Přejít k hlavnímu obsahu
JU JU
  • Pro veřejnost
  • Pro studenty
  • Pro zaměstnance
  • Moje kurzy
  • Další
Čeština ‎(cs)‎
Čeština ‎(cs)‎ Deutsch ‎(de)‎ English ‎(en)‎ Español - Internacional ‎(es)‎ Français ‎(fr)‎ Italiano ‎(it)‎
Jste zde jako host.
Přihlášení
JU
Pro veřejnost Pro studenty Pro zaměstnance Moje kurzy
Rozbalit vše Sbalit vše

Bloky

Přeskočit: Navigace

Navigace

  • Nástěnka

    • Můj přehled semestrů

    • Hlavní nabídka

      • Moje kurzy

      • Štítky

      • FórumNovinky

    • Moje kurzy

    • Kurzy

      • Kurzy celoživotního vzdělávání

        • Ekonomická fakulta

        • Fakulta rybářství a ochrany vod

        • Filozofická fakulta

        • Fakulta zemědělská a technologická

        • Pedagogická fakulta

        • Přírodovědecká fakulta

        • Teologická fakulta

        • Zdravotně sociální fakulta

        • Ostatní pracoviště

        • Goethe centrum JU

        • ESF

          • DA2.2-18_FROV

          • DA2.3-1_EF

          • DA2.2-33_TF

            • Obecná didaktika

            • Charitativní práce (2016) (CHAP - 2021 - ZS)

            • Fundamentální pastorální teologie (FUPTK - 2021 - ZS)

            • Latinský jazyk 3 (KLJT3 - 2021 - ZS)

            • Metodický seminář (METS - 2021 - ZS)

            • Starý zákon 2 (KSZ2 - 2020 - LS)

            • Exegeze SZ (KESZ - 2020 - ZS)

              • Úvod

              • Exegeze, hermeneutika, biblická interpretace

              • Volba a vymezení oddílu, pracovní překlad

              • Textová kritika, jazykový rozbor

              • Biblický oddíl jako literatura

              • Biblický oddíl jako produkt dějin

              • Biblický oddíl jako impuls v dějinách

              • Biblický oddíl: řeč o Bohu a výzva k jednání

              • Exegeze narativních textů: Genesis 12,10-20

              • Úvod do studia hebrejské poezie

              • Exegeze hebrejské poezie: Izajáš 5,1-7

              • Přísloví 30,15-23

                • ÚkolPřísloví 30,15-23: pracovní překlad

                • ÚkolPozorování k Př 30,15-23

                • ÚkolNěkteré otázky k interpretaci Př 30,15-23

                • ÚkolOdevzdání pracovního překladu Př 30,15-23

              • Exegeze právních textů: Exodus 20,1-17 (// Deutero...

              • Exegeze právních textů: Exodus 21,22-27

              • Závěrečná exegetická práce

            • Komunitní práce (KKOMP - 2020 - ZS)

            • Spirituální posouzení v SP (KSPIR - 2020 - ZS)

            • Hebrejský jazyk 2 (KHEB2 - 2019 - LS)

            • Latinský jazyk 2 (KLJT2 - 2019 - LS)

            • Latinský jazyk 4 (KLJT4 - 2019 - LS)

            • Management sociálních služeb a sociální práce

            • Sociální práce se skupinou (KSPSS - 2019 - LS)

            • Teoretická východiska sociální práce 2 (TVSP2 - 20...

            • Volnoč. literární a dramatická výchova 1 (VLD1 - 2...

            • Řecký jazyk 2 (KŘJ2 - 2019 - LS)

            • Latinský jazyk 1 (KLJT1 - 2019 - ZS)

            • Teologie služby (KTES - 2019 - ZS)

            • Volitelná praxe (KVP - 2019 - ZS)

            • Základy literární a dramatické výchovy (ZLDV - 201...

            • Základy sociologie a sociálněvěd. výzk. (SPVC - 20...

            • Základy teologie pro sociální práci (KZTSP - 2019 ...

            • Řecký jazyk 1 (KŘJ1 - 2019 - ZS)

            • Problematika zdraví a nemoci (2016) (PZAN - 2018 -...

            • Aplikovaná etika 2020

            • Asistivní technologie

            • Dějiny filosofie (současnost) 2020

            • Metodologie pedagogického výzkumu

            • Reflections on Leisure

            • Soudobé koncepce vzdělávání a jejich historická vý...

