Section outline

  • Osnova tématu

    1. metodická dimenze kurikula, vztah mezi metodami, organizačními formami výuky, didaktickými prostředky a dalšími aspekty pedagogické situace
    2. metody z hlediska fází výuky: motivační, expoziční, fixační, diagnostické a aplikační metody
    3. metody z hlediska pojetí role pedagoga a žáka: informačně-receptivní, reproduktivní, problémové, heuristické a badatelské metody
    4. metody z hlediska pramene poznání a typu poznatků: slovní, názorně demonstrační a praktické metody
    5. aktivizační metody

    Klíčové pojmy

    • metody motivační, expoziční, fixační, diagnostické, aplikační
    • metody transmisivní (sdělovací), aktivizující (brainstorming, situační metody, inscenační metody, didaktické hry, hraní rolí, dramatizace...), samostatná práce, metody badatelské (heuristické), problémové, vrstevnické vyučování
    • metody slovní - ústní (vysvětlování, výklad, debata, dialog, diskuse…), písemné práce (písemná cvičení, kompozice…), práce s textovým materiálem
    • metody názorně demonstrační - pozorování předmětů a jevů, předvádění (předmětů, činností, pokusů, modelů, statických obrazů,...), projekce statická a dynamická, instruktáž
    • metody praktické - nácvik pohybových a pracovních dovedností, laboratorní činnost, pracovní činnost

    Studijní materiály k povinnému prostudování

    Audiozáznamy starších přednášek (výklad a komentář k tématu)

    1. Výukové metody: úvod, výukové metody a didaktické prostředky ve vztahu k organizačním podmínkám a cílům výuky
    2. Výukové metody a organizační formy výuky, metody ve vztahu k fázím výuky, problém záměny organizačních forem a metod
    3. Komentář ke zkoušce

    Další doporučené studijní materiály