10. Výukové metody
Section outline
-
Osnova tématu
- metodická dimenze kurikula, vztah mezi metodami, organizačními formami výuky, didaktickými prostředky a dalšími aspekty pedagogické situace
- metody z hlediska fází výuky: motivační, expoziční, fixační, diagnostické a aplikační metody
- metody z hlediska pojetí role pedagoga a žáka: informačně-receptivní, reproduktivní, problémové, heuristické a badatelské metody
- metody z hlediska pramene poznání a typu poznatků: slovní, názorně demonstrační a praktické metody
- aktivizační metody
Klíčové pojmy
- metody motivační, expoziční, fixační, diagnostické, aplikační
- metody transmisivní (sdělovací), aktivizující (brainstorming, situační metody, inscenační metody, didaktické hry, hraní rolí, dramatizace...), samostatná práce, metody badatelské (heuristické), problémové, vrstevnické vyučování
- metody slovní - ústní (vysvětlování, výklad, debata, dialog, diskuse…), písemné práce (písemná cvičení, kompozice…), práce s textovým materiálem
- metody názorně demonstrační - pozorování předmětů a jevů, předvádění (předmětů, činností, pokusů, modelů, statických obrazů,...), projekce statická a dynamická, instruktáž
- metody praktické - nácvik pohybových a pracovních dovedností, laboratorní činnost, pracovní činnost
Studijní materiály k povinnému prostudování
Audiozáznamy starších přednášek (výklad a komentář k tématu)
- Výukové metody: úvod, výukové metody a didaktické prostředky ve vztahu k organizačním podmínkám a cílům výuky
- Výukové metody a organizační formy výuky, metody ve vztahu k fázím výuky, problém záměny organizačních forem a metod
- Komentář ke zkoušce
Další doporučené studijní materiály