Specifika pedagogického výzkumu
Osnova sekce
-
Dále je součástí prezenčního výukového bloku připomenutí specifik pedagogiky pojímané jako věda humanitní, nebo jako věda sociální. V případě, že se nezúčastníte výuky, lze si znalosti doplnit (oživit) zejm. z vybraných kapitol knihy Moderní pedagogika (J. Průcha, Portál). Ke specifikům či specifickým otázkám pedagogického výzkumu, pro základní orientaci, je třeba si dále přečíst tyto stati:
- JANÍK, T. Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004.
- MAŇÁK, J. Myšlenková cesta pedagogického badatele. In MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004.
- MAŇÁK, J. Základní otázky metodologie pedagogiky. In MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004.
- ŠÍP, R. Pedagogika a paradigmatický obrat v metodologii a teorii. Pedagogická orientace, roč. 25, č. 5, 2015, s. 671–699.
Další rozšiřující informace můžete najít zejm. v publikaci:
- ŠVEC, Š. a kol. Metodologie věd o výchově. Kvantitativně-scientické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. Brno: Paido, 2009.
Klíčové pojmy k zopakování
- multifaktorová povaha edukačních procesů, konstruktů a edukačního prostředí
- problém objektivního poznání edukační reality; paradigmata v pedagogice
- laboratorní a terénní výzkum; teoretický, empirický a historický výzkum v pedagogice; akční výzkum