Schema della sezione

  • Osnova tématu

    1. kurikulum jako konceptuální rámec pro porozumění edukaci (kurikulum jako smysl edukace)
    2. fáze–dimenze–roviny kurikula
    3. vstřícné a zprostředkující pojetí kurikula

    Klíčové pojmy

    • model, konceptuální rámec
    • kurikulum
    • formy / fáze kurikula (koncepční, projektová, realizační, rezultátová, efektová); kurikulum zamýšlené, realizované a dosažené
    • dimenze kurikula (ideová, obsahová, organizační, metodická)
    • roviny kurikula; formální kurikulum, neformální kurikulum; explicitní a implicitní (skryté) kurikulum; nulové kurikulum
    • zprostředkující (means-end) x vstřícné (encounter) / zkušenostní pojetí kurikula

    Zopakujte si z Úvodu do pedagogiky

    Studijní materiály k prostudování

    Pozn. V tomto tématu bude snazší, pokud si poslechnete audiozáznam výkladu. Studijní text použijte jen k případnému ujasnění, nakolik Vás bude zajímat, jak uvedená teorie vznikla. Podstatný je především závěr (s. 26-34), ale pozor, nenechte se vyděsit oddílem Kurikulum jako smysl edukace (nejedná se o učebnici, ale o poměrně náročný odborný text; nebojte, toto zkoušet nebudu, ale nechci Vám tajit, co je v "zákulisí" toho, když říkáme, že kurikulum používáme k porozumění tomu, co je vlastně edukace :-).

    Audiozáznamy starších přednášek (výklad a komentář k tématu)

    1. Úvod: kurikulum jako konceptuální rámec pro porozumění edukaci; fáze/formy a dimenze kurikula
    2. Fáze/formy a dimenze kurikula (podrobnější vysvětlení), roviny kurikula; vstřícné a zprostředkující pojetí kurikula
    3. Kurikulum jako smysl edukace (podrobnější vysvětlení úvodu); roviny kurikula (podrobnější vysvětlení), explicitní a implicitní kurikulum, skryté kurikulum, nulové kurikulum
    4. Dimenze rezultátové fáze, funkce ideové dimenze napříč fázemi kurikula
    5. Zprostředkující a vstřícné pojetí kurikula (podrobnější vysvětlení)