11. Rezultátová forma kurikula: vzdělávací výsledky a jejich hodnocení
Perfilado de sección
-
Osnova tématu
- výsledky a efekty edukace, odpovědnost za vzdělávací výsledky - akontabilita (opakování z úvodu do pedagogiky)
- metody zjišťování vzdělávacích výsledků (diagnostické metody)
- hodnocení a evaluace (hodnoty, hodnotící úsudek, kritéria hodnocení)
- metody sdělování výsledku hodnocení
- hodnocení jako rovina nebo dimenze kurikula, vliv hodnocení na vzdělávací proces; mezinárodní srovnávací výzkumy vzdělávacích výsledků a vzdělávací politika
Klíčové pojmy
- výsledky a efekty edukace, kauzální atribuce, akontabilita
- schopnosti, vědomosti, znalosti, dovednosti (intelektové, senzomotorické, pracovní, komunikativní), hodnoty, postoje, kompetence
- diagnostika, evaluace, hodnocení, sumativní a formativní hodnocení
- pozorování, rozhovor, analýza produktů činnosti, dotazování, testování (měření); ústní zkouška, didaktický test, (ne)standardizovaný, testy rychlosti / úrovně, kognitivní / psychomotorické, studijních výsledků / předpokladů
- testy (hodnocení) absolutního výkonu (ověřující, kriteriální) a relativního výkonu (rozlišující, normativní); testová položka (úloha)
- subjektivita a objektivita hodnocení, vztah hodnot a hodnocení (výběrovost hodnocení), funkce kritérií v hodnocení, induktivní a deduktivní hodnotící úsudek, kvantitativní a kvalitativní přístup k hodnocení
- funkce hodnocení
- slovní hodnocení, hodnocení známkou (klasifikace), portfolio, neverbální hodnocení
- IEA, OECD
- PISA, TIMSS, PIRLS (případně další mezinárodní srovnávací výzkumy vzdělávacích výsledků, dle zájmu, viz odkazy níže)
Zopakujte si z Úvodu do pedagogiky
Studijní materiály k povinnému prostudování
- KALHOUS, Z.; OBST, O. Školní didaktika, 212–233, 403–414.
- SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika, s. 176–180, 209–218.
Audiozáznamy starších přednášek (výklad a komentář k tématu)
- Rezultátová fáze/forma kurikula a její dimenze: úvod
- Vzdělávací výsledky a hodnocení; hodnocení, hodnoty a kritéria; hodnocení a evaluace; problém záměny vzdělávacího výsledku za hodnocení; vzdělávací výsledky a efekty (opakování)
- Metody zjišťování výsledků, metody hodnocení (induktivní, deduktivní - podle vzoru, kvantitativní a kvalitativní přístup k hodnocení), metody vyjadřování výsledku hodnocení (klasifikace, slovní hodnocení, neverbální hodnocení, portfolio); hodnocení relativního výkonu a hodnocení absolutního výkonu; autoevaluace a zpětná vazba
- Akontabilita, přidaná hodnota, kauzální atribuce
- Formativní a sumativní hodnocení, odlišení popisu a hodnocení; subjektivita a objektivita hodnocení, srozumitelnost hodnocení
- Mezinárodní srovnávací výzkumy vzdělávacích výsledků a jejich vliv na vzdělávací politiku; funkce hodnocení
Další doporučené zdroje
- Web České školní inspekce (odkazy na české zprávy z výzkumů PISA, TIMSS, PIRLS aj.)
- Web MŠMT "PISA in Focus" (odkazy na tematické zprávy PISA)
- Programme for International Student Assessment (PISA)
- Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC)
- Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS)
- International Civic and Citizenship Education Study (ICCS)
- International Computer and Information Literacy Study (ICILS)
- International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA)
- Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) - Education