10. Management nadstavbové kvality sociálních služeb
Section outline
-
Osnova tématu (dílčí témata)
1) Minimální a nadstandardní kvalita v sociálních službách
2) Měření kvality
3) Principy nadstavbové kvality sociálních služeb v ČR
4) Management kvality sociálních služeb
Komentář
Téma vyučuje: doc. Michal Opatrný
V roce 2007 bylo zákonem o sociálních službách (107/2006 Sb.) stanoveno, že z veřejných prostředků mohou být financovány jen ty služby, které dosahují určité minimální kvality. Za tímto účelem vydává MPSV ČR Standardy kvality sociálních služeb. Minimální kvality je tedy taková, kdy jsou sociální služby poskytovány dostatečně uspokojivým způsobem, kdy neohrožují své klienty, pracovníky, dobrovolníky, apod.
Nadstavbová kvalita je nyní do sociálních služeb aktuálně zaváděna. Jde tedy o kvalitu vyšší než minimální. Pří její kontrole se nesleduje, zda jsou sociální služby poskytovány v ještě uspokojivé kvalitě, ale zda mají nějakou přidanou hodnotu, jdou v některém ze stanovených kritérií daleko nad požadavky minimální kvality.
Pro měření kvality služby – tedy nejen sociálních služeb – existuje několik různých teoreticko-metodických přístupů. V ČR jsou aplikovány v systému nadstandardní kvality MPSV ČR. Součástí managementu pomáhající organizace je proto i management kvality.
Studijní materiály k povinnému prostudování