Zkouška sestává ze dvou částí - nejprve je ověřován studentův základní přehled o starozákonních knihách, poté je ověřována jeho znalsot 10 krátkých studií ke konkrétním starozákonním textům. 


1) Všeobecný přehled o Starém zákoně 

Zápočet ověřuje jak znalost obsahu příslušných starozákonních knih, tak základní vědomosti o nich

Doporučuji přečíst všechny starozákonní knihy, jichž se předmět týká, nicméně u zkoušky bude student zkoušen z těch textů, které jsou uvedeny u jednotlivých tematických bloků níže. Student musí tyto texty poznat, musí znát jejich místo v příslušné biblické knize a umět vysvětlit, o co v nich jde (i s ohledem na zbytek knihy). 

Kromě toho se student musí orientovat ve všech hlavních aspektech jednotlivých starozákonních knih, tj. v obsahu, struktuře, dataci, jazyku, autorství, v teologických důrazech a případně v dalších aspektech, specifických pro tu kterou knihu. 

Základní orientaci ve všech starozákonních knihách  může student získat díky níže uvedeným titulům. Jako základní text je doporučen Rendtorff, ostatní knihy jsou buď alternativou, nebo doplněním (Rendtorffova publikace neobsahuje deuterokanonické knihy). Kniha autorů Römer-Macchi-Nihan je podobné povahy jako Rendtorff, ovšem mnohem obsáhlejší. U jednotlivých témat v kurzu nalezne student také další literaturu, jak povinnou, tak doporučenou. Důležité je, aby na konci studia student znal vše důležité o všech starozákonních knihách. 

- Bándy, Juraj. Teológia Starej zmluvy. Univerzita Komenského, Bratislava, 2003. ISBN 80-223-1793-4. 
- Bándy, Juraj. Úvod do Starej Zmluvy. Univerzita Komenského, Bratislava, 2003. ISBN 80-223-1885-X. 

Poznámka: Obě citované knihy Juraje Bándyho je třeba číst společně, nestačí jen jedna z nich, neboť obsažené informace se vzájemně doplňují.

- Kaiser, Otto. Odkaz alexandrijských Židů. Úvod do deuterokanonických knih Starého zákona. Praha, 2006. ISBN 80-7021-592-5. 
- Rendtorff, Rolf. Hebrejská bible a dějiny : Úvod do starozákonní literatury. Praha : Vyšehrad, 2000, ISBN 80-7021-369-8.
- Römer, Thomas; Macchi, Jean-Daniel; Niha, Christophe. Úvod do Starého zákona. Jihlava : Mlýn, 2020. ISBN 978-80-86498-71-3. 
- Větrovec, Pavel. "Historické" knihy Starého zákona. Pavel Mervart, 2017. 
-
Vlková, Ivana. Úvod do prorocké a mudroslovné literatury Starého zákona. Olomouc, 2005. ISBN 80-244-0995-X. 


2) Znalost vybraných studií   

Student nastuduje příslušné kapitoly z následujících knih. Knihy obsahují odborné komentáře k vybraným obtížným textům Starého zákona. Student si všímá hlavně argumentace autorů a jejich pohledu na text. Výpověď autorů a obsah jednotlivých komentovaných pasáží zasadí do kontextu toho, co ví o konkrétní starozákonní knize a o celém Starém zákoně. U každé kapitoly je uvedeno několik pomocných otázek, na které by student měl umět odpovědět. 


  • Prudký, Martin a kol. Obtížné oddíly Zadních proroků. Kostelní Vydří : Karmelitánské nakladatelství, 2016. ISBN 978-80-7195-793-5, kapitoly: 

- "Bůh tvoří tmu a zlo (Iz 45,7)" (kap. 5) 

[Otázky: 

(1) Jaký je rozdíl mezi zlem v historické a v morální rovině? Je "zlo" zmiňované v Iz 45,7 "dějinné", nebo "morální"?

(2) Co v knize Izajáš symbolizuje motiv světla a tmy? 

(3) Jak se k výpovědi Iz 45,1-7 má označení Hospodina za "svatého"?]

