2. Paradigmata v didaktice
Schema della sezione
-
Osnova tématu
- vliv psychologie a dalších oborů na vývoj didaktického myšlení, paradigmata v didaktice
- učitel–žák–učivo, smysl didaktických modelů a konceptuálních rámců
Klíčové pojmy
- paradigma
- Herbartův (didaktický) trojúhelník, didaktický model
- management (taylorismus), systémová analýza
- asocianismus, asociativní teorie učení; jasnost – asociace – systém – metoda
- (neo)behaviorismus, technologie vyučování, programované učení, zpětná vazba
- kognitivní obrat, konstruktivismus: prekoncept, kognitivní
konflikt, asimilace, akomodace
- sociální konstruktivismus, teorie sociálního učení, situační (kontextualizované) učení
- sociální souvislosti vzdělávání, sociální odpovědnost školy
Důležitá jména
T. S. Kuhn, J. F. Herbart, F. W. Taylor, E. L. Thorndike, B. F. Skinner, J. Piaget, L. S. Vygotskij, A. Bandura
Studijní materiály k povinnému prostudování
- KALHOUS, Z.; OBST, O. Školní didaktika, s. 19–30, 42–61.
- SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika, 111–118.
- HLOUŠKOVÁ, L., KOUDELOVÁ, H. Teorie učení a jejich využití v práci
učitele, kapitola Sociální učení.
Audiozáznamy starších přednášek (výklad a komentář k tématu)
- Pojem paradigma (úvod), vliv managementu (teorie řízení) na pedagogické myšlení
- Didaktický trojúhelník
- Vliv psychologie (teorií učení) na didaktické myšlení: asocianismus, behaviorismus, konstruktivismus
- Asociativní teorie učení a její vliv na pojetí vyučování
- Důsledky behavioristické a konstruktivistické teorie učení pro pedagogickou praxi
- Žák jako subjekt edukace (navázání na téma z úvodu do pedagogiky); sociální konstruktivismus (myšlení a řeč, dialog rozvíjející myšlení)
- Sociální funkce školy a odpovědnost; rámce, ve kterých nahlížíme pedagogické jednání
Další zdroje (nepovinné, k prostudování v případě zájmu)