7. Realizační fáze kurikula (výuka)
Perfilado de sección
-
Osnova tématu
- výuka vs. výchova ve volném čase
- činnostní
a zkušenostní orientace vyučování
- komunikativní a emocionálně motivační dimenze vyučování
- rozvíjení znalostí, dovedností a schopností, učební úlohy
- kázeň
- rozhodování v pedagogických situacích, didaktické zásady
Klíčové pojmy
- činnostně (zkušenostně) orientované vyučování; zájem, činnost, učení, zkušenost
- rozvíjející vyučování, úroveň aktuálního / nejbližšího vývoje
- fáze výuky: motivace, expozice, fixace, diagnóza, aplikace
- konkretizace a názornost: předmětná, slovně obrazná; abstrakce, zobecnění a utváření pojmového myšlení, indukce a dedukce; metakognitivní regulace; pamětní učení
- schopnosti, vědomosti, dovednosti; řešení problémů, tvořivost
- učební úloha, taxonomie učebních úloh, obtížnost, složitost; algoritmický postup, heuristický postup
- kognitivní styl, učební styl: povrchový, utilitaristický, hloubkový
- interakce, komunikace, percepce; pedagogická komunikace: verbální, nonverbální, komunikace činem; pedagogický takt
- motivace k učení: vnitřní (primární), vnější (sekundární)
- kázeň:
biologické, sociální a situační faktory; psychosociální klima; formální a neformální autorita; šikana
- rozhodování, kritéria, učitelovo pojetí výuky, didaktické zásady (principy), situační myšlení
Zopakujte si z Úvodu do pedagogiky
Studijní materiály k povinnému prostudování
- SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika, s. 138–176, 249–257.
- KALHOUS, Z.; OBST, O. Školní didaktika, s. 103–112, 209–212, 268–272, 328–336, 371–372, 386–402.
Audiozáznamy starších přednášek (výklad a komentář k tématu)
- Realizační fáze kurikula: úvod
- Připomenutí některých pojmů z úvodu do pedagogiky: čas aktivního učení, facilitace
- Fáze výuky
- Učební úlohy (verze 2015)
- Učební úlohy (doplnění z trochu odlišného úhlu výkladu, verze 2019)
- Kognitivní a učební styly
Další materiály (k využití v případě zájmu)