9. Organizační formy výuky a materiální didaktické prostředky
Osnova sekce
-
Osnova tématu
- vnitřní a vnější diferenciace
- organizační formy výuky a komplexní výukové přístupy
- problém záměny metod a organizačních forem
- didaktické prostředky
- komunitní vzdělávání, otevřené vyučování, situované učení, autentické učení
Klíčové pojmy
- organizační dimenze kurikula, organizační forma výuky
- vnitřní a vnější diferenciace
- výuka individuální, hromadná (frontální, diferencovaná / skupinová, párová, individualizovaná)
- domácí úlohy; exkurze; projektová výuka, kooperativní výuka; přednáška, seminář, cvičení / workshop; e-learning, blended learning
- vyučování s asistentem; týmové vyučování
- materiální didaktické prostředky, učební pomůcky; programované učení; hypertext
- situované (kontextualizované) učení, autentické učení, simulace; komunitní vzdělávání, otevřené vyučování
Studijní materiály k povinnému prostudování
- KALHOUS, Z.; OBST, O. Školní didaktika, s. 79–81, 103–112, 165–175.
- SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika, s. 219–257.
Audiozáznamy starších přednášek (výklad a komentář k tématu)
- Organizační dimenze kurikula ve vztahu k dimenzi metodické, rozlišení organizační dimenze a organizačních forem výuky v realizační fázi
- Organizační dimenze v realizační fázi kurikula a organizační formy výuky; vnitřní a vnější diferenciace a organizační formy ve vztahu k cílům a hodnotovým východiskům
- Vnitřní a vnější diferenciace; individuální a hromadná/frontální výuka, individualizovaná výuka, skupinová/diferencovaná výuka, vztah mezi organizačními formami výuky, cíli výuky a dalšími faktory
- Organizační dimenze edukace ve vztahu k otázkám integrace/inkluze
- Distanční vzdělávání, e-learning a blended learning
- Komunitní vzdělávání, otevřené vyučování, otevřená práce s mládeží