5. Vztah církve a světa (GS 40-45)
Osnova sekce
-
Pro toto téma je nutné mít nastudovanou pastorální konstituci II. vatikánského koncilu o církvi v dnešním světě Gaudium et spes, zejména její první část a především její 4. kapitolu.
- Níže je uveden stručný komentář a nejdůležitější citáty ze 4. kapitoly Gaudium et spes, které však nenahrazují její studium. Jde o pomůcku pro její lepší pochopení a pro upozornění na její nejdůležitější části.
- Každý článek 4. kapitoly konstituce je třeba promyslet do zcela praktických důsledků - viz otázky navazující na komentáře k jednotlivým článkům.
- Pro správné pochopení 4. kapitoly Gaudium et spes je třeba znát význam pojmů "autonomie pozemských skutečností" a "lidská činnost", jak jsou užívány v této konstituci. Oba pojmy objasňuje 3. kapitola konstituce.
Pastorální konstituce o církvi v dnešním světě Gaudium et spes formuluje čtyři oblasti vztah církve a světa:
- Podpora, kterou se církev snaží poskytnout jednotlivcům (GS 41)
- Pomoc, kterou se církev snaží poskytnou lidské společnosti (GS 42)
- Pomoc, kterou se církev snaží poskytnout lidské činnosti prostřednictvím křesťanů (GS 43)
- Pomoc, kterou církev přijímá od dnešního světa (GS 44)
Vztahu církve a světa se nějakým způsobem týká celá konstituce Gaudium et spes, specificky se jí věnuje její 4. kapitola (GS 40-45), kterou končí první, obecná část konstituce:
"Všecko, co jsme řekli o důstojnosti lidské osoby, o lidském společenství a o hlubokém smyslu lidské činnosti, tvoří základ vztahu mezi církví a světem i podklad pro jejich vzájemný dialog. V této kapitole tedy předpokládáme všechno, co již tento sněm prohlásil o tajemství církve; nyní se musíme zabývat církví z hlediska její přítomnosti ve světě, soužití a součinnosti s ním (GS 40´)."
Církev zároveň je viditelné shromáždění i duchovní společenství (LS 8)
Putuje s celým lidstvem dějinami, sdílí s ním pozemský osud a je jakoby kvas a duše lidské společnosti
Lidskou společnost má církev v Kristu obnovit a přetvořit v Boží rodinu.
Prolínání pozemské a nebeské obce je postižitelné jen vírou a je v současné době poznamenáno hříchem, který v dějinách působí chaos. Církev má proto člověku nejen zprostředkovat božský život, ale také být odleskem Krista - světla národů (LG 1), tzn.:
a) ozdravovat důstojnost lidské osoby,
b) upevňovat soudržnost lidské společnosti a
c) dodávat lidskému počínání hlubší smysl a význam.
"Kromě toho katolická církev ráda a velmi oceňuje to, čím jiné křesťanské církve a církevní společenství přispěly a přispívají společnou prací ke splnění tohoto úkolu. Zároveň je pevně přesvědčena, že ji v připravování cesty evangeliu může rozsáhle a rozmanitě podporovat svět, jednotliví lidé i lidská společnost, svými kvalitami a aktivitou (GS 40)."
Ad a) "Člověk bude mít vždycky přinejmenším nejasnou touhu poznat smysl svého života, své činnosti a své smrti. Už sama přítomnost církve vyvolává v jeho mysli tyto problémy. Avšak jedině Bůh, který člověka stvořil k svému obrazu a vykoupil ho z hříchu, dává na tyto otázky vyčerpávající odpověď, a to zjevením, které přišlo v Kristu, jeho Synu, jenž se stal člověkem. Kdo následuje Krista, dokonalého člověka, sám se stává více člověkem (GS 41)."
- Proto církev musí chránit lidskou důstojnost, aby nepodléhala názorovým náladám. Přitom je to právě evangelium, které chrání lidskou důstojnost více než jakékoliv lidské zákony: "Evangelium totiž zvěstuje a vyhlašuje svobodu Božích dětí, zavrhuje každé otroctví, které koneckonců pochází z hříchu, má v úctě důstojnost svědomí a jeho svobodné rozhodování, neustále vybízí ke znásobení všech lidských hřiven pro službu Bohu i pro dobro lidí a všechny doporučuje lásce všech (GS 41)."
- K tomu patří podpora lidských práv, které chce církev naplnit také duchem evangelia, aby byla v souladu s Božím zákonem (= přirozeným mravním zákonem daným stvoření).
Ad b) "Jednotu lidské rodiny velmi posiluje a doplňuje jednota Božích dětí, založená v Kristu (GS 42)."
- - Úkol církve, který ji dal Kristus, není ani politický a ani kulturní nebo hospodářský, nýbrž náboženský. Právě i z něho ale vyplývají dílčí úkoly, které slouží k budování lidské společnosti podle Božího zákona.
- - "Stejně tak, když je to potřebné, církev může, ba musí podle dobových a místních okolností podněcovat akce sloužící všem, zvláště strádajícím, jako například akce dobročinné a podobné (GS 42)."
- Podporování jednoty lidské společnosti je v souladu s vlastním posláním církve, protože je "v Kristu jakoby svátost neboli znamení a nástroj vnitřního spojení s Bohem a jednoty celého lidstva (LG 1)."
"Protože se církev svým posláním a svou podstatou neváže na žádnou určitou formu lidské kultury nebo na politický, hospodářský či sociální systém, může být pro tuto svou všeobecnost těsným pojítkem mezi různými lidskými společenstvími a národy (...). Církev tedy nabádá své děti, ale i všechny lidi, aby překonávali všechny neshody mezi národy a rasami v tomto rodinném duchu Božích dětí a aby oprávněným lidským sdružením zajišťovali vnitřní pevnost (GS 42)."
