Úvod
Osnova sekce
-
Předmět navazuje na Úvod do pedagogiky a prohlubuje znalosti a pochopení těch oblastí pedagogiky, jež bývají tradičně řazeny do oborů nazývaných „obecná didaktika“ (teorie vzdělávání) a „teorie výchovy“. Předmět představuje klíčové koncepty teorie edukačních procesů v systémových souvislostech, zejména s ohledem na teorii kurikula. Důraz je kladen na pochopení provázanosti jednotlivých forem (koncepční, projektová, realizační, rezultátová, efektová) a dimenzí (ideová, obsahová, organizační, metodická) kurikula, na pochopení procesů souvisejících s tvorbou a transformací kurikula.
Cílem předmětu je, aby studenti získali porozumění systému didaktických kategorií (terminologii potřebnou pro orientaci v souvisejícím odborném diskurzu a navazující předměty), zejm. porozumění teorii kurikula jako "anatomii" edukačních procesů; kontaktní výuka vytváří prostor pro rozvíjení porozumění podstatě výchovy a vzdělávání z hlediska vlastní zkušenosti studentů, zejm. s ohledem na vyjasňování vlastního pedagogického zájmu a myšlení prostřednictvím diskusí.
Organizace studia
Výuka je koncipována formou "flipped classroom", což by se dalo přeložit jako "výuka postavená na hlavu". Co to znamená? Oproti běžnému modelu, kdy nejprve probíhá kontaktní výuka, ve které studenti dostávají následné úkoly, je tento předmět postaven přesně naopak: očekává se, že se – vždy v předstihu před kontaktní výukou – budete průběžně seznamovat s novým učivem, pomocí zde zpřístupněných studijních materiálů. Pokud to uděláte, můžeme čas kontaktní výuky využít k ověření, jak jste učivu porozuměli, k probrání obtížnějších pasáží, k diskusi, k upozornění na související zajímavosti nebo aktualizaci některých informací – a především k propojení učiva s vaší zkušeností, abyste si to, co se učíte, dovedli lépe představit a lépe tomu porozuměli.
V prezenční formě studia je předmět organizován v podobě 26 hod. přednášek a 13 hod. seminářů za semestr (seminář je rozvrhován blokově, 2 hod. 1× za dva týdny).
Čas výuky rozvrhovaný jako "přednáška" neslouží primárně k výkladu nového učiva (ten máte k dispozici zde), ale ke konzultaci složitějších aspektů učiva na základě otázek, které si připravíte. Případně se můžeme zaměřit na průběžné ověřování, jak jste studovanému učivu porozuměli, a zbylý čas můžeme využít jako příležitost pro prohlubování témat dle Vašeho zájmu (pokud přijdete s vlastními náměty nebo se budete doptávat v návaznosti na to, čemu se budeme ve výuce společně věnovat). Účast na přednáškách není povinná, slouží primárně jako pomoc pro Vaši přípravu na zkoušku (pokud se ale nebudete průběžně připravovat, nebude s čím pomáhat ;-).
Účast na kontaktní výuce rozvrhované jako "seminář" je povinná, připouští se 1 absence (v případě více absencí je možné účast nahradit účastí v jiné seminární skupině). Jak se budou semináře odvíjet, bude záležet na Vás. Nemělo by se jednat o probírání učiva ke zkoušce, ale o prostor, který budeme mít k dispozici - a uvidíme, jak ho využijeme, jestli se nám podaří společně diskutovat nebo nějakým jiným způsobem si vyjasnit, co nás ohledně výchovy a vzdělávání zajímá a jak o ní přemýšlíme.
V kombinované formě studia je předmět organizován v podobě 8 hod. rozvrhovaných konzultací za semestr. V případě zájmu se ale můžete zapojit i do výuky PS. První rozvrhovaná konzultace bude věnována především uvedení do předmětu a představení základní struktury učiva pro snadnější orientaci. Obsah druhé rozvrhované konzultace bude vycházet primárně z Vašich otázek k prostudované literatuře, věnovat se budeme výkladu vybraných obtížnějších pasáží. Aby bylo možné čas druhé konzultace využít v souladu s tímto záměrem, studijní materiály, které máte zde k dispozici, je třeba prostudovat předem (alespoň první celkové seznámení s obsahem předmětu, než budete materiály studovat a procházet podruhé v rámci podrobnější přípravy na zkoušku). Čas rozvrhovaných konzultací neslouží primárně k výkladu nového učiva (ten máte k dispozici v tomto online kurzu), ale ke konzultaci složitějších aspektů učiva na základě Vašich otázek, k ověřování porozumění studovanému učivu, příapdně jako příležitost k prohlubování témat dle Vašeho zájmu. Účast na konzultacích není povinná.
Studijní materiály
U každého tématu máte k dispozici:
- výběr studijních textů (jeden text složený z vybraných pasáží více publikací – odkazy na publikace vždy vedou k témuž textu, ve kterém máte vše pohromadě, proto se nelekejte, pokud se vám opakovaně otevře totéž) a
- audiozáznamy z přednášek z let 2015–2019 (ze záznamů byly vybrány příslušné pasáže a záznamy byly technicky upraveny – střih, snížení šumu, úprava hlasitosti apod.).
Důležité je začít včas. Zkuste se "hecnout" a povinné studijní materiály k tématu č. 1 si projít ještě před začátkem výuky v prvním týdnu.
Kromě zmíněných povinných studijních materiálů máte u jednotlivých témat odkazy na další zdroje. Ty využijte podle svého zájmu.
Vedle ostatní literatury, kterou máte uvedenu dále, doporučuji jako referenční pomůcku tento slovník: PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 7. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.