Přejít k hlavnímu obsahu
JU JU
  • Pro veřejnost
  • Pro studenty
  • Pro zaměstnance
  • Moje kurzy
  • Další
Čeština ‎(cs)‎
Čeština ‎(cs)‎ Deutsch ‎(de)‎ English ‎(en)‎ Español - Internacional ‎(es)‎ Français ‎(fr)‎ Italiano ‎(it)‎
Jste zde jako host.
Přihlášení
JU
Pro veřejnost Pro studenty Pro zaměstnance Moje kurzy
Rozbalit vše Sbalit vše

Bloky

Přeskočit: Navigace

Navigace

  • Nástěnka

    • Můj přehled semestrů

    • Hlavní nabídka

      • Moje kurzy

      • Štítky

      • FórumNovinky

    • Moje kurzy

    • Kurzy

      • Kurzy celoživotního vzdělávání

        • Ekonomická fakulta

        • Fakulta rybářství a ochrany vod

        • Filozofická fakulta

        • Fakulta zemědělská a technologická

        • Pedagogická fakulta

        • Přírodovědecká fakulta

        • Teologická fakulta

        • Zdravotně sociální fakulta

        • Ostatní pracoviště

        • Goethe centrum JU

        • ESF

          • DA2.2-18_FROV

          • DA2.3-1_EF

          • DA2.2-33_TF

            • Obecná didaktika

            • Charitativní práce (2016) (CHAP - 2021 - ZS)

            • Fundamentální pastorální teologie (FUPTK - 2021 - ZS)

            • Latinský jazyk 3 (KLJT3 - 2021 - ZS)

            • Metodický seminář (METS - 2021 - ZS)

            • Starý zákon 2 (KSZ2 - 2020 - LS)

            • Exegeze SZ (KESZ - 2020 - ZS)

              • Úvod

              • Exegeze, hermeneutika, biblická interpretace

              • Volba a vymezení oddílu, pracovní překlad

              • Textová kritika, jazykový rozbor

              • Biblický oddíl jako literatura

              • Biblický oddíl jako produkt dějin

              • Biblický oddíl jako impuls v dějinách

              • Biblický oddíl: řeč o Bohu a výzva k jednání

              • Exegeze narativních textů: Genesis 12,10-20

              • Úvod do studia hebrejské poezie

              • Exegeze hebrejské poezie: Izajáš 5,1-7

              • Přísloví 30,15-23

                • ÚkolPřísloví 30,15-23: pracovní překlad

                • ÚkolPozorování k Př 30,15-23

                • ÚkolNěkteré otázky k interpretaci Př 30,15-23

                • ÚkolOdevzdání pracovního překladu Př 30,15-23

              • Exegeze právních textů: Exodus 20,1-17 (// Deutero...

              • Exegeze právních textů: Exodus 21,22-27

              • Závěrečná exegetická práce

            • Komunitní práce (KKOMP - 2020 - ZS)

            • Spirituální posouzení v SP (KSPIR - 2020 - ZS)

            • Hebrejský jazyk 2 (KHEB2 - 2019 - LS)

            • Latinský jazyk 2 (KLJT2 - 2019 - LS)

            • Latinský jazyk 4 (KLJT4 - 2019 - LS)

            • Management sociálních služeb a sociální práce

            • Sociální práce se skupinou (KSPSS - 2019 - LS)

            • Teoretická východiska sociální práce 2 (TVSP2 - 20...

            • Volnoč. literární a dramatická výchova 1 (VLD1 - 2...

            • Řecký jazyk 2 (KŘJ2 - 2019 - LS)

            • Latinský jazyk 1 (KLJT1 - 2019 - ZS)

            • Teologie služby (KTES - 2019 - ZS)

            • Volitelná praxe (KVP - 2019 - ZS)

            • Základy literární a dramatické výchovy (ZLDV - 201...

            • Základy sociologie a sociálněvěd. výzk. (SPVC - 20...

            • Základy teologie pro sociální práci (KZTSP - 2019 ...

            • Řecký jazyk 1 (KŘJ1 - 2019 - ZS)

            • Problematika zdraví a nemoci (2016) (PZAN - 2018 -...

            • Aplikovaná etika 2020

            • Asistivní technologie

            • Dějiny filosofie (současnost) 2020

            • Metodologie pedagogického výzkumu

            • Reflections on Leisure

            • Soudobé koncepce vzdělávání a jejich historická vý...

