Při přípravě sociálního, sociologického nebo marketingového výzkumu si musíme uvědomit, že zkoumáme život lidí a mechanismy, které jej utvářejí, a k tomu nám slouží takové kategorie jako potřeby, zájmy a hodnoty, které se v rovině sledovatelné výzkumem zjišťují jako mínění, názory, hodnocení, postoje a výpovědi o chování. Celá škála lidských projevů se utváří pod vlivem společenských podmínek, faktorů, s vlivem měnícím se v čase. Výzkum sleduje jak okolnosti, tak samotné projevy či reakce zkoumaných skupin respondentů.


Studijní materiály k povinnému prostudování

  • MIŠOVIČ, J. a kol. Od A do Z ve výzkumech veřejného mínění, hesla na s. 22, 46, 48, 61, 98, 107, 126, 128, 212.
  • MIŠOVIČ, J. V hlavní roli otázka, Praha, Kapitola Na co narazí otázka na „scéně“, s. 14–15.

Tyto texty je třeba zběžně prostudovat před absolvováním prvního bloku konzultací.


Kontrolní otázky a úkoly ke studijní literatuře

  1. Které kategorie představují základ pro obsahovou orientaci sociálního výzkumu?
  2. Charakterizujte procesy, faktory a okolnosti ovlivňující společenskou realitu a faktory zkreslující sociální poznání poje.

Zuletzt geändert: Freitag, 15. Januar 2021, 01:18