          • DA2.2-14_FF

          • DA2.2-39_ZSF

          • DA2.2-43_ZF

          • DA2.3-11_TF

          • ESF_výstupy

        • Kurzy

        • TF - Hlasování habilitační komise

        • Příprava podkladů pro e-shop a web cžv

      • Školení

      • Ekonomická fakulta

      • Fakulta rybářství a ochrany vod

      • Fakulta zemědělská a technologická

      • Filozofická fakulta

      • Pedagogická fakulta

      • Přírodovědecká fakulta

      • Teologická fakulta

      • Zdravotně sociální fakulta

      • Veřejně přístupné kurzy

      • Organizace

      • Společenské a humanitní vědy

Přeskočit: Organizační struktura kurzů

Organizační struktura kurzů

  • Kurzy celoživotního vzdělávání
  • Školení
  • Ekonomická fakulta
  • Fakulta rybářství a ochrany vod
  • Fakulta zemědělská a technologická
  • Filozofická fakulta
  • Pedagogická fakulta
  • Přírodovědecká fakulta
  • Teologická fakulta
  • Zdravotně sociální fakulta
  • Veřejně přístupné kurzy
  • Organizace
  • Společenské a humanitní vědy
Všechny kurzy ...

Některé otázky k interpretaci Př 30,15-23

  1. Nástěnka
  2. Kurzy
  3. Kurzy celoživotního vzdělávání
  4. ESF
  5. DA2.2-33_TF
  6. Exegeze SZ (KESZ - 2020 - ZS)
  7. Přísloví 30,15-23
  8. Některé otázky k interpretaci Př 30,15-23
Požadavky na absolvování
Otevřené: pátek, 9. října 2020, 00.00
Termín: pondělí, 30. listopadu 2020, 00.00

Přečtěte si následující "výtah" z dvou komentářů ke knize Přísloví. Zkuste zformulovat svůj názor na

1) Vztah veršů 30,18-19 a 20

2) Celkový význam tohoto číselného přísloví

Přísloví 30,18-19 a 20

R. Murphy odděluje 30,18–19 od v. 20. Souvislost s podobným textem v Mdr 5,10–12 (o lidské pomíjivosti) považuje za povrchní. Za klíčové považuje slovo „cesta“ – není možné v daný okamžik určit směr orla, hada nebo lodi v jejich prostředí. Nejde tedy o to, že nezanechávají stopu, spíše o nemožnost zjistit, kam se nakonec vydají. Pointou je pak údiv nad tím, jak nakonec muž najde cestu k dívce.[1] M. Fox považuje za původní verše 18–19, ovšem přidáním v. 20 vzniká nový celek. Za společný jmenovatel považuje skutečnou nebo domnělou nemožnost vysledovat: orla na nebi, hada podél skály, lodi uprostřed moří – a konečně pohlavní styk zralého muže s mladou dívkou. Jde zřejmě o nerovný vztah, což naznačují použité výrazy‎ גֶּבֶר a עַלְמָה. Rovněž předložka בְּ je zde nápadná – ve významu „do“, „dovnitř“ zřetelně konotuje pohlavní styk, každopádně však aktivitu muže směrem k dívce (není použita předložka עם vyjadřující vzájemnost). Může jít o určitou ironii – vznešené „cesty“ v prvních třech obrazech a poněkud pošetilá představa o skrytosti v případě „cesty muže při dívce“.

30,20 Dle M. Foxe: Rozvíjí sexuální motiv v předchozí výpovědi. Nyní již nejde obecně o pohlavní styk (či maximálně smilstvo). S předchozím spojeno výrazem „cesta“ a nyní výslovně vyjádřenou nevysledovatelností – či spíše jde o poněkud pošetilou představu, že špatná věc nebude vystopována. Žena si myslí, že když se po cizoložství umyje (MT: „otře ústa“, LXX ovšem výslovně „umyje se“), že její hřích zůstane skryt, jako by se nestal. „Otření úst“ může dle M. Foxe mít zde poměrně vulgární význam.


[1] Murphy, Proverbs, s. 235.


Předchozí
Zpět do kurzu
Další

Tipy pro uživatele

Jak používat Moodle
Naučte se zorganizovat si čas
Nástroje pro efektivní učení
Jak neztratit motivaci
Více...

Tipy pro pedagogy

Jak vytvořit kurz v Moodle
Design kurzu pro mobilní zařízení
Pozor na tyto časté chyby
Tutoring a komunikace se studenty
Více...

Kontakt

Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Branišovská 1645/31a, 370 05 České Budějovice
Tel.: +420 389 032 191, E-mail: info@jcu.cz

       
  • Katalog kurzů
  • IS STAG
  • Celoživotní vzdělávání na JU
  • Prohlášení o přístupnosti

© 2025 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích

EVROPSKÁ UNIE, Evropské strukturální a investiční fondy, Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání