Abschnittsübersicht

  • Vzhledem k tomu, že předmět je zařazen do prvního roku studia, je jeho výuka pojata induktivně ve smyslu metody praktické teologie Vidět-Posoudit-Jednat. Výuka tedy bude probíhat za využití reflexe pastorální situace v Česku a sebereflexe zkušeností studentů, postupovat od konkrétních zkušeností a snadno srozumitelných faktů k abstraktním teoriím.

    Teoretický rámec předmětu bude tvořit pastorální poslání církve ve světě, jak je formulováno v Pastorální konstituci o církvi v dnešním světě Gaudium et spes II. vatikánského koncilu. V tomto smyslu bude chápat pastorálně-teologickou epistemologii jako nástroj pro poznání a porozumění problémům dnešního světa a bude směřovat k praxi tzv. mystagogické pastorace, která pracuje se životní zkušeností křesťanů i nekřesťanů, jak popsána zejména v pracích Zulehnera. Vzhledem k charakteru jednotlivých témat ve struktuře předmětu budou příp. zohledněny i ekumenické souvislosti a rozdíly.

     

    Vidět

    1. Pastorální situace v Česku

    2. Epistemologie pastorální teologie

    3. Znamení času jako epistemologický fundament pastorální teologie 

    4. Užití epistemologických nástrojů humanitních a sociálních věd (psychologie náboženství, sociologie náboženství, religionistika, sociální práce) v pastorální teologii

    Posoudit

    5. Vztah církve a světa (GS 40-45)

    6. Znamení času v pastorální teologii

    7. Teorie konstitutivních prvků církve

    8. Aplikace teorie konstitutivních prvků církve

    Jednat

    9. Misie, apoštolát, evangelizace a nová evangelizace

    10. Vybrané metody pastorační práce

    11. Svátost svěcení, její nositelé a další pastorační profese v kontextu pastorálního vztahu církve ke světu

    12. Priority pastorace v českém kontextu