- "Jeremjášovy výroky o judských králích (Jr 21,11 - 23,6)" (kap. 10) 

[Otázky: 

(1) Jak se jmenuje král, kvůli kterému je tento text dle autora napsán, a jak je jeho jméno využito v Jeremjášově textu?

(2) O jakých událostech spojených se třemi jmenovanými králi je v Jeremjášově textu řeč?

(3) Proč považuje autor kapitoly Jeremjáše za možného autora textu? 

(4) Jak je tento text reinterpretován v dalších částech knihy Jeremjáš?]

"Divné to věci dnes... (Ez 37,1-14)" (kap. 15

[Otázky: 

(1) Jaká je v textu role "ducha" a zvláště jeho vanutí ze čtyř směrů?  

(2) Co naznačuje válečná terminologie užitá autorem textu? 

(3) Co vyjadřuje obraz suchých kostí a jaký je jeho vztah ke vzkříšení mrtvých, resp. vzkříšení těl v křesťanské tradici?]

- "Vždyť to tak máte rádi! Aneb к tématu kultovní kritiky u Amose (Am 4,4-5)" (kap. 16)

[Otázky: 

(1) Jak byste jednou větou shrnuli, co autor textu vytýká svým adresátům? 

(2) S čím je ve Starém zákoně spojen Bét-el?]

- "Co má Starý zákon proti Edómu? (Abd 1,1-21)" (kap. 17) 

[Otázky: 

(1) Jak se historicky vyvíjel Edóm? 

(2) Jak Starý zákon popisuje vztahy mezi Izraelem a Edómem? V jakých vyprávěních se to projevuje? 

(3) S jakou událostí bývá obvykle spojována kritika Starého zákonu na adresu Edómu? 

(4) Jaká je interpretační alternativa k předchozímu bodu nabídnutá autorem kapitoly?] 


  • Prudký, Martin a kol. Obtížné oddíly biblické poezie a moudrosti. Kostelní Vydří : Karmelitánské nakladatelství, 2020.  

- "Blahoslavený je... (Ž 1)" (kap. 1.) 

[Otázky: 

(1) Jaký je význam termínu "blažený" ve Starém zákoně, resp. v Bibli? 

(2) Jak je charakterizován "blažený", a jak jeho protějšek? 

(3) Jaká je role Ž 1 v žatáři?] 

- "Plno mrtvol všude... cestou bude pít z potoka, proto vztyčí hlavu" - jak se modlit Ž 110?" (kap. 5.)

[Otázky: 

(1) Jaké problémy skrývá interpretace 3. verše 110. žalmu? 

(2) Kdo je adresátem výroku? Jak je osloven? 

(3) Jakou roli hraje tento žalm v Novém zákoně a v christologii?]

- "Muž bezúhonný a dílo satanovo (Jb 2,1-10)" (kap. 7.)

[Otázky: 

(1) Jak se liší pojetí "satana" v knize Jób (resp. ve Starém zákoně) od "Satana" v křesťanské tradici? 

(2) Kdo zastupuje roli satana v rozhovorech? 

(3) Jaká je klíčová otázka knihy Jób a jak na ni kniha odpovídá? Jakou roli v tom má postava satana?] 

- "Hůl jako prostředek moudré výchovy?" (kap. 8)

[Otázky: 

(1) Co znamená hebrejský termín músár

(2) Jaké aspekty vždy provázejí músár v knize Přísloví? 

(3) Jaké závěry ohledně aktuálnosti výzev k tělesným trestům v mudroslovné literatuře Starého zákona činí autorka?]

"Píše se správně "Syn člověka", nebo "syn člověka"? (Da 7)" (kap. 14.) 

[Otázky: 

(1) Co znamená v běžné hebrejštině či aramejštině výraz "syn člověka"? V jaké knize je takto například používán?

(2)  Jak používá tentýž termín "syn člověka" 1. kniha Henochova? 

(3) V čem spočívá významový rozdíl, napíšeme-li "Syn člověka", nebo "syn člověka", resp. jaké překladové varianty dle autora textu exitují a jak je hodnotí?] 


Last modified: Tuesday, 14 September 2021, 1:23 PM