky školy jako nástroje politické moci. Jak souvisí vzdělávání s realizací ideje dobra podle Platóna? V čem může být Platónova koncepce chápána jako „prototyp“ totalitního řádu (viz také K. R. Popper: Otevřená společnost a její nepřátelé.)?
    5. V jakém smyslu můžeme výchovu a vzdělávání chápat jako nástroj ekonomické (re)produkce? Vysvětlete na příkladech.
    6. V jakém smyslu můžeme výchovu a vzdělávání chápat jako nástroj kulturní (re)produkce? Vysvětlete na příkladech.
    7. Co znamená pojem efektivita  vzdělávání? Jak souvisí s pojmem kvalita vzdělávání?
    8. Vysvětlete antropologické předpoklady spiritualistické koncepce výchovy ve srovnání s jinými koncepcemi.
    9. Vysvětlete na příkladech, co vyjadřují tato označení: heteronomní vs. autonomní pojetí výchovy; subjektivní pedagogická antropologie; tradicionalismus vs. progresivismus.
    10. Na příkladech z kontextu výchovy a vzdělávání odlište tyto výrazy: pragmatismus x utilitarismus, idealismus x utopismus.
    11. Jak významná je funkce konceptů svobody a odpovědnosti v jednotlivých koncepcích výchovy a vzdělávání?
    12. Pokuste se navrhnout několik odlišných definic výchovy a vzdělávání z pohledu různých  vzdělávacích koncepcí.
    13. Vysvětlete, co znamená, pokud je vzdělávání označováno jako politikum.