Požadavky na absolvování předmětu
Schema della sezione
-
Garant a vyučující předmětu
Mgr. Karel Šimr, Ph.D.
kancelář: TF JU, Kněžská 8, dveře 4.50
e-mail: simr@tf.jcu.cz
tel.: +420 387 773 533
web: (http://www.tf.jcu.cz/katedry/kepsp/okatedre)
Vyučující předmětu
doc. Michal Opatrný, Dr. theol.
kancelář: TF JU, Kněžská 8, dveře 206b
e-mail: mopatrny@tf.jcu.cz
tel.: +420 389 033 542
web: (http://www.tf.jcu.cz/katedry/kepsp/okatedre)
Cíle předmětu (anotace)
Předmět se zabývá problematikou sociální pomoci v kontextu křesťanství. Seznamuje s důležitými pojmy (diakonie, charita) a tradičními i soudobými koncepty (charitativní práce, křesťanská sociální práce, diakonika). Uvádí do problematiky teorie charity a diakonie a staví na pojetí charitativní práce jako interakce diakonie a sociální práce, resp. křesťanství a sociální pomoci. Vychází z konkrétních příkladů z praxe a reflektuje současné kontexty charitativní práce (pastorace, sociální stát, církve, neziskové organizace - poskytovatelé sociálních služeb atd.). Student se učí rozumět odlišnostem v pojmech, přístupech, metodologiích a konfesních specificích charitativní práce a integrovat pohledy různých oborů (sociální práce, teologie).Znalosti:- Student rozumí pojmům diakonie, charita, charitativní práce, pastorační práce, spiritualita pomáhající profese.- Student zná společenské kontexty, ve kterých je realizována sociální a charitativní práce neziskovou organizací.
- Student se orientuje v teoriích charitativní práce.
Dovednosti:
- Definovat a používat opce, cíle a metody charitativní práce.
Předpoklady (očekávaná vstupní úroveň znalostí a dovedností)
- Teoretická východiska sociální práce 2 (KCHP/KTVSP2)
- Základy teologie pro sociální práci (KCHP/KZTSP)
Požadavky na studenta
- Prostudování studijních materiálů.
- Prostudování povinné literatury.
- Absolvování kolokvia a ústí zkoušky.
Organizace studia
Předmět je realizován formou přednášek, doplněných diskusí nad vybranými tématy
Samostudium zadané literatury a studijních pomůcek je integrální součástí studia a nutným předpokladem pro úspěšné absolvování zkoušky.
Tento elearningový kurz slouží zejména ke komunikaci studentů a vyučujících, k přihlašování se k samostatným pracovním úkolům, ke kontrole samostudia a alternuje studijní oporu v PDF.
Bližší informace o počtu hodin kolektivních konzultací a rozvrhu studia jsou uvedeny v IS/STAG.
Orientační přehled témat a termínů:
1.10.
Film Mimo systém - v lásce + diskuse
Úvod do problematiky charitativní práce a praktické pokyny k výuce
a klasifikaci
KŠ
8.10.
Podoby charitativní práce (diferenciace v moderní době) KŠ
15.10.
Spiritualita a pastorace v kontextu charitativní práce MO
22.10.
Praxe charitativní práce: organizační kultura (teorie a cvičení)
KŠ
5.11.
Teologické souvislosti (základní biblické texty)
KŠ
12.11.
Prezentace Mezi proudy + diskuse
Praxe charitativní práce: advokátní role (cvičení)
MO
19.11.
Ježíšovo mytí nohou učedníkům (a s ním související antropologie
a metodologie charitativní práce)
KŠ
26.11.
Podobenství o milosrdném Samařanovi (a s ním související antropologie a metodologie
charitativní práce)
MO
3.12.
Prezentace L. Vavrušková/M. Sedloň + diskuse
Praxe charitativní práce: Opce pro nejslabší (cvičení)
KŠ
10.12.
Teologické souvislosti (základní systematicko teologické koncepty) II
KŠ
17.12.
Exkurze do diakonického zařízení
KŠ
7.1.
Kolokvium
Individuální práce studenta (kontrola samostatného studia)
Zkouška se skládá z kolokvia a ústní zkoušky. Předpokladem účasti na zkoušce je absolvování kolokvia.
Kolokvium:
Studenti vytvoří skupiny po 3 - 4. V rámci skupiny si zvolí konkrétní projekt, s nímž mají osobní zkušenost (v rámci osobní zkušenost, stáže, dobrovolnické činnosti apod.) a který považují za příklad charitativní práce. Připraví si společně referát, v němž projekt velmi stručně představí a argumentačně doloží, na základě čeho je možné ho považovat za charitativní práci (kde a jak v něm dochází k interakci sociální práce a diakonie). Při hodnocení projektu z pohledu charitativní práce se zaměří se na jednotlivé její okruhy probírané během semestru: opce pro nejslabší, advokátní role, organizační kultura, podoby charitativní práce, spirituální a pastorační rozměr, teologické souvislosti. Na závěr zformulují otázky, které jim z vlastní reflexe vyplynuly.
