Otázky, úkoly a doplňkové materiály k opakování a procvičování
Completion requirements
- Co je předmětem zkoumání didaktiky? Charakterizujte tento předmět obecně a uveďte dva příklady konkrétních výzkumných problémů, které spadají do didaktiky.
- Co znamená výraz teorie učení / teorie vyučování / teorie vzdělávání? Jaký je rozdíl mezi didaktikou jako teorií vyučování a teorií vzdělávání?
- Jaký je rozdíl mezi didaktikou a metodikou?
- Jaký je rozdíl mezi didaktikou a vyučováním?
- Co se rozumí explorativním / explanativním / normativním pojetím didaktické teorie? Jaký má tato teorie vztah k praxi (edukační realitě)?
- Uveďte příklad otázky, která by byla formulovaná v rámci explorativního / normativního pojetí didaktiky?
- Na příkladu z oblasti didaktiky vysvětlete, jak souvisí teorie a výzkum.
- Uveďte několik příkladů výzkumných metod použitelných v didaktice a ke každé metodě příklad toho, co by bylo možné touto metodou zjišťovat.
- Na příkladu nějakého problému, který je v rámci didaktiky zkoumán, vysvětlete souvislost mezi didaktikou a nějakou jinou disciplínou v rámci pedagogiky.
- Na příkladu nějakého problému, který je v rámci didaktiky zkoumán, vysvětlete souvislost mezi didaktikou a nějakým jiným vědním oborem mimo pedagogiku.
- Jak souvisí didaktika a filozofie výchovy / kognitivní psychologie / pedagogická evaluace / pedagogika volného času / vzdělávací politika, …? Popište tyto souvislosti na rovině pedagogických disciplín (např. jak souvisí výzkum didaktických otázek s výzkumem výchovy ve volném čase).
- Uveďte příklad interdisciplinárního problému, který je pro didaktiku relevantní.
- Jak spolu souvisí procesy socializace, enkulturace, výchovy a vzdělávání?
- Jaký je rozdíl mezi vzděláváním a výcvikem?
- Připomeňte si tři pojetí (definice) výchovy uvedená v Pedagogickém slovníku (PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 7. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9). Má didaktika blíže k teorii výchovy, nebo ke vzdělávací technologii? Podle toho, jak odpovíte, charakterizujte, jak v tomto kontextu chápete, co tvoří podstatu práce vychovatele a učitele.
- Jaký by byl rozdíl v pojetí didaktiky jako „vědy o vyučování“ a didaktiky jako „umění vyučovat“? Jak souvisí didaktická teorie a pedagogické jednání?
- Jak rozumíte tomu, co jsou to "pomáhající profese"? Vlastními slovy vysvětlete, jak rozumíte tomu, co znamená "pomáhat někomu něco se naučit".
Doplňkové audiozáznamy (vhodné pro opakování a procvičování)
- Čím se zabývá didaktika (předmět zkoumání didaktiky).
- Teorie v exlorativním a explanativním přístupu. Teorie učení, vyučování a vzdělávání. Didaktika jako umění vyučovat vs. didaktika jako věda o vyučování. Rozdíl mezi anglosaským a středoevropským pojetím didaktiky. Pojmy "pedagogy", "curriculum and instruction", "curriculum research and development". Rozdíl mezi didaktikou a metodikou. Souvislost didaktiky a dalších disciplín, interdisciplinarita didaktiky. Příklady různých pojetí/vymezení výchovy. Rozdíl mezi výcvikem a vzděláváním. Vztah mezi edukací a socializací.
- Rozdíl mezi didaktikou a vyučováním, vyučováním a vzděláváním.
- Učení, poznatky a znalosti, vyučování (vyjasnění pojmu teorie vyučování v normativním a explorativním pojetí).
- Věda = výzkum + teorie (stručné opakování z předchozího semestru), funkce teorie: deskripce, explanace a predikce (popis, vysvětlení a předvídání určitých skutečností).
- Rozdíl mezi pojmy vyučování a vzdělávání, didaktika jako teorie vzdělávání a teorie vyučování.
- Rozlišení otázek normativních, explorativních a explanativních (procvičování); explanace a technologický vs. hodnotový přístup.
- Příklady normativních, explorativních a explanativních otázek v didaktice. Příklady souvislosti mezi didaktikou, dalšími obory a pedagogickými disciplínami.
- Vymezení výchovy uvedená v Pedagogickém slovníku, sebevýchova, pedagogická interakce a komunikace (sdílení).
- Rozdíl mezi vzdělá(vá)ním a výcvikem.
- Příklad edukačního procesu, resp. řízeného učení (co znamená "pomáhat s procesem učení"), příklady edukačních konstruktů (komplexnější vysvětlení); edukace jako proces, interakce a vztah.
- Didaktika jako "umění vyučovat" a jako "věda o vyučování".
- Vztah pojmů socializace, enkulturace, výchova a vzdělávání.
Last modified: Thursday, 4 May 2023, 10:38 AM