Ad c) "Nestavme proto nesprávně proti sobě činnost v zaměstnání a ve společnosti na jedné straně a náboženský život na straně druhé. Když křesťan zanedbává časné povinnosti, zanedbává tím své povinnosti vůči bližnímu, ba vůči samému Bohu, a uvádí tak v nebezpečí svou věčnou spásu. Křesťané, jdoucí za příkladem Krista, jenž pracoval jako řemeslník, se mají spíše radovat, že mohou vykonávat všechny své pozemské činnosti a uvádět přitom v jednu živoucí syntézu lidské, domácí, výdělečné, vědecké i technické úsilí s náboženskými hodnotami, pod jejichž nejvyšším vedením se všecko uvádí do souladu k Boží slávě (GS 43)."
- Úkol podporovat svět skrze lidskou činnost přísluší laiků, ti se mají řídit svým poučeným rozumem a svědomím a nemají očekávat, že kněží pro ně budou mít pohotově řešení na každý problém. Je to především úkol laiků, aby řešili problémy ve světě s vlastní odpovědností, ve světle křesťanské moudrosti a s zřetelem na učení církve.
- Různí laici mohou přicházet s různými způsoby řešení daných problémů. Neměli by se proto pro sebe dovolávat autority církve, ale hledat společná řešení ve vzájemném dialogu.
- Biskupové, kněží, jáhni a zasvěcené osoby se mají neustálým studiem připravovat, aby se mohli účastnit dialogu se světem a s lidmi nejrůznějších názorů.
Podpora, kterou církev od světa přijímá: "Jako je v zájmu světa uznat církev jako společenskou skutečnost dějin a jejich kvas, tak i církev si je vědoma, že přijala mnoho z dějin a vývoje lidstva (GS 44)."
- Od samého počátku svých dějin se naučila vyjadřovat Kristovo poselství pomocí pojmů a jazyků různých národů a nadto se snažila osvětlit je moudrostí filozofů; to proto, aby přizpůsobila evangelium, pokud to bylo možné, chápavosti širokých vrstev i nárokům vzdělanců. Toto přizpůsobené kázání zjeveného slova musí zůstat zákonem veškeré evangelizace (GS 44).
- K rozvoji takového styku potřebuje církev především v dnešní době s jejími rychlými změnami a s rozrůzněným myšlením zejména pomoc lidí, kteří žijí ve světě, a proto se vyznají v různých institucích a oborech a chápou jejich mentalitu; mohou být věřící nebo i nevěřící (GS 44).
- Je věcí celého Božího lidu a zvlášť duchovních pastýřů a teologů s pomocí Ducha svatého poslouchat, chápat a vykládat, co všechno naše doba říká, a ve světle Božího slova to posuzovat, aby se mohla zjevená pravda stále hlouběji chápat, lépe poznávat a přiměřeněji podávat (GS 44).
- Jelikož má církev viditelnou společenskou strukturu, jež je znamením její jednoty v Kristu, může být obohacena a obohacuje se i vývojem společenského života člověka; ne jako by něco chybělo v ústavě, kterou jí dal Kristus, ale tak, že se hlouběji poznává, lépe vyjadřuje a vhodněji přizpůsobuje naší době (GS 44).
- Církev s povděkem vidí, že jako celek neméně než prostřednictvím svých jednotlivých synů přijímá různou pomoc od lidí jakéhokoli společenského stupně nebo postavení. Kdokoli tedy podporuje lidské společenství v oblasti rodiny, kultury, hospodářského a společenského života i politiky národní a mezinárodní, poskytuje podle Božího plánu také církevnímu společenství nemalou pomoc ve věcech, v nichž ono závisí na vnějším prostředí (GS 44).
- Církev dokonce uznává, že mnoho získala a může získat i z odporu svých protivníků a pronásledovatelů (GS 44).
Kapitola Gaudium et spes o vztahu církve a světa vrcholí stejně jako první část konstituce v 45. článku nazvaném Kristus, Alfa a Omega:
- Ať církev světu pomáhá, nebo od světa pomoc přijímá, jde vždycky jen za jedním: aby přišlo Boží království a uskutečnila se spása celého lidstva (GS 45).
- Pán je cíl lidských dějin, bod, v němž se sbíhají tužby dějin a civilizace, střed lidského pokolení, radost všech srdcí a naplnění všech jejich tužeb (GS 45).
Celý vztah církve a světa, vzájemná pomoc a podpora tedy mají jedno zásadní kritérium, kterým je Ježíš Kristus, k setkání s ním směřují lidské dějiny a proto k němu musí směřovat i spolupráce církve a světa.
Základní literatura k povinnému prostudování:
II. vatikánský koncil (1965). Pastorální konstituce o církvi v dnešním světě Gaudium et spes.
Šrajer, J. - Kolářová, L. a kol. (2015). Gaudium et spes: Padesát let poté.
Prohlubující literatura:
Opatrný, M. (2014). Sociální práce a teologie: Inspirace a podněty teologie pro sociální práci.
-
Pro hlubší porozumění problematice si poslechněte tlumočenou přednášku prof. Kreuzera z Lince.
Přednáška byla přednesena na konferenci k 50. výročí vyhlášení Pastorální konstituce o církvi v dnešním světě Gaudium et spes, 26. 11. - 28. 11. 2015, České Budějovice
-
Nastudujte si český překlad konstituce Gaudium et spes na internetu nebo v tiskem vydaných koncilních dokumentech.
-
Prezentace s úvodem do konstituce Gaudium et spes