1. Teologie a sociální práce
Osnova sekce
-
Teologie jako víra usilující rozumět. Metody teologického uvažování. Modely vzájemného vztahu teologie a sociální práce
Teologie je – tradičně řečeno – kritická reflexe (svědectví) víry a praxe společenství této víry. Je to víra usilující porozumět (fides quarens intellectum – Anselm z Canterbury). Není to tedy “věda o Bohu”, která by mohla pouhým rozumem Boha poznat, nýbrž “bohosloví” (theos=Bůh, logos=slovo), vycházející z víry. Je to “řeč o Bohu”. Jejím úkolem je o Bohu náležitě mluvit, interpretovat Boží slovo v kontextu konkrétních otázek a přiměřeně situaci a době.
Teologie jako určitá teorie má tedy vztah k víře a k praxi. Víra a praxe ji předchází. Na druhé straně je ovšem třeba se také ptát, proč věříme tak či onak či děláme to či ono a jak věřit a konat je správné. Víra není totiž jen zbožný cit, ale zahrnuje také myšlení. Teorie bez praxe je prázdná, praxe bez teorie je slepá.
Křesťanská teologie jako věda se skládá z řady dílčích disciplin. Především je to biblická teologie, která zkoumá texty Starého a Nového zákona, chápané křesťany jako základní pramen Božího zjevení a svědectví o Božím slově. Historická teologie se zabývá církevními dějinami jako různými podobami žité křesťanské víry v různých dobách a na různých místech. Ústřední disciplinou je teologie systematická (dogmatika), jejímž úkolem je formulovat přiměřené a věrné vyjádření víry. Praktická teologie (v katolickém úzu obvykle nazývána jako pastorální) se pak věnuje reflexi církevní praxe a jejích úkolů (liturgika – nauka o bohoslužbě, homiletika – nauka o kázání, poimenika – nauka o pastýřské službě, diakonika – nauka o charitativní službě). Zvláštní disciplinou je také teologická etika (či morální teologie), která hledá odpovědi na otázky po správném křesťanském jednání.
V teologii se setkáváme s různými metodami. Základní přístupy můžeme dokumentovat na dvou evangelických teolozích 20. stol. Švýcarský teolog Karel Barth ve své dialektické teologii (nebo též teologii krize) akcentuje primární místo Božího slova promlouvajícího do naší situace, především do situace církve, kterým je třeba se stále poměřovat. Určitou alternativu pak představuje korelační metoda Paula Tillicha, která jako základ pro hledání křesťanských odpovědí předpokládá analýzu lidské situace, doby a kultury. Jeho metoda je tedy dialogická, bere vážněji situaci, v níž teologie působí. Barthova teologie je více koncentrovaná na církev, Tillichova na společnost jako celek.
Je zřejmé, že druhý přístup je otevřenější pro interdisciplinární přístup ke skutečnosti. Možné modely teologie a sociální práce naznačuje Alois Křišťan. Teologie může být 1. zdrojem či motivem pro sociální práci: Zejména praktická teologie vede v připomenutí diakonie jako důležitého rozměru křesťanského poslání k vnímání nouze druhých a uvažuje o možnostech odpovědi na ni. Pro sociální práci, která má své kořeny v křesťanské charitě, není bez významu také kultivace chápání člověka a pojetí pomoci a služby v teologické perspektivě. Opačným paradigmatem je 2. chápání teologie jako prostředku sociální práce: Zde sociální práce sleduje své vlastní cíle, v jejich rámci hrají svou roli také duchovní potřeby klentů. V těchto přesně vymezených situacích pak hraje teologie svou roli jako teroretický podklad pro pastorační intervenci. Za 3. pak můžeme vnímat teologii a sociální práci jako discipliny, které si parnersky pomáhají v naplňování svých cílů: Chápeme-li člověka jako bio-psycho-sociálně-spirituální jednotu, pak pohled sociální práce i teologie se musí dotýkat všech těchto dimenzí lidství. Teologie se také zajímá o sociální fungování člověka a sociální práce vnímá význam vztahu člověka k Bohu nebo společenství církve. Teologie a sociální práce na sebe v tomto paradigmatu mají vzájemný vliv.
Otázky k diskusi:
Co je víra v křesťanském slova smyslu?
Základní literatura:
Migliore, Daniel L. Víra usilující porozumět. Úvod do křesťanské teologie, Jihlava: Mlýn, 2009, s. 1-19
Kam dál:
Pokorný, Petr Co je teologie? In: Teologická reflexe 2/1996, s. 35 - 51
Opatrný, Michal Sociální práce a teologie, Praha: Vyšehrad, 2013