3. Obecný model kurikula
Schema della sezione
-
Osnova tématu
- kurikulum jako konceptuální rámec pro porozumění edukaci (kurikulum jako smysl edukace)
- fáze–dimenze–roviny kurikula
- vstřícné a zprostředkující pojetí kurikula
Klíčové pojmy
- model, konceptuální rámec
- kurikulum
- formy / fáze kurikula (koncepční, projektová, realizační, rezultátová, efektová); kurikulum zamýšlené, realizované a dosažené
- dimenze kurikula (ideová, obsahová, organizační, metodická)
- roviny kurikula; formální kurikulum, neformální kurikulum; explicitní a implicitní (skryté) kurikulum; nulové kurikulum
- zprostředkující (means-end) x vstřícné (encounter) / zkušenostní pojetí kurikula
Zopakujte si z Úvodu do pedagogiky
Studijní materiály k prostudování
Pozn. V tomto tématu bude snazší, pokud si poslechnete audiozáznam výkladu. Studijní text použijte jen k případnému ujasnění, nakolik Vás bude zajímat, jak uvedená teorie vznikla. Podstatný je především závěr (s. 26-34), ale pozor, nenechte se vyděsit oddílem Kurikulum jako smysl edukace (nejedná se o učebnici, ale o poměrně náročný odborný text; nebojte, toto zkoušet nebudu, ale nechci Vám tajit, co je v "zákulisí" toho, když říkáme, že kurikulum používáme k porozumění tomu, co je vlastně edukace :-).
- KALHOUS, Z.; OBST, O. Školní didaktika, s. 130–136.
- BAUMAN, P. Ideová dimenze kurikula základní školy, s. 13–22, 26–36, 40–74.
Audiozáznamy starších přednášek (výklad a komentář k tématu)
- Úvod: kurikulum jako konceptuální rámec pro porozumění edukaci; fáze/formy a dimenze kurikula
- Fáze/formy a dimenze kurikula (podrobnější vysvětlení), roviny kurikula; vstřícné a zprostředkující pojetí kurikula
- Kurikulum jako smysl edukace (podrobnější vysvětlení úvodu); roviny kurikula (podrobnější vysvětlení), explicitní a implicitní kurikulum, skryté kurikulum, nulové kurikulum
- Dimenze rezultátové fáze, funkce ideové dimenze napříč fázemi kurikula
- Zprostředkující a vstřícné pojetí kurikula (podrobnější vysvětlení)