12. Priority pastorace v českém kontextu
Résumé de section
-
Oto Mádr a Modus moriendi církve
- Esej vznikla v době pronásledování v 50. letech 20. stol. v úkrytu, krátce před zatčením
- Esej poprvé vyšla německy v tehdy rakouském časopise Diakonia v r. 1977
- Esej se zabývá zanikáním církve, navazuje tak na Kšaft umírající matky Jednoty bratrské Jana Ámose Komenského; (teologie umírající církve je svého druhu česká eklesiologie)
V závěru Mádr uvádí čtyři body, které shrnují, co to znamená, umírání církve:
"Co očekává Bůh od těch, kdo mu patří, ve stadiu umírající církve? V podstatě totéž, co v každém stadiu: službu naplno. Snažme se objevit, co je zde specifické.
- Přijmout smrt! Prakticky jde např. o situaci kněze ve farnosti, která dožívá. Chápat i tuto situaci jako úkol a hledat hodnoty s tím spojené. Dívat se budoucnosti mužně vstříc. Neklamat sebe ani druhé falešným utěšováním. Nehledat únik v náhradních potěšeních. Absolutně odmítat jenom jeden způsob smrti církve: vlastní zradu. Odcházet důstojně, bez paniky a bez hysterie. „Když žijeme, žijeme pro Pána, a také když umíráme, je to pro Pána.“ (Řím 14, 8)
- Intenzívně žít! Soustředit duchovní energii z okrajů do jádra. Nemít smutek z chudoby periferie a z nedostatku vnějších známek života, spíše je využít jako výhody. Alfa a omega je osobní živá víra a živé (živá) společenství. Dozrávat k největší ryzosti služby bez vyhlídek, bez osobních cílů. Věrnost v nejpravější podobě, jen pro Boha, podle vzoru vydanosti Kristovy. Opuštěnost jako příležitost stávat se „dokonalou a stálou obětí“. Neuzavírat se do sebe, ale chtít se vnořit do koloběhu mystického Těla. Modlit se a přinášet oběti pro spásu světa. Nežít mezi lidmi jako smutný svátý, ale naopak obdarovávat všechny světlem a teplem své přítomnosti. Na vlastních hlubokých základech stavět silný a odolný duchovní život: „Milovat Boha... skrze zánik Tróje a Kartága a bez útěchy... Kdo miluje Boha skrze zlo (a skrze bolest), u toho je to opravdu Bůh, koho miluje.“ (Simone Weilová)
- Vydat ze sebe všechno nejlepší! Velké myšlenky a činy dlouho přežívají své původce. Jednota bratrská existovala sotva dvě století a nikdy nezískala víc než deset procent obyvatelstva, a přesto mnoho z jejího duchovního odkazu v českém národě dosud žije. Stimulující otázky: Co po nás zůstane pro ty, kdo stojí mimo, jakou příchuť bude mít pro ně slovo „křesťanský“ a „katolický“? Na jaké dědictví budou moci navázat ti, kdo budou třeba po dlouhé době opět zakládat církev v tomto prostoru? Je-li „čas krátký“, pak je zapotřebí vzchopit se k maximu pro dějiny i pro věčnost.
- Neumřít! To znamená nechtít nechat církev zemřít. Kdo umírá, ještě žije! I zcela slabý plamének života se může znovu rozhořet. Nic nás neopravňuje k tomu, abychom vlastní rezignací nahrávali smrti. Pasivní sebevražda není mučednictví. Čím tenčí je nitka, tím větší je její odpovědnost, aby přenesla život do budoucna.
„Přijmout smrt“ a „Neumřít“ - jak to jde dohromady? Jako odpověď slyšme slova známé přítelkyně umírajících: „Mnozí pacienti, kteří byli schopni překonat úzkost před smrtí a kteří přijali svou vlastní konečnost, byli potom s to zmobilizovat všechny vnitřní síly a zdroje, a zápasit o své uzdravení a návrat.“ (Elisabeth Kiiblerová-Rossová)"
Modus moriendi církve jako pastorální paradigma
- Přijmout smrt! Je potřeba přijmout smrt a nechat zemřít balast dějin a kultury, který se nabalil na církev, její strukturu a formy pastorace. Tj. relikty austokatolicismu a lidové církve, autoritářské pakty s mocnými - aliance mezi "trůnem" a "oltářem", společenské výhody a výsady církve, systém církevní správy z doby vlády Josefa II., atp. "Carnevale finito," řekl prý po svém zvolení papež František, když mu chtěli obléci odznaky papežské moci před tím, než poprvé vystoupil na balkon svatopetrské baziliky.
- Intenzívně žít! Je potřeba, soustředit se na to podstatné, tj. na Krista: "Věrnost v nejpravější podobě, jen pro Boha, podle vzoru vydanosti Kristovy (Mádr)."
- Vydat ze sebe všechno nejlepší! Když se osvobodíme od pomíjivého balastu dějin a kultury, a když se budeme soustředit na Krista, osvobodí nás to ke službě pro druhé: "Je-li „čas krátký“, pak je zapotřebí vzchopit se k maximu pro dějiny i pro věčnost (Mádr)." Osvobodí nás to k hledání odpovědí na otázky:
Co po nás zůstane pro ty, kdo stojí mimo, jakou příchuť bude mít pro ně slovo „křesťanský“ a „katolický“ (Mádr)? - Neumřít! Když dokážeme opustit a nechat zemřít to nepodstatné, soustředit se na to podstatné - Krista, který pro nás bude zdrojem služby pro druhé, nemusíme zemřít a máme co předat: "Nic nás neopravňuje k tomu, abychom vlastní rezignací nahrávali smrti. Pasivní sebevražda není mučednictví (Mádr)."
Priority pastorace v českém kontextu
- Tam, kde žijí lidé: Inovace pastorálních struktur.
- Pastorace jak zmocnění: "Křesťan budoucnosti buď bude mystik, nebo nebude vůbec (K. Rahner)".
- Katecheze, vzdělávání a diskuse: Křesťané orientovaní ve tématech víry a morálky, připravení na dialog se světem.
- Komunitní pojetí společenství: Společenství jako subjekt pastorace, který nezávisí na identifikaci s představeným (kněz, jáhen)
- Najít cesty k charitativní i kulturní diakonii: Nejvyšší stupeň spirituality, najít ve službě realizaci křesťanské víry
-
Celý text eseje Modus moriendi církve. Vyšel v r. 1992 v souborném vydání textů Oto Mádra s názevm Slovo o této době.