Obsah kurzu sestává z kombinace výkladu a praktických cvičení v těchto tematických okruzích:

Úvodní blok k e-learningovému kurzu

  1. Základy filozofie a metodologie vědy: objektivita, racionalita, empirické poznávání světa; přírodní vědy, sociální vědy, humanitní (kulturní) vědy; teorie a výzkum; poznatky, fakta x interpretace; hypotézy, teorie; logika verifikace a falzifikace; základní a aplikovaný výzkum; etika výzkumu
  2. Specifika pedagogického výzkumu: paradigmata v pedagogice; teoretický, empirický a historický výzkum v pedagogice; multifaktorová povaha edukačních procesů, konstruktů a edukačního prostředí; laboratorní a terénní výzkum; problém objektivního poznání edukační reality; akční výzkum
  3. Práce s informačními zdroji: formulace klíčových slov vymezujících odborné téma; rozdíl mezi odborným, oborovým a populárně naučným textem/zdrojem; odborné časopisy v pedagogice; práce s elektronickými informačními zdroji (JIB, EBSCO, ProQuest aj.)
  4. Metodologická paradigmata, druhy výzkumu a typy výzkumných problémů; filozofická východiska metodologie výzkumu: pozitivismus, fenomenologie; výcho­diska a základní vymezení kvantitativního a kvalitativního výzkumu, smíšený výzkum; kvantitativní a kvalitativní povaha výzkumných problémů; deskriptivní, relační a kauzální výzkumné problémy
  5. Postupy a zásady teoretického výzkumu: volba a zdůvodnění zdrojů; diskurzivní analýza; hermeneutika; modelování a myšlenkové experimenty; základní postupy: indukce, dedukce, analýza, srovnání, syntéza, hodnocení; argumentace; přehledová studie

Kvantitativní výzkum

  1. K okolnostem ovlivňujícím výsledky sociálního výzkumu
  2. Základní kroky spojené s přípravou sociálního výzkumu
  3. Výběrové soubory a jejich role v oblasti sociálního výzkumu: problém reprezentativnosti, náhodný výběr, kvótní výběr, statistické odchylky souborů
  4. K technikám spojeným se sociálním výzkumem
  5. Techniky spojené s dotazováním
  6. Příprava dotazníku, záznamového archu a formulace otázek
  7. Metody zkoumání vnějších objektivizovaných jevů
  8. Charakteristiky dalších kvantitativních metod
  9. Příprava dat, jejich zpracování, analýza a prezentace

Kvalitativní výzkum

  1. Filosofická východiska kvalitativního výzkumu
  2. Osobnost výzkumníka a fenomén zájmu v pedagogickém výzkumu
  3. Od výzkumného zájmu ke způsobu zkoumání: hledání adekvátní kvalitativní metodologie
  4. Typy kvalitativního výzkumu: biografie (výzkum životního příběhu), etnografie, případová studie, zakotvená teorie; „past“ metodologických aplikací ve kvalitativním výzkumu
  5. Metody sběru dat v kvalitativním výzkumu (rozhovor, pozorování)
  6. Zpracování kvalitativních dat; problém kódování a kategorizace; „past“ kvantifikace kvalitativních dat
  7. Analýza kvalitativních dat, kvalitativní analýza textů
  8. Validita kvalitativního výzkumu
  9. Písemné podání výsledků kvalitativního výzkumu (výzkumná zpráva, analytický příběh)

Last modified: Friday, 15 January 2021, 12:44 AM