Cílem úkolu je prokázat porozumění probírané látce, schopnost reflexe a vlastního úsudku a prezentační a argumentační dovednosti jakož i schopnost týmové spolupráce.
Studenti na základě společné přípravy pošlou předem vyučujícímu písemný podklad referátu na jednu stranu A4 a při kolokviu přednesou referát, jeho délka bude 10 minut.
Následovat bude pětiminutová diskuse. Při klasifikaci bude přihlédnuto také k průběžné práci studentů během výuky.
Ústní zkouška:
Student si zvolí téma, vycházející z dílčích okruhů předmětu, které na zkoušce pojme v rozsahu, přesahujícím jeho představení na e-learningu (tj. bude vycházet z osobního studia alespoň dvou odborných zdrojů). V rámci ostatních tematických okruhů prokáže své znalosti aspoň v rozsahu informací v e-learningu.
Přehled studijní literatury a dalších studijních pomůcek
Povinná základní studijní literatura:
- II. VATIKÁNSKÝ KONCIL. Pastorální konstituce o církvi v dnešním světě Gaudium et spes, in: Dokumenty II. vatikánského koncilu, Praha: Zvon, 1995, s. 173-265. 1995.
- BENEDIKT XVI., Deus caritas est: Encyklika o křesťanské lásce z 25. 12. 2005.
- Jakub DOLEŽEL, Církevní sociální práce na pozadí encykliky Deus caritas est. Olomouc, 2012.
- Jakub DOLEŽEL. Osobnostní rizika pomáhající praxe: Syndrom pomocníka ve světle biblické moudrosti, Spravedlnost a služba III.: Sborník odborných příspěvků a studijních textů CARITAS – Vyšší odborné školy sociální Olomouc, ed. Jakub Doležel,. Olomouc, 2008.
- Michael MARTINEK a kol., Praktická teologie pro sociální pracovníky, Praha, 2008.
- Michal OPATRNÝ, Charita jako místo evangelizace. České Budějovice, 2010.
- Michal OPATRNÝ, Místo diakonie v životě Božího lidu, in Pastoračná činnosť vo farnosti a diecéze, ed. Michal Baláž – Zdeno Pupík – Peter Švec, Žilina, ICM, 2011, s. 25-37.
- Michal OPATRNÝ, Sociální práce a teologie: Inspirace a podněty sociální práce pro teologii, Praha, 2013.
- Michal OPATRNÝ. Třináctá komnata vztahu teologie a sociální práce, K problematice negativních vlivů křesťanské víry na pomáhání, Caritas et Veritas 1/2011. 2011.
- Michal OPATRNÝ a kol., Východiska a perspektivy duchovní služby u policie, České Budějovice, 2012.
- Michal OPATRNÝ - Markus LEHNER a kol., Teorie a praxe charitativní práce: Uvedení do problematiky: Praktická reflexe a aplikace, České Budějovice, 2010.
- Ctirad V. POSPÍŠIL, Teologie služby. Kostelní Vydří, 2002.
- Zákon 108/2006 Sb. o sociálních službách
- Karel ŠIMR, Trojí diakonie. Evangelická diakonie, křesťanská služba a diakonát v perspektivě teorie sociálních systémů, Brno: CDK, 2019
Další studijní pomůcky:
- Časopis Journal of Religion & Spirituality in Social Work: Social Thought; on-line dostupné z IP adresy JU: (http://www.tandfonline.com/toc/wrsp20/current)
- Časopis Caritas et veritas; on-line: (http://www.caritasetveritas.cz)
- Rainer KROCKAUER – Stephanie BOHLEN – Markus LEHNER (eds.), Theologie und Soziale Arbeit: Handbuch für Studium, Weiterbildung und Beruf, München: Kösel, 2006.
- T. Laine SCALES and Michael S. KELLY (eds.), Christianty and Social Work: Readings on the Integration of Christian Faith and Social Work Practice, Botsford: NACSW, 2012.
- Michal OPATRNÝ. - Biblická východiska Charitativní práce; [PDF soubor].
-
Michal Opatrný - Markus Lehner, Teorie a praxe charitativní práce: Uvedení do problematiky, praktická reflexe a aplikace, České Budějovice: JU, 2010.
-
Michael Martínek, Jakub Doležel, Michal Kaplánek, Alois Křišťan, Michal Opatrný a kol., Praktická teologie pro sociální pracovníky, Praha, Jabok, 2008.
-
Benedikt XVI., Deus caritas est: Encyklika o křesťanské lásce z 25. 12. 2005.
-
Karel Šimr, Trojí diakonie. Evangelická diakonie, křesťanská služba a diakonát v perspektivě teorie sociálních systémů, Brno: CDK, 2019.
- Prostudování studijních materiálů.