(1) Vyskloňujte následující spojení:

Můj dobrý žák

Tvá krásná dcera

Špatné slovo

Můj slavný otec

1

Discipulus meus bonus

Fília tua pulchra

Verbum malum

Pater meus clárus

2

Discipulí meí boní

Fíliae tuae pulchrae

Verbí malí

Patris meí clárí

3

Discipuló meó bonó

Fíliae tuae pulchrae

Verbó maló

Patrí meó cláró

4

Discipulum meum bonum

Fíliam tuam pulchram

Verbum malum

Patrem meum clarum

5

Discipule mi bone!

Fília tua pulchra!

Verbum malum!

Pater mi cláre!

6

Discipuló meó bonó

Fíliá tuá pulchrá

Verbó maló

Patre meó cláró

1

Discipulí meí boní

Fíliae tuae pulchrae

Verba mala

Patres meí clárí

2

Discipulórum meórum bonórum

Fíliárum tuárum pulchrárum

Verbórum malórum

Patrum meórum clárórum

3

Discipulís meís bonís

Fíliís tuís pulchrís

Verbís malís

Patribus meís clárís

4

Discipulós meós bonós

Fíliás tuás pulchrás

Verba mala

Patrés meós clárós

5

Discipulí meí boní

Fíliae tuae pulchrae!

Verba mala!

Patrés meí clárí!

6

Discipulís meís bonís

Fíliís tuís pulchrís

Verbís malís

Patribus meís clárís

 

(2) Vyčasujte v latině:

nesu své knihy - portó librós meós                neseme své knihy - portámus librós nostrós

neseš své knihy - portás librós tuós               nesete své knihy - portátis librós vestrós

nese své knihy - portat librós suós                 nesou své knihy - portant librós suós

 

(3) Přeložte:

cūrāte vestra! Starejte se o své (věci)!

magister discipulōs suōs docet. Učitel učí své žáky.

dā amīcō tuō tābulam meam. Dej tvému příteli mou tabulku.

monē fīlium tuum. Napomeň svého syna.

narrātis dē amīcō vestrō. Vyprávíte o svém příteli.

habeō stātuam parvam sed clāram. Mám malou, ale slavnou sochu.

discipulī industriī magistrae suae pārent. Pilní žáci poslouchají svou učitelku.

lingua Graeca et Latīna pulchrae sunt. Jazyk řecký a latinský jsou krásné.

habeō epistulam amīcī tuī. Mám dopis tvého přítele.

 

(4) Doplňte správný tvar adjektiv a zájmen:

multí virī in oppidum nostrum properant.
Puella parva puerum parvum amat.
Fīlius meus librum notum dēlet.
Salūtāmus magistram nostram.
Puer parvus puellam pulchram spectat.
Fēminae Romanae industriae sunt. Antiquae statuae nigrae sunt. Castīgō fīliam meam malam.

 

(5) Přeložte:

Iulia učitelka

Julia je učitelka. Ráno pospíchá do školy. Tam ji očekávají žáci. Julia chlapce učí latinský jazyk. „Buďte zdrávi, chlapci!“ „Buď zdráva, učitelko!“, odpovídají žáci. Jsou to pilní žáci a poslouchají svou učitelku. Mají rádi latinský jazyk, neboť latina žije i v moderních jazycích. Když se žáci ve škole pilně učí, správně píší a čtou, Julia žáky pochválí. Když jsou žáci pořádní, učitelka vypráví příběh. Jsou to pěkné příběhy a chlapci pláčí. Učitelka píše na tabuli latinské věty. Julia také vypráví historii naší vlasti a napomíná žáky: „Milujte svou zemi, chlapci, a pro vlast dobře pracujte.“ Po poledni jde učitelka s dětmi do lesa. Tam kvetou mnohé a různorodé rostliny. Julia chlapcům rostliny ukazuje a latinsky je pojmenovává. Žáci se radují, jaké mnohé rostliny vidí. 

 

(6) Doplňte správnou koncovku substantiva:

Puellae dé magistró narrant. Puerí rósás puellís portant. Puella industria á féminá laudátur. Librós clárós amátis. Amícís librós portámus.

 

Last modified: Wednesday, 29 July 2015, 3:02 PM