          • DA2.2-14_FF

          • DA2.2-39_ZSF

          • DA2.2-43_ZF

          • DA2.3-11_TF

          • ESF_výstupy

        • Kurzy

        • TF - Hlasování habilitační komise

        • Příprava podkladů pro e-shop a web cžv

      • Školení

      • Ekonomická fakulta

      • Fakulta rybářství a ochrany vod

      • Fakulta zemědělská a technologická

      • Filozofická fakulta

      • Pedagogická fakulta

      • Přírodovědecká fakulta

      • Teologická fakulta

      • Zdravotně sociální fakulta

      • Veřejně přístupné kurzy

      • Organizace

      • Společenské a humanitní vědy

Přeskočit: Organizační struktura kurzů

Organizační struktura kurzů

  • Kurzy celoživotního vzdělávání
  • Školení
  • Ekonomická fakulta
  • Fakulta rybářství a ochrany vod
  • Fakulta zemědělská a technologická
  • Filozofická fakulta
  • Pedagogická fakulta
  • Přírodovědecká fakulta
  • Teologická fakulta
  • Zdravotně sociální fakulta
  • Veřejně přístupné kurzy
  • Organizace
  • Společenské a humanitní vědy
Všechny kurzy ...

Pozorování k Př 30,15-23

  1. Nástěnka
  2. Kurzy
  3. Kurzy celoživotního vzdělávání
  4. ESF
  5. DA2.2-33_TF
  6. Exegeze SZ (KESZ - 2020 - ZS)
  7. Přísloví 30,15-23
  8. Pozorování k Př 30,15-23
Požadavky na absolvování
Otevřené: pátek, 9. října 2020, 00.00
Termín: středa, 25. listopadu 2020, 00.00
1. V Př 30,15a překládá Český ekumenický překlad: Upír má dvě dcery: „Dej! Dej!“ Vyhledejte význam slova ‎עֲלוּקָה ve slovníku. Jak daný výraz překládají jiné české a světové (anglické, německé…) překlady? Vysvětlete důvod rozdílných překladů, uveďte k jakému čtení se sami přikláníte. Pomoci může následující citát z BDB:

7147  ] עֲלוּקָה7148) [Hebrew) (page 763) (Strong 5936(

 † עֲלוּקָה n. f. leech )perh. Aram. loan-wd.; > vampyre-like demon, Ew al. = Ar. ï AulakÌ We:Heid. 2, 149, or name of sage, as some Rabb.; v. discussion De Toy(; —לַ׳ְ שְׁתֵּי בָנוֹת Pr 30:15. 

2. Výraz נֶשֶׁר může v biblické hebrejštině označovat jak orla, tak i supa. V našem oddílu se vyskytuje ve v. 17 – zde ČEP překládá ve smyslu „sup“ („supí mláďata“) – a ve v. 19, kde ČEP mluví o „orlu“ („cestu orla“). Proč se takto překladatelé rozhodli? (Všimněte si, že ČSP, ale také např. New American Standard Bible (NASB), mluví v obou případech o orlu). BDB uvádí Mi 1,16 jako jediný výskyt, kde נֶשֶׁר kontext vyžaduje chápat ve smyslu „sup“. Ověřte a napište, jak Váš oblíbený překlad (uveďte, jaký používáte) překládá tento výraz v Př 30,17.19; Mi 1,16; Dt 32,11; Abk 1,8; Iz 40,31.

3. V líčení čtvrtého „divu“ v Př 30,19 překládá ČEP „cestu muže při dívce“, podobně ČSP mluví o „cestě mládence s dívkou“. Standardní anglické překlady uvádějí podobně. Všimněte si nicméně hebrejského znění, zvláště předložky ‎בְּ:‎וְדֶ֖רֶךְ גֶּ֣בֶר בְּעַלְמָֽה׃

Jak by bylo možné text přeložit doslovně? Všimněte si též krotkého a mravného znění, které se dochovalo v Septuagintě: καὶ ὁδοὺς ἀνδρὸς ἐν νεότητι. Uveďte překlad řeckého textu.

4. Porovnejte hebrejský (masoretský text) Přísloví 30, 20 s řeckým textem Septuaginty. Písemně přeložte příslušnou pasáž:
τοιαύτη ὁδὸς γυναικὸς μοιχαλίδος ἥ ὅταν πράξῃ ἀπονιψαμένη οὐδέν φησιν πεπραχέναι ἄτοπον
(Svůj překlad si můžete ověřit v databázi NETS: http://ccat.sas.upenn.edu/nets/edition/)


Předchozí
Zpět do kurzu
Další

Tipy pro uživatele

Jak používat Moodle
Naučte se zorganizovat si čas
Nástroje pro efektivní učení
Jak neztratit motivaci
Více...

Tipy pro pedagogy

Jak vytvořit kurz v Moodle
Design kurzu pro mobilní zařízení
Pozor na tyto časté chyby
Tutoring a komunikace se studenty
Více...

Kontakt

Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Branišovská 1645/31a, 370 05 České Budějovice
Tel.: +420 389 032 191, E-mail: info@jcu.cz

       
  • Katalog kurzů
  • IS STAG
  • Celoživotní vzdělávání na JU
  • Prohlášení o přístupnosti

© 2025 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích

EVROPSKÁ UNIE, Evropské strukturální a investiční fondy, Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání