Section outline

  • Osnova tématu

    1. výuka vs. výchova ve volném čase
    2. činnostní a zkušenostní orientace vyučování
    3. komunikativní a emocionálně motivační dimenze vyučování
    4. rozvíjení znalostí, dovedností a schopností, učební úlohy
    5. kázeň
    6. rozhodování v pedagogických situacích, didaktické zásady

    Klíčové pojmy

    • činnostně (zkušenostně) orientované vyučování; zájem, činnost, učení, zkušenost
    • rozvíjející vyučování, úroveň aktuálního / nejbližšího vývoje
    • fáze výuky: motivace, expozice, fixace, diagnóza, aplikace
    • konkretizace a názornost: předmětná, slovně obrazná; abstrakce, zobecnění a utváření pojmového myšlení, indukce a dedukce; metakognitivní regulace; pamětní učení
    • schopnosti, vědomosti, dovednosti; řešení problémů, tvořivost
    • učební úloha, taxonomie učebních úloh, obtížnost, složitost; algoritmický postup, heuristický postup
    • kognitivní styl, učební styl: povrchový, utilitaristický, hloubkový
    • interakce, komunikace, percepce; pedagogická komunikace: verbální, nonverbální, komunikace činem; pedagogický takt
    • motivace k učení: vnitřní (primární), vnější (sekundární)
    • kázeň: biologické, sociální a situační faktory; psychosociální klima; formální a neformální autorita; šikana 
    • rozhodování, kritéria, učitelovo pojetí výuky, didaktické zásady (principy), situační myšlení

    Zopakujte si z Úvodu do pedagogiky

    Studijní materiály k povinnému prostudování

    Audiozáznamy starších přednášek (výklad a komentář k tématu)

    1. Realizační fáze kurikula: úvod
    2. Připomenutí některých pojmů z úvodu do pedagogiky: čas aktivního učení, facilitace
    3. Fáze výuky
    4. Učební úlohy (verze 2015)
    5. Učební úlohy (doplnění z trochu odlišného úhlu výkladu, verze 2019)
    6. Kognitivní a učební styly

    Další materiály (k využití v případě zájmu)