Osnova tématu

  1. Skepticismus – první velká výzva pro filosofické myšlení
  2. Skepticismus Gorgiase z Leontín – jeho 3 radikální skeptické teze
  3. Jak řešil problém skepticismu René Descartes (Cogito ergo sum) – pochybnosti nad jeho řešením
  4. Kritika skepticismu – 3 cesty (způsoby), jak skepticismus vyvrátit
  5. Teze proti skepticismu
    • Něco existuje
    • Něco z toho můžeme jistě a objektivně poznat
    • Něco z toho, co jsme poznali, můžeme sdělit druhým
  6. V souvislosti se skepticismem je třeba kriticky promyslet 2 vlivné filosofické názory: primát já a nutnost emocionálních prožitků pro úplnou jistotu o existenci světa a věcí ve světě

 

První velkou výzvou pro filosofické myšlení je skepticismus (1). Velcí filosofové se liší v odpovědi na otázku, čím je třeba ve filosofii začít, jaká je výchozí filosofická subdisciplína. Existují dobré důvody začít epistemologií – naukou o poznání a vyřešit problém skepticismu. Jestliže totiž nemůžeme poznávat objektivně a s jistotou (a své poznatky si sdělovat, a tak růst v poznání), nemá smysl žádná věda, žádná filosofie. 

Co je skepticismus, je názorně ukázáno s pomocí 3 radikálních tezí starověkého filosofa Gorgiase (2). Jsou pravdivé? Pokud ano, jaké (praktické) důsledky by z toho vyplývaly?

Jádrem tématu je vyvrácení skepticismu. Nejdříve je třeba se seznámit s tím, jak řešil problém skepticismu Descartes – není to uspokojivé řešení (3).

Důkaz (kdy se z předem poznaného vyvozuje něco jiného) nelze proti skepticismu použít, existují však 3 cesty (způsoby) jak přece jen skepticismus vyvrátit, tj. prokázat, že je nepravdivý (4) – argumenty si důkladně promyslete. 

Skepticismus je nepravdivý, proti Gorgiovým tezím lze smysluplně formulovat 3 pravdivé teze: Něco existuje. Něco z toho můžeme jistě a objektivně poznat. Něco z toho, co jsme poznali, můžeme sdělit druhým (5). Vyvrácením skepticismu jsme získali mnoho, některé otázky ale zůstávají otevřené a budou předmětem dalších témat. 

V rámci tohoto tématu však stojí za pozornost dva filosofické názory, kterým je třeba ještě věnovat pozornost: primát já a nutnost emocionálních prožitků pro úplnou jistotu o existenci světa a věcí ve světě (6). Kritická úvaha vede k tomu, že uspokojivé vyvrácení skepticismu nelze založit na těchto dvou filosofických názorech.


K dalšímu studiu

Bocheński. J. M., Slovník filosofických pověr, hesla „jistota“, „skepticismus".

Anzenbacher, A. Úvod do filosofie, s. 101 nn.

Last modified: Thursday, 1 November 2018, 2